معاملات مسکن در زمستان، دامن خریداران را گرفت!

خطرات معاملات مسکن در زمستان، دامن خریداران را گرفت!

گرچه معاملات مسکن در دو ماه اخیر با رشد بیشتری مواجه شده اند اما خیلی از سرمایه گذاران این بازار، اعلام می کنند که از بابت تامین بخشی از هزینه های آپارتمان های خریداری شده، باید ریسک زمستانی را به جان بخرند.

به گزارش پرشین سازه ، بررسی آمارهای جدیدی که از بازار معاملات مسکن به دست آمده نشان می دهد که در حال حاضر، سرمایه گذارانی که در معاملات اخیر، دست به خرید آپارتمان زده اند، حالا با یک چالش جدی رو به رو شده اند. به نحوی که بخش زیادی از این خریداران مسکن، بعد از انجام معامله و پرداخت یک یا دو مرحله از سه مرحله ی پرداخت قیمت آپارتمان، با دردسر مواجه شده اند.

اما این دردسر چیست؟

به نظر می آید که این دردسر به طولانی شدن تامین بخشی از هزینه ی خرید آپارتمان در معاملات سرمایه ای و حتی عدم تامین آن از یک مسیر قدیمی و سنتی و در عین حال جذاب برای این دسته از خریداران است.

وضعیت کنونی مسکن و معاملات آن در شرایطی است که پیش از این شاهد بوده ایم که به دلیل عدم به روزرسانی وام خرید مسکن، تامین هزینه های بخشی از خرید سرمایه ای با وام نیز عملا از دسترس متقاضیان خارج شده است.

از سال های قبل تا به امروز، همواره تعداد زیادی از معاملات سرمایه ای مسکن، بخشی از بهای آن را از طریق عرضه ی فوری آن به بازار اجاره و دریافت مبلغ رهن، تامین می کردند. در واقع خریدار لازم نبود که تمام پول واحد مسکونی را در اختیار داشته باشد و بخشی از آن، از طریق پولی که بابت رهن واحد دریافت می شد، تامین می گردید. این روش، برای تمام کسانی که می خواستند با خرید ملک های سرمایه ای وارد بازار شوند، روشی راحت و بی دردسر بود.

این روش، علاوه بر اینکه طیف وسیعی از سرمایه گذاران را به بازار مسکن جذب می کرد، برای خانه اولی هایی که پول کامل برای خرید واحد مسکونی نداشتند نیز مناسب بود. آن ها می توانستند در طی چند سال، پول کافی برای پرداخت رهن را جمع آوری کرده و خودشان در واحدشان ساکن شوند.

اما این روزها، ریسک جدیدی در مقابل خریداران سرمایه ای و خانه اولی ها وجود دارد. آن هم اینکه زمان اجاره ی واحد طولانی می شود و در نهایت بعد از زمان طولانی انتظار، ناچار هستند با قیمت کمتر واحد مسکونی خود را اجاره بدهند.

طیف وسیعی از سرمایه گذاران ملکی که مطابق با رویه سنتی بازار، خرید سرمایه ای انجام داده و برای پرداخت و تامین الباقی هزینه های آن روی مبلغ رهن حساب باز کرده اند نیز با دردسر ناشی از نبودن مشتری مواجه شده اند. این مسئله با توجه به ضرر و زیان دیرکرد در مبایعه نامه ها، خریداران را دچار مشکل جدی کرده است.

این موضوع در حال حاضر به ریسک بزرگ معاملات زمستانی شناخته می شود و به خصوص در بازار آپارتمان های لوکس و بزرگ متراژ بیشتر به چشم می آید. البته برخی از آپارتمان های معمولی و مصرفی نیز دچار این مشکل شده اند.

به همین دلیل است که بیشتر کارشناسان مسکن توصیه می کنند که این ریسک زمستانی را نیز در نظر داشته باشید و بدانید که ممکن است واحد مورد نظرتان، با قیمتی که واسطه ها اعلام می کنند در بازار اجاره مورد معامله قرار نگیرد.

دیدگاه ها غیرفعال است