مردمی سازی، راهکار نجات نوسازی بافت فرسوده

در ادامه ی روند نوسازی بافت های فرسوده در شهر تهران، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اعلام کرد که تنها راه چاره، مردمی سازی است. وی گفت با توجه به این که بیش از دو ماه از ابلاغ بسته ی تشویقی شهرسازانه به شهرداری های کشور می گذرد، روند بازآفرینی شهری و به خصوص شهر تهران بسیار خوب پیش می رود و اتفاقات خوبی در جریان است.

به گزارش پرشین سازه ، محمد آئینی در خصوص وضعیت بازآفرینی شهری چنین گفت: به عنوان مثال در برخی از محله های هدف بازآفرینی شاهد رشد صدور پروانه ی ساختمانی به رقم ۵۷ درصد بودیم. در بعضی از مناطق این رشد، ۸۵ درصدی بوده است.

وی در ادامه گفت: یکی از عوامل اصلی کُند پیش رفتن روند نوسازی این است که ساکنان محلات هدف بازآفرینی شهری عموما از دهک های کم درآمد به شمار می آیند و توان ساخت و ساز ندارند.

این مقام مسئول در ادامه از سازندگان، توسعه گران و انبوه سازان درخواست کرد که ضمن ورود به ساخت و ساز در بافت فرسوده، به کمک دولت بیایند. آئینی افزود: از تمام توسعه گران، سازندگان و انبوه سازان درخواست می کنم که به توجه به ظرفیت و پتانسیل های فنی، مالی و اجرایی که دارند در راستای نوسازی محلات هدف شهرداری با ساکنین و مالکین این مناطق شریک شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد که به دلیل وسعت و حجم بالای کار در این مناطق، دولت ها و شهرداری ها به تنهایی نمی توانند این اقدام را به سرانجام برسانند و تنها چاره ی کار، مردمی سازی است.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در ادامه ی سخنان خود تاکید کرد که اولویت دولت سیزدهم حفظ جان ساکنان در محله های هدف و در مراحل بعد، ایجاد ظرفیت جدید برای تولید مسکن در این بافت هاست تا به این ترتیب، تعادل بهتری در سیستم عرضه و تقاضای مسکن به وجود بیاید و قیمت آن کمتر شود و تامین سرپناه برای اقشار مختلف جامعه راحت تر باشد. آئینی گفت: دولت با ارائه ی بسته های تشویقی جامع به سازندگان و ساکنین محله های هدف، به طور کامل از مردمی سازی در مناطق فرسوده حمایت می کند.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت: از جمله مهم ترین بسته های تشویقی شهرسازانه مربوط به کاهش هزینه های غیرساختمانی در بافت های فرسوده مثل بوروکراسی اداری، تخفیف صدور پروانه ساختمانی، پایان کار و انشعابات است.

محمد آئینی در ادامه اذعان کرد که شهرداری های کل کشور موظف هستند تا ۵۰ درصد به هنگام صدور پروانه ی ساختمانی تخفیف قائل شوند. در برخی مواقع این تخفیف به ۱۰۰ درصد هم می رسد. وی در ادامه از همکاری شهرداری ها در زمینه ی تسهیلات اداری قدردانی کرد و گفت: تا کنون به صورت میانگین، ۸۵ درصد تخفیف به متقاضیان ارائه شده است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در ادامه خاطرنشان ساخت که اگر یک شهرداری تخفیفی کمتر از ۵۰ درصد ارائه کرد یا زمان صدور پروانه ساختمانی را طولانی ساخت یا حتی بسته ی تشویقی شهرسازانه مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران را مورد توجه قرار نداد، متقاضیان می توانند شکایت خود را از طریق وبسایت این شرکت www.udrc.ir یا به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۸۶۱۲ اطلاع بدهند.

وی در ادامه گفت: متاسفانه در حال حاضر، روند صدور پروانه ساختمانی برای نوسازی بافت فرسوده طولانی است. برای شهر تهران حدود ۸ ماه و برای شهرهای دیگر کشور حدود ۶ ماه زمان می برد که قطعا این مدت زمان باید کمتر شود.

این مقام مسئول در ادامه خاطرنشان کرد که عزم و اراده ی شهرداری تهران این است که در قالب قرارگاه های جهادی مسکن، صدور پروانه ی ساختمانی در محدوده ی هدف بازآفرینی شهری را به دو ماه کاهش بدهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به تبیین شاخصه های بافت فرسوده پرداخت. وی گفت که این بافت شامل محدوده هایی است که دارای سه شاخصه ی اصلی نفوذناپذیری، ناپایداری و ریزدانگی هستند. آئینی ادامه داد: بافت های میانی شهرها می توانند مستعد بدترین فاجعه های انسانی و مالی در صورت وقوع زلزله باشند.

وی افزود: در برخی از محله های بافت فرسوده شاهد معابری هستیم که کمتر از دو متر هستند که عملا امکان تردد نیروهای امدادی و خدمات رسانی در آن ها وجود ندارد. هدف این است که با اختصاص بسته های تشویقی، این معابر را به قدری بزرگ کنیم که خودروهای خدماتی بتوانند عبور و مرور داشته باشند و پارکینگ خدمات شهری مناسب در این محلات ارائه شود.

محمد آئینی در ادامه تاکید کرد که تخصیص چنین بسته هایی می تواند سرعت نوسازی در این بافت ها را افزایش بدهد و گفت: در بسته ی تشویقی شهرسازانه، بن بستی به نام دریافت صدور پروانه ی ساختمانی وجود ندارد. در صورتی که پلاک فرسوده بتواند با پلاک های همجوار تجمیع خواهد شد، در صورتی که از هر سه طرف به کاربری های عمومی مثل درمانگاه، مدرسه یا بانک متصل باشد، این پلاک ها حتی اگر زیر ۵۰ متر هم باشند می توانند پروانه ی ساختمانی دریافت کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در بافت فرسوده پلاک هایی وجود دارد که به حد نصاب تفکیک رسیده اند یا بعد از تجمیع با پلاک های هم جوار به حد نصاب می رسند. در این شرایط، این پلاک ها یک طبقه، تراکم تشویقی دریافت می کنند. این پلاک ها از تسهیلات مربوط به پارکینگ خودرو نیز برخوردار می شوند. در این گروه، بالکن نیز در تراکم حساب نمی شود.

وی در ادامه تاکید کرد که سازندگانی که در این محله ها اقدام به نوسازی می کنند، علاوه بر دریافت یک طبقه تشویقی، امکان تخصیص سطح اشغال مجاز طبقه همکف به کاربری های انتفاعی نیز خواهند داشت. البته مشروط به این که ورودی مستقل برای این کاربری ها در نظر گرفته شود.

دیدگاه ها غیرفعال است