توافق چهار بانک برای تسهیلات مسکن با وزارت راه و شهرسازی

چهار بانک برای تسهیلات مسکن با وزارت راه و شهرسازی توافق کردند

مدت هاست که گله های زیادی از عدم همکاری بانک ها برای ارائه تسهیلات مسکن صورت می گیرد. اما در جدیدترین خبرها، وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است که با چهار بانک کشور در جهت تسریع اجرای قانون جهش تولید مسکن توافق کرده اند. بذرپاش گفت: از ماه آینده، فرآیند واگذاری واحدهای نهضت ملی مسکن و مسکن مهر آغاز می شود.

به گزارش پرشین سازه ، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه ی نشستی که با کمیسیون عمران مجلس در راستای بررسی اجرای قانون جهش تولید مسکن داشتند، اعلام کرد: همراه با برخی از معاونان خود در دیدار با نمایندگان مجلس، گزارشی از روند اجرای این قانون در بخش های مالی، اجرایی، تامین زمین و عملیات ساخت ارائه شد.

۲۴ هکتار زمین برای قانون جهش تولید مسکن اختصاص داده شد

مهرداد بذرپاش در ادامه چنین توضیح داد: تا به امروز، بیش از ۲۴ هکتار زمین برای اجرای قانون جهش تولید مسکن تخصیص داده شده است و اراضی حدود یک میلیون واحد مسکونی دیگر نیز آماده شده که با روش های مختلف به مردم تحویل داده می شود.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت که دولت با شش سیاست کلی که در دستور کار دارد، در حال پیگیری امور است.

مهرداد بذرپاش گفت: وزارت راه و شهرسازی تصمیم دارد که تولید مسکن در شهرهایی که زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت دارند با ارائه ی زمین و تسهیلات به مردم، ادامه دهد. این کار در ۳۰۰ شهر آغاز شده است و به زودی، شهرهای دیگر نیز به این گردونه اضافه می شوند. سیاست قطعی دولت این است که تا سال آینده، دولت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی به مردم تحویل داده باشد.

بذرپاش در ادامه راجع به این واحدهای مسکونی توضیحات بیشتری ارائه کرد و گفت: در حوزه ی ارائه تسهیلات بانکی به پروژه های نهضت ملی مسکن، عقب ماندگی هایی وجود دارد و به غیر از بانک مسکن، هیچ یک از بانک ها عملکرد مناسبی نداشتند. در چند وقت گذشته، توافقات مناسبی با چهار بانک دیگر انجام شد و تفاهم نامه هایی صورت گرفت. در طی این توافقات، هر یک از بانک ها سهمی از تسهیلات را بر عهده گرفتند. امیدواری ما این است که بانک ها نقش قابل قبول تری نسبت به گذشته ایفاء کنند.

چهار بانک برای اجرای قانون جهش تولید مسکن با وزارت راه و شهرسازی توافق کردند

این عضو کابینه ی دولت سیزدهم در ادامه گفت: یکی دیگر از سیاست های وزارت راه و شهرسازی به حوزه ی بافت های فرسوده برمی گردد. با استفاده از مکانیزم های تشویقی در حوزه ی شهرسازی کارهای خیلی خوبی انجام شده که به شهرداری ها نیز ابلاغ گردیده است. شاهد بودیم که این بسته های تشویقی شهرسازانه، میزان پروانه های ساختمانی صادر شده در بافت فرسوده را افزایش داده است با وجود این که این مدت، صدور پروانه های ساختمانی کمتر شده بود. این نشان می دهد که چنین سیاستی جوابگو است. به همین دلیل هرچقدر بتوانیم در حوزه بافت های فرسوده رونق ایجاد کنیم، هم هدف تولید مسکن محقق می شود و هم با مشکلات زیربنایی و روبنایی که در خیلی از شهرهای جدید با آن مواجه بوده ایم، رو به رو نخواهیم شد.

نظارت مجلس بر عملکرد بانک ها در راستای اجرای قانون جهش تولید مسکن بیشتر شود

وزیر راه و شهرسازی ضمن گلایه از عملکرد بانک ها در گذشته، اذعان کرد که نیازمند نظارت دقیق تر مجلس هستیم و گفت: در نشستی که با اعضای کمیسیون عمران مجلس داشتیم، توافق بر این شد تا مکانیزم های نظارتی آن ها بر اجرای این قانون بیشتر از قبل شود تا بتوانیم در طول چند ماه آینده، خبرهای خوبی در مورد احیای بافت فرسوده به مردم بدهیم.

بذرپاش همچنین در خصوص ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی نیز چنین گفت: تحویل زمین به همراه ارائه تسهیلات بانکی شروع شده است. برای برخی از واحدهای مسکونی این طرح آماده شده است و از ماه آینده، روند واگذاری واحدهای تکمیل شده به متقاضیان آغاز خواهد شد.

کمک منابع صندوق ملی مسکن به تکمیل مسکن مهر

این مقام مسئول در انتها بحث واحدهای مسکونی باقی مانده از طرح مسکن مهر را مطرح کرد و گفت: در مورد واحدهای نیمه کاره ی مسکن مهر که تعدادشان هم زیاد است، از صفر تا ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی دیده شده است. برای این واحدهای مسکونی برنامه ی تکمیل در دستور کار قرار گرفته است. برای تکمیل این واحدهای باقی مانده، منابع مالی از مردم گرفته شده بود اما واحدی به آن ها تحویل داده نشد. در این زمینه نیز مقرر گردید که از ذخایر صندوق ملی مسکن که بر اساس قانون در اختیار وزارت راه و شهرسازی است و منابع آن در حال تجهیز می باشد، استفاده شود تا واحدهای مسکونی مهر که بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند، تکمیل گردند.

وی در نهایت خاطرنشان ساخت که از ماه آینده، روند واگذاری واحدهای تکمیل شده ی مسکن مهر نیز شروع می شود.

دیدگاه ها غیرفعال است