افزایش صدور پروانه ساختمانی در بافت فرسوده

صدور پروانه ساختمانی در بافت فرسوده، 57 درصد بیشتر شد!

یکی از اصلی ترین طرح های دولت برای بهبود وضعیت مسکن، تشکیل سازمان نوسازی و اقدام به احیای بافت فرسوده ی شهری بود. حالا در جدیدترین خبرها چنین به گوش می رسد که مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اعلام کرده است که صدور پروانه ی ساخت با بسته ی شهرسازانه در بافت فرسوده، ۵۷ درصد رشد کرده است. وی همچنین به اقدام برخی از افراد جهت افزایش قیمت مسکن اشاره کرد.

به گزارش پرشین سازه ، محمد آیینی ضمن بیان اینکه ۷۴ هزار هکتار بافت فرسوده ی شهری در کل کشور داریم، چنین گفت: حدود ۵۹ هزار هکتار سکونتگاه غیررسمی و حاشیه ای، ۳۲ هزار و ۵۰۰ هکتار بافت فرسوده ی تاریخی و در کل ۱۶۷ هزار هکتار بافت فرسوده در کل کشور داریم.

آیینی تاکید کرد که برای نوسازی این بافت های فرسوده باید به سمت محله محوری پیش برویم و افزود: در حاشیه ی شهرها، ۱۰۱۵ و در خود شهر نیز ۴۱۵۰ بافت فرسوده داریم که با همکاری دیگر دستگاه ها باید به سمت اجرای برنامه های احیاء آن ها برویم.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران یادآوری کرد که در شهر تهران حدود ۴۵۰۰ هکتار بافت فرسوده داریم که این تعداد، هفت درصد کل شهر را تشکیل می دهد. آیینی گفت: بر اساس آمارهایی که در سال ۹۵ منتشر شد، حدود ۱۹.۵ میلیون نفر در ۱۶۷ هکتار بافت فرسوده ساکن بوده اند که در سال گذشته این عدد به ۲۲ میلیون نفر رسیده است. به طور کلی ۲۰ درصد سطح شهرهای ایران و ۳۰ درصد جمعیت شهری، ساکن بافت فرسوده می باشند.

وی در ادامه اشاره کرد که شناسایی ۲ میلیون و ۶۸۲ هزار واحد ناپایدار در بافت های فرسوده انجام شده است، خاطرنشان ساخت که این واحدهای ناپایدار به شدت در برابر زلزله و حوادث طبیعی آسیب پذیر هستند و هر لحظه امکان ریزش آن ها وجود دارد. مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران تاکید کرد: ۱۰ میلیون نفری که ساکن این واحدهای ناپایدار هستند، در معرض خطرات طبیعی قرار گرفته اند.

۲۲۰ هزار واحد ناپایدار تخریب می شوند

محمد آیینی در ادامه از راهکارهای شرکت بازآفرینی در جهت رفع خطر این ساختمان ها صحبت کرد و اعلام نمود که حدود ۲۲۰ هزار واحد ناپایدار باید تخریب شده و به جایشان ۷۱۰ هزار واحد جدید ساخته شود. وی تاکید کرد: با توجه به اینکه حجم بناهای ناپایدار شهری بسیار زیاد است، باید به سمت مردمی سازی برویم. به این معنی که تمامی آحاد ذینفع، ذی نفوذ و ذی حق را توانمند کرده تا نوسازی بناهای لرزان، با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند.

این مقام مسئول در ادامه چنین افزود: باید فضایی بسازیم تا سازندگان و انبوه سازان نیز در احیای بناهای فرسوده همکاری کنند. انبوه سازان به دلایل مختلف، رغبت چندانی برای حضور در بافت های فرسوده ی شهری ندارند. به همین دلیل است که دولت باید زمینه ی لازم برای حضور آن ها را فراهم کند و کاری کند که سازندگان با مالکین و ساکنان بافت های فرسوده ی شهری همکاری داشته باشند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در مورد این موضوع چنین توضیح داد: در همین راستا، بسته های تشویقی در پنج حوزه تدارک دیده شده است که شامل کاهش یا حذف هزینه های غیرساختمانی مثل پروانه ی ساختمانی، تسهیل پرداخت وام های ارزان قیمت، اسکان موقت، مشوق های شهرسازانه یا کالبدی و جابه جایی محلات می باشد.

