ایثارگران هم صاحب خانه می شوند

بیشتر اقشار جامعه درگیر معضل مسکن هستند. این مشکل بزرگ تبدیل به بحرانی اساسی برای خیلی از افراد شده است. در این میان دولتمردان و مسئولین تلاش می کنند که در قالب تفاهم نامه های مختلف، بخشی از این مشکل را حل کنند. در جدیدترین خبرها چنین به گوش می رسد که در جلسه ای که معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در آن حضور داشته، تفاهم نامه ای با بنیاد مسکن، مبنی بر همکاری جهت تامین مسکن ایثارگران امضا شده است.

به گزارش پرشین سازه ، معاون رئیس جمهور در طی این نشست چنین گفت:

یکی از بهترین نهادهایی که به دستور امام راحل تاسیس شده است، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی می باشد. ایشان در آن زمان نیز نیاز اصلی مردم را تشخیص داده و دستور تشکیل این بنیاد را صادر کردند.

وی در ادامه اشاره کرد که این روزها، تامین مسکن برای اقشار متوسط و پایین جامعه به شدت دشوار شده است. به همین دلیل، بنیاد شهید و امور ایثارگران در چهارچوب مسئولیت های قانونی خود به این حوزه ورود کرده است. این بنیاد به جای اینکه خدماتی در حوزه ی مسکن ارائه کند، مستقیما به سراغ تولید مسکن و ایجاد اشتغال رفته است. به این ترتیب می تواند نتایج بهتری برای جامعه به همراه بیاورد.

آقای امین قاضی زاده هاشمی در ادامه به سیاست های قبلی بنیاد اشاره کرد. سیاست هایی که مسئولین این بنیاد را وادار می کرد که در چهارچوب قانونی و در قالب پرداخت تسهیلات، از ایثارگران حمایت های لازم را داشته اند. این مقام مسئول تاکید کرد که در دوره ی جدید ریاست بنیاد شهید و ایثارگران، تصمیم بر این شده است که به جای ارائه ی خدماتی که در نهایت منجر به خانه دار شدن افراد می شود، به طور مستقیم به حوزه ی ساخت مسکن وارد شده و با همکاری دیگر ذینفعان، به تولید مسکن مشغول شوند.

ساخت مسکن به دلایل مختلفی مثل تورم، گرانی مصالح ساختمانی و…با رکود فراوانی مواجه شده است. معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و ایثارگران با اشاره به این مشکلات، تاکید کرد که بنیاد مسکن اقدامات موثری در جهت تامین خانه برای اقشار مختلف جامعه انجام داده است.

وی افزود:

حوزه ی مسکن به دلیل برکت وجود امام راحل، متولی دارد. البته این موضوع در حوزه ی حاکمیتی به عهده ی وزارت راه و شهرسازی است. اما در بخش اجرایی، بنیاد مسکن هم وظایف مختلفی دارد. بهترین اقدام این است که دستگاه های مختلف دولتی، منابع و درخواست های خود را تجمیع کرده و از طریق یک سازمان تخصصی، به اهداف خود برسند.

این مقام مسئول در ادامه خاطرنشان ساخت که بنیاد مسکن به نیابت از وزارت راه و شهرسازی موظف شده که در طرح نهضت ملی مسکن، خانه سازی برای ایثارگران را به عهده بگیرد. همچنین گام های مثبت و موثری هم میان بنیاد مسکن و ایثارگران در جهت تامین مسکن برداشته شده است.

وی اعلام کرد که در حال حاضر، حدود چندصد هزار نفر از ایثارگران فاقد خانه هستند. در سال های گذشته هدف بنیاد شهید و ایثارگران، خانواده های مستاجر تهرانی بوده است. این موضوع نشان می دهد که وضعیت خیلی از خانواده های ایثارگران در خصوص مسکن بحرانی است. ناگفته نماند که وضعیت این خانواده ها در استان های مختلف کشور، متفاوت است.

قاضی زاده هاشمی در ادامه افزود:

تصویب دولت این بوده که در طرح نهضت ملی مسکن؛ ۵ درصد از خانه های ساخته شده به ایثارگران تعلق بگیرد. این خانه ها در قالب طرح تجمیعی ساخته می شوند.

وی تاکید کرد که بنیاد مسکن، وظیفه ی ساخت زمین های واگذار شده به ایثارگران را به عهده گرفته است. در روستاها نیز موضوع مقاوم سازی مطرح شده است. امیدواری ها بر این است که اقدامات لازم را بتوان با سرعت انجام داد.

وی همچنین به تعداد زیادی از خانواده های ایثارگران اشاره کرد که در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر زندگی می کنند. معاون رئیس جمهور از تلاش بنیاد مسکن در جهت رفع مشکل خانه ی این افراد سخن گفت. وی همچنین به طرح هادی روستایی و تلاش هایی که برای الحاق زمین به این طرح صورت می گیرد، اشاره کرد.

رئیس بنیاد شهید و ایثارگران در ادامه به موضوعاتی که در تفاهم نامه با بنیاد مسکن مورد توجه قرار گرفته اند اشاره کرد و گفت:

بر اساس توافق های صورت گرفته با استانداری های کل کشور، قرار بر این شده که برای ۷۰ هزار نفر از ایثارگرانی که واجد شرایط تشخیص داده شده اند، مین واگذار شود. در نهایت بنیاد مسکن نیز وظیفه ی ساخت این زمین ها را به عهده می گیرد. البته ناگفته نماند که واگذاری زمین با توجه به شرایط و امکانات هر استان و شهرستان خواهد بود و وزارت راه و شهرسازی وظیفه ی تشخیص افراد واجد شرایط را به عهده خواهد داشت.

وی در ادامه به تخصیص ۷۰ هزار واحد از طریق طرح مولدسازی املاک برای ایثارگران نیز اشاره کرد. همچنین ابراز امیدواری نمود که وزارت راه و شهرسازی در جهت تامین زمین و آماده سازی آن ها، همکاری لازم را داشته باشد.

قاضی زاده خاطرنشان ساخت:

بر اساس قانون، وظیفه ی تامین و آماده سازی زمین ها بر عهده ی وزارت راه و شهرسازی بود. در این روند، وام کم بهره ای از نظام بانکی کشور دریافت می شد و خانه ها را می ساختند. اما نتیجه ی این اقدامات خیلی روشن نبود. به همین دلیل ما از وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن درخواست کردیم که در قالب طرح جهش ملی مسکن به کمک ما بیایند تا بتوانیم پروژه های مسکونی را زودتر به نتیجه برسانیم.

وی در نهایت اعلام کرد که در استان هایی مثل ایلام، خراسان رضوی، فارس، اصفهان و شهر جدید هشتگرد، مسئله ی زمین حل شده و همه چیز برای آغاز پروژه ها آماده است.

دیدگاه ها غیرفعال است