وضعیت شرکت های ساختمانی در بورس

وضعیت شرکت های ساختمانی در بورس

مدت هاست که بازار بورس تبدیل به جایگاهی برای عرضه ی محصولات صنعت ساختمانی شده است. به محض ورود این صنعت به تالارهای بورس به یکی از مهم ترین صنایع بورسی تبدیل شد که تعداد زیادی سهم در این بازار دارد و همیشه هم با استقبال خوبی رو به رو می شود. اما آیا وضعیت صنعت ساختمان در بورس ایران خوب و سالم است؟

به گزارش پرشین سازه ، هر یک از این صنعت های ساختمانی می توانند بر بازار بورس اثر بگذارند. هریک از این شرکت ها و صنایع ساختمانی با یک نماد مخصوص شناخته می شوند:

نماد ثنوسا که متعلق به سهام شرکت نوسازی ساختمان تهران است. همان طور که از نامش هم برمی آید این شرکت در نوسازی ساختمان ها مشارکت دارد. در آخرین گزارش ۱۲ ماهه ای که از سوی این شرکت منتشر شده است، به ازای هر سهم ۶۰ ریال سود را محقق کرده است.

نماد ثرود که متعلق به شرکت سرمایه گذاری مسکن زاینده رود است و اصلی ترین کارش سرمایه گذاری های مشارکتی می باشد. از لحاظ مقیاس و ارزش، یک سهام متوسط به حساب می اید و در آخرین گزارش های موجود، مشخص شده است که این شرکت ۲۷۲ ریال به ازای هر سهم خود، سود را محقق کرده است.

نماد ثباغ متعلق به سهام شرکت شهرک سازی باغمیشه است که توجه ویژه ای به پروژه های ساخت و توسعه ی عمرانی دارد و از لحاظ مقیاس و ارزش، جزو شرکت های متوسط و کوچک محسوب می شود. البته در این میان نباید فراموش کرد که همین شرکت کوچک همواره مورد معامله گران بوده است.

صنایع ساختمانی در بورس چگونه معامله می شوند؟

حتما شما هم شنیده اید که تالارهای بورس پر از صنایع ساختمانی مثل سیمان، گچ و شیشه است اما معاملات این نهاده های ساختمانی به چه صورت انجام می شود؟ خیلی از فعالین بازار سرمایه، صنعت ساختمانی و معاملات را زیر نظر می گیرند تا در شرایط مناسب و زمان درستی به این معاملات ورود پیدا کنند. در بازار بورس، صنعت ساختمانی با عنوان انبوه سازی، املاک و مستغلات معرفی می شود.

این سهام شامل شرکت هایی مانند سرمایه گذاری در حوزه ی مسکن، انبوه سازی و ساخت و سازهای عمرانی است که یک فرصت سرمایه گذاری در صنعت ساختمانی و عمرانی برای خیلی از سرمایه گذاران بازار بورس ایران می باشد.

اما خرید و فروش این سهام نیز از طریق یک کارگزاری مشخص به نام اقتصاد بیدار انجام می شود. این کارگزاری یکی از برترین های بازار بورس ایران محسوب می شود و با راه اندازی سامانه Bidartrader توانسته است که اقدامی موثر و مناسب در جهت ساخت پلتفرم های معاملاتی بردارد. در میان تمام کارگزاری های موجود، اقتصاد بیدار سریع ترین فرآیند دریافت کد بورسی را دارد. این کار با استفاده از سامانه ی مربوطه به سادگی انجام می شود.

چه عواملی روی بازار معاملات سهام ساختمانی اثرگذار است؟!

به طور کلی در صورتی که ساخت و ساز رونق پیدا کند و معاملات مسکن بیشتر شود، طبیعتاً اثر مثبتی روی روند سهام ساختمانی خواهد داشت. از سوی دیگر در صورت رکود اقتصادی در این صنعت، می توان گفت که بازار سهام ساختمانی نیز مختل شده و دچار رکود خواهد شد.

آن دسته از سهام هایی که امکان سرمایه گذاری روی پروژه های مختلف ساخت و ساز را دارند، می توانند سود آوری خوبی داشته باشند و شرایط مناسبی برای خود مهیا کنند. عرضه و تقاضا در بازار مسکن، ارزش دارایی ها، میزان فروش و میزان سرمایه گذاری، از عوامل دیگری است که می تواند روی بازار بورس ساختمانی اثر بگذارد.

برای این که معاملات سودده و پر بازدهی در صنعت ساختمانی داشته باشیم، بهتر است پیش از اقدام به خرید، سرمایه گذاری در پروژه ها و میزان سودآوری هر یک از این پروژه ها را بررسی کرد تا بهترین نتیجه حاصل شود.

همان طور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، در بازار بورس ایران هر شرکتی که قابل معامله باشد با یک نماد اختصاری به خصوص مشخص می شود. نماد صنایع ساختمانی و انبوه سازی با حرف ث آغاز می شود. این موضوع می تواند راهنمای شما به هنگام انتخاب سهام باشد. در حال حاضر نیز حدود ۳۰ شرکت ساختمانی در بازار بورس معامله می شوند.

تمام این شرکت های ساختمانی از لحاظ مقیاس و اندازه، سهام ساختمانی یک اندازه ای دارند اما اگر بخواهیم بزرگ ترین شرکت های بورسی ساختمانی را معرفی کنیم باید به دو سهم سرمایه گذاری مسکن با نماد ثمسکن و سهم سرمایه گذاری ساخت ایران با نماد و ساخت اشاره کنیم. میزان معاملاتی که در این دو شرکت صورت می گیرید بر روی دیگر شرکت های ساختمانی نیز اثر گذار می باشد.

دیدگاه ها غیرفعال است