سهم ۲۰۰ هزار واحدی نوسازی بافت فرسوده از نهضت ملی مسکن

طرح نهضت ملی مسکن، طرحی همه جانبه است که علاوه بر تولید مسکن به احیای بافت فرسوده نیز توجه دارد. معاون وزیر راه در این خصوص چنین گفته است: در طرح ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال، سهم ۲۰۰ هزار واحدی هم برای احیا و مقاوم سازی بافت فرسوده در نظر گرفته شده که حتی تعدادی از آن ها نیز عملیاتی شده است.

به گزارش پرشین سازه ، محمد آئینی در جلسه ی ستاد بازآفرینی پایدار شهری، بهسازی و نوسازی و توانمندسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهرستان اسلامشهر که با حضور فرماندار و دیگر مسئولین شهری و استانی برگزار شد، چنین گفت: برای اینکه مالکان و سازندگان واحدهای مسکونی به بهسازی و مقاوم سازی بافت های فرسوده و بناهای ناپایدار ترغیب شوند، بسته های تشویقی در نظر گرفته ایم.

آئینی گفت: این ستاد با این هدف شکل گرفته که تمام دستگاه های مربوطه، با هماهنگی و وحدت رویه، تحت نظر فرمانداری ها به نوسازی و مقاوم سازی بافت های فرسوده فعالیت کنند تا نتیجه ی مطلوب حاصل شود.

مقاوم سازی بنای فرسوده

این مقام مسئول در ادامه ی جلسه ی ستاد چنین افزود: بر اساس ماده ۱۶ قانون ساماندهی بافت های فرسوده، شهرداری ها وظیفه دارند که به متقاضیان دریافت پروانه ساخت برای نوسازی بافت فرسوده، تا ۵۰ درصد تخفیف بدهند. البته تا میزان ۱۰۰ درصد هم می توانند تخفیف بدهند. شهرداری ها می توانند الباقی مبلغ را به صورت طلب از دولت دریافت کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به تشریح اهمیت مقاوم سازی پرداخت و گفت: علاوه بر این که باید بسته های تشویقی در نظر گرفته و صدور مجوز بازسازی و مقاوم سازی بافت های فرسوده و نصب سریع انشعابات با سرعت صورت بگیرد، باید بتوان در ترغیب سازندگان و سرمایه گذاران نیز اقدام کرد. مردم باید بدانند که اگر وارد نوسازی بافت فرسوده می شوند، درها به رویشان باز خواهد بود.

رئیس ستاد بازآفرینی شهری در ادامه تاکید کرد که تمام کسانی که در بافت فرسوده هستند؛ از مزایای اقدام ملی مسکن بهره مند می شوند و افزود: برای نوسازی بافت فرسوده ی تهران، مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان وام پرداخت می شود. از این مبلغ، ۱۵۰ میلیون تومان آن با سود صفر است. همچنین برای اسکان موقت ساکنین نیز، تسهیلاتی با سود ۴ درصد اعطا می شود.

وی افزود: مردم باید به سمت نوسازی معابر و بافت های فرسوده حرکت کنند. در این میان، شهرداری ها نیز می توانند با ارائه ی بسته های تشویقی، مردم را به حرکت دربیاورند.

محمد آئینی در ادامه از راه اندازی سامانه تسهیلات برای بافت فرسوده خبر داد و گفت: با استفاده از ظرفیت هایی که در قانون وجود داشت و از محل بند د تبصره ۱۱ قانون ساماندهی بافت فرسوده، به جهت ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی و تکمیل پروژه های نیمه تمام در استان تهران، ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: شورای عالی شهرسازی، یک مصوبه عام در طول تاریخ جمهوری اسلامی ایران داده است. در صورتی که این نوسازی سرعت بیشتری پیدا کند، خیلی از مشکلات مردم برطرف می شود. همچنین دستورالعمل های ستادهای بازآفرینی ابلاغ شده و در حال اجراست.

وی در ادامه تاکید کرد که برنامه های جامع اقدام مشترک باید متناسب با نیازهای هر شهرستانی به روز رسانی شود و گفت: از میان ۱ میلیون واحد مسکونی که قرار است در طی طرح نهضت ملی مسکن ساخته شود، ۲۰۰ هزار واحد برای نوسازی و مقاوم سازی بافت فرسوده در نظر گرفته شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه خاطرنشان کرد که انتظارات زیادی از ستادهای بازآفرینی وجود دارد و بیان نمود: بعد از تشکیل ستادهای بازآفرینی در شهرهای مختلف، انتظار داریم که بناهای ناپایدار به حداقل برسد. در شهرستان اسلامشهر، خوشبختانه میزان ناپایداری بناها در قیاس با متوسط کشوری کمتر است. البته باید بهسازی بناهای موجود در بافت فرسوده را سرعت ببخشیم. به هرحال وجود حتی یک خانه ی ناپایدار در منطقه هم زیاد است.

مقاوم سازی بافت فرسوده ی اسلامشهر

در طی این جلسه و بعد از سخنان معاون وزیر، نماینده ی اسلامشهر نیز سخنانی ایراد نمود. وی در ابتدا به کثرت جمعیت و موقعیت این شهر اشاره کرده و اظهار نمود: یکی از وعده هایی که رئیس جمهور در سفر به شهرستان ها داده، ساخت مسکن است که به دنبال آن، باید بحث رفع مناطق بافت فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی جدی گرفته شود.

مهدی شریفیان در ادامه افزود: در این شهرستان، حدود ۱۶۰ هکتار بافت فرسوده وجود دارد که ۵۵ هکتار از آن در شهر چهاردانگه قرار گرفته است. بزرگ ترین بافت فرسوده ی شهرستان اسلامشهر نیز در شهرک امام حسین واقع شده که برای رفع نیاز ساکنین و شهروندان، باید به مقاوم سازی و نوسازی این بناها توجه ویژه ای شود. امیدواریم که با همت و کمک دولت و شهرداری این منطقه، شرایط بهینه ای در این منطقه به وجود بیاید.

در انتهای جلسه نیز مسئولین و مقامات مختلف، گزارش های متفاوتی از وضعیت بافت های فرسوده ی موجود در منطقه ارائه کردند. در نهایت نیز، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری به همراه جمعی از مسئولین دستگاه های اجرایی شهرستان، از روستای نوروزآباد به عنوان سکونتگاه غیررسمی و شهرک امام حسین(ع) که بزرگترین پهنه ی بافت فرسوده ی شهرستان اسلامشهر در آن واقع شده، بازدید کردند و از نزدیک در جریان مشکلات ساکنین این مناطق قرار گرفتند.

دیدگاه ها غیرفعال است