آیینی افزود: در بسته ی اول تشویقی که مربوط به پروانه ی ساختمانی است، قانونی فراهم شده تا شهرداری را موظف به ارائه ی تخفیف ۵۰ درصدی نماید. شهرداری ها می توانند تا صد در صد نیز تخفیف ارائه کنند که معادل این تخفیف را دولت به آن ها پرداخت می کند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری اشاره کرد که هزینه ی دریافت پروانه ی ساخت به ازای هر متر مربع ۵۰۰ هزار تومان( به شکل میانگین) است که شهرداری ها باید ۵۰ درصد آن را تخفیف بدهند. وی افزود: در صورتی که شهرداری ها از ارائه ی این تخفیف خودداری کنند، مورد پیگرد قانونی قرار می گیرند.

وی در ادامه به موضوع اسکان موقت ساکنین این بناهای فرسوده اشاره کرد و گفت که برای شهر تهران، وام ۶۰ میلیون تومانی با نرخ سود چهار درصد و بازپرداخت ۳۶ ماهه در نظر گرفته شده است. مبلغ این وام در شهرستان ها ۴۵ میلیون تومان می باشد. آیینی چنین گفت: ۷۰ درصد وزن برنامه های دولت این است که وابسته به تسهیلات بانکی نباشیم. در همین راستا، ۱۶ مهرماه، یک بسته ی تشویقی شهرسازانه مصوب و ابلاغ شد که تاثیر بسیار زیادی روی صدور پروانه های ساختمانی در بافت های فرسوده داشته است. بر اساس آمارهای موجود، صدور پروانه ساختمانی تهران در بافت های فرسوده در پاییز امسال، حدود ۵۷ درصد رشد داشته است.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت که سطح اشغال برای بافت های فرسوده ۶۰ درصد به علاوه ی ۲ است. تراس و بالکن نیز جزو تراکم حساب نمی شود. آیینی چنین ادامه داد: برای واحدهایی که مثلا ۱۵۰ متر هستند و ۳ واحد ۵۰ متری را تجمیع کرده اند، یک واحد تراکن تشویقی تعلق خواهد گرفت.

محمد آیینی در ادامه به تلاش برخی از افراد جهت افزایش قیمت مسکن اشاره کرد و گفت: در بافت های فرسوده نسبت به پنج سال قبل، کار سخت تر شده است. با این وجود ما تسلیم نمی شویم و باید فضای همگرایی ملی را برای بافت های فرسوده ایجاد کنیم.

وی در ادامه تاکید کرد که در نوسازی بافت فرسوده نیازی به آورده ی اولیه( مانند طرح نهضت ملی مسکن) نیست و گفت: در تلاش هستیم که بسته ی نهضت ملی مسکن را با بسته ی نوسازی بافت های فرسوده هماهنگ کنیم.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری در ادامه به موضوع جا به جایی محله ها در برنامه ی نوسازی بافت های فرسوده نیز اشاره کرد و چنین توضیح داد: از میان محله های هدف نوسازی، حدود ۱۰ درصد نیاز به جا به جایی دارند. مثلا در تهران نو و جوادیه، باید ساز و کار نوسازی عوض شود و به سمت بلندمرتبه سازی برویم. یا این که باید به بافت های حاشیه ای، جا به جا شویم.

وی در ادامه این موضوع را با ذکر یک مثال، بیشتر موشکافی کرد: در اهواز با مشارکت بخش خصوصی ۱۶۸۰ واحد در حال ساخت می باشد. در چابهار نیز ۱۰۰۰ واحد می سازیم که جزو برنامه های جا به جایی محلات به حساب می آید.

محمد آیینی در انتهای سخنان خود تاکید کرد که در نوسازی بافت فرسوده، آن چه هدف اصلیست، حفظ جان مردم است نه دریافت رانت!

دیدگاه ها غیرفعال است