کاهش هزینه های متقاضیان مسکن ملی توسط انبوه سازان

انبوه سازان، هزینه های متقاضیان مسکن ملی را کم می کنند!

یکی از اصلی ترین معضلاتی که در خصوص طرح نهضت ملی مسکن وجود دارد، مبالغ بالایی است که متقاضیان به عنوان آورده ی خود باید به پروژه بدهند. اما حالا و بعد از نشستی که انبوه سازان مسکن با وزارت راه و شهرسازی داشتند، به نظر می آید که قرار است آورده ی متقاضیان کمتر شود و به ۲۰۰ میلیون تومان برسد.

به گزارش پرشین سازه ، رئیس انجمن انبوه سازان ضمن اشاره به این موضوع، به گذشته نیز اشاره کرد و از زمانی صحبت نمود که انبوه سازان برای ساخت پروژه های طرح اقدام ملی مسکن در زمان حضور محمد اسلامی، وزیر اسبق راه و شهرسازی وارد شدند. ایرج رهبر گفت:

در همان زمان نیز بارها اعلام کردیم که تجربه ی مسکن مهر نشان داد که گروه هدف این واحدهای مسکونی، قادر به پرداخت آورده ی خود نیستند. چرا که بیشترشان از متقاضیان کم توان هستند.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت که در حال حاضر، متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن باید ۴۰۰ میلیون تومان داشته باشند تا بتوانند آورده ی خود را سر وقت پرداخت کنند. رئیس انجمن انبوه سازان افزود:

در طرح نهضت ملی مسکن نیز اعلام کرده اند که در طول دوره های مشخص، متقاضیان باید قسط های ۴۰ میلیون تومانی واریز کنند. اما واقعیت این است که خیلی از متقاضیان این طرح، توان مالی کافی برای پرداخت چنین اقساطی را ندارند.

ایرج رهبر در ادامه خاطرنشان ساخت که برای خانه دار کردن مردم و اجرای سریع پروژه ها، پیشنهاداتی را به وزارت راه و شهرسازی ارائه کرده اند. وی مجددا به توان مالی بخش خصوصی برای پرداخت سهمی از هزینه های پروژه ی نهضت ملی مسکن اشاره کرد و درخواست کرد که از این توان مالی استفاده شود.

وی در ادامه از نحوه ی تعامل مسئولین سابق وزارت راه و شهرسازی با انبوه سازان گلایه کرد و اذعان نمود که خیلی از آن ها هیچگونه اطلاعی از وضعیت متقاضیان نداشتند و از سوی دیگر، پیشنهاد انبوه سازان را نیز نمی پذیرفتند. اما به نظر می آید که این وضعیت در حال حاضر و با حضور مدیریت جدید وزارت راه و شهرسازی، در حال تغییر است.

ایرج رهبر به جلسه ای که با وزیر راه و شهرسازی داشته اند اشاره کرد و عنوان نمود:

چند پیشنهاد از سوی انبوه سازان به وزیر راه و شهرسازی ارائه کردیم و تاکید نمودیم که مردم توان مالی کافی برای پرداخت اقساط آورده را ندارند.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت که جناب وزیر راه و شهرسازی با پیشنهاداتی که از سوی انجمن انبوه سازان شده است، موافقت کرده و تاکید کرده اند که چنین پیشنهاداتی می توانند خوب و راهگشا باشند.

ایرج رهبر در ادامه گفت:

وزیر راه و شهرسازی دستوراتی جهت بررسی پیشنهادهای انبوه سازان دادند. پیشنهاد ما این بود که واحدهای نهضت ملی مسکن با مبلغ ۷.۹ میلیون تومان به ازای هر متر مربع ساخته شود. در این میان شاخص تعدیل سه ماهه سوم سال ۱۴۰۱، در نظر گرفته شد.

این مقام مسئول در ادامه خاطرنشان کرد که عملیات ساخت و ساز بخشی از پروژه های نهضت ملی مسکن شروع شده است. وی در ادامه به هزینه ی ۱ میلیارد تومانی ساخت یک واحد ۱۰۰ متری اشاره کرد و گفت: حدود ۳۰۰ میلیون تومان از این مبلغ را تسهیلات بانکی پوشش می دهد. اما ۷۰۰ میلیون تومان دیگر باقی می ماند که پرداختش بر عهده ی متقاضی است. پیشنهاد انجمن انبوه سازان این بوده است که ۵۰۰ میلیون تومان دیگر را نیز بخش خصوصی تامین کند و در این میان سهم متقاضیان هم ۲۰۰ میلیون تومان باشد.

از آن جایی که تفاوت زیادی میان کف درآمد جامعه ی هدف با آورده ای که باید پرداخت کنند وجود دارد، به نظر می آید که پیشنهاداتی که از سوی انبوه سازان مطرح شده است، پیشنهادات موثر و معقولی خواهند بود.

دیدگاه ها غیرفعال است