وضعیت ساخت ۴۰ هزار واحد مسکونی در استان خراسان رضوی

وضعیت ساخت 40 هزار واحد مسکونی در استان خراسان رضوی

با وجود اینکه وضعیت طرح نهضت ملی مسکن چندان مشخص نیست اما هر روز خبرهای تازه ای در خصوص اجرای آن در گوشه و کنار کشور به گوش می رسد. در حال حاضر، سهم استان خراسان رضوی از این طرح، دود ۴۰۰ هزار واحد مسکونی است که از این میان ۱۰۰ هزار واحد آن قرار است که در ۲ هزار و ۵۹۶ روستای استان که جمعیتی بیش از ۲۰ خانوار دارند، ساخته شود.

به گزارش پرشین سازه ، ساخت خانه های ویلایی در روستاها و شهرهایی که زمین کافی موجود است، از جمله سیاست های دولت سیزدهم در راستای پیشبرد طرح نهضت ملی مسکن بوده است. در حال حاضر نیز معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در مورد این موضوع چنین گفت: در شهرهایی مثل کاشمر، قوچان، تربت حیدریه، تربت جام