دریافت مالیات سوداگری در بازار مسکن

مالیات سوداگری در بازار مسکن باید دریافت شود!

درست در زمانی که بحران مسکن به اوج خود رسیده است، اقدامات مسئولین در خصوص دریافت مالیات بر عایدی سرمایه نیز باید جدی تر پیگیری شود. در این خصوص یکی از کارشناسان مسکن چنین گفته است: مالیات بر عایدی سرمایه یکی از پایه های مهم مالیاتی است که منجر می شود فاصله ی طبقاتی کمتر شده و سوداگری مخرب در بازار مسکن و خودرو کاهش پیدا کند. دولت باید اعمال این سیاست های مالیاتی را از دلالان دانه درشت آغاز کند.

به گزارش پرشین سازه ، احمدرضا سرحدی کارشناس مسکن در خصوص این موضوع چنین توضیح داد: به طور کلی، تمام دولت های جهان هزینه های خود را از طریق دریافت مالیات تامین می کنند. ممکن است در برخی از کشورهایی که منابع و معادن طبیعی بیشتر است، این مالیات کمتر و در برخی از کشورها که چنین منابعی ندارند، مالیات بیشتر باشد. اما به هرحال، در کل دنیا قوانین مالیات را جدی می گیرند.

وی در ادامه گفت: مالیات باعث می شود که اختلاف طبقاتی کمتر شود. در این میان مالیات بر عایدی سرمایه نیز یکی از پایه های مهم مالیاتی است. به خصوص در ایران که ماجرای سفته بازی و دلالی بسیار زیاد است و این ضرورت در بازار مسکن و خودرو کاملا حس می شود.

این کارشناس مسکن ضمن اعلام اینکه دلالان مسکن، سودهای بادآورده ای به دست می آورند چنین گفت: در سال های قبل، موضوع دریافت مالیات از این افراد چندان جدی نبود. چرا که خود بانک ها، خودروسازان و افراد ثروتمند در این دلال بازی و اختلال موجود سهیم بودند و به همین دلیل جلوی تحقق این هدف را می گرفتند. معتقد هستم که دولت باید اهمال و اغماض در خصوص این افراد را کنار بگذارد و مالیات بر عایدی سرمایه را از دلالان دانه درشت آغاز کند.

وی همچنین تاکید کرد که خرید و فروش های مصرفی باید از مالیات بر عایدی سرمایه معاف باشند و چنین افزود: طبیعتاً کسی که می خواهد خانه ی خود را به احسن تبدیل کند، نباید مالیات پرداخت کند. اما زمانی که یک فردی، در طول سال دو یا سه آپارتمان معامله می کند، معلوم است که دلال می باشد و باید مالیات سود خود را به دولت پرداخت کند.

سرحدی در ادامه خاطرنشان ساخت: با وجود دلالان مسکن و خودرو، اقتصاد ایران تبدیل به یک مصیبت شده است. در چنین شرایطی، دولت و مردم سود خاصی نمی برند. طبیعی است وقتی که سود اصلی در دست دلالان می باشد، کسی که می خواهد کار تولیدی کند، آن را رها کرده و به کارهای غیرمولد روی می آورد. در حقیقت غفلت از این مورد باعث می شود که اقتصاد کشور از حالت مولد خارج شده و به سمت سوداگری برود.

این کارشناس مسکن در ادامه یادآور شد: یکی از اصلی ترین دلایل رشد حباب گونه ی قیمت مسکن در تهران و دیگر کلانشهرها، همین دلالی و سوداگری است. برخی مواقع می بینیم که قیمت خانه در یک منطقه، ناگهان بالا می رود. وقتی مسئله را بررسی می کنیم، می بینیم که دست چند دلال و بخر و بفروش در کار بوده است تا قیمت خانه ها را بالا ببرند. انگار این افراد مثل یک باند عمل می کنند.

بر اساس آمارهای موجود، طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی یا همان مالیات بر عایدی سرمایه سال هاست که در مجلس و دولت مطرح می شود. اما در پنجم خرداد سال گذشته بود که کلیات این طرح به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و برای بررسی مجدد به کمیسیون اقتصادی ارجاع شد.

در اوایل دی ماه سال جاری، این طرح به صحن علنی مجلس آمد و چند بند از آن به تصویب نمایندگان رسید. البته برخی از مفاد این طرح برای بررسی بیشتر به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع داده شد.

سوال این جاست که مالیات عایدی سرمایه چیست؟ به طور کلی به میزان مابالتفاوت قیمت فروش و خرید یک دارایی به هنگام فروش، مالیات عایدی سرمایه می گویند. در حال حاضر این مالیات از صاحبان خودرو که تصمیم به فروش دارند، در دفترخانه ها دریافت می شود. اما همچنان خبری از دریافت چنین مالیاتی بر فروش مسکن نیست.

از سوی دیگر، مالیات بر خانه های خالی نیز می تواند دست سوداگران را از این بازار کوتاه کند و باعث شود که این خانه ها به دست مصرف کننده های واقعی برسد.

دیدگاه ها غیرفعال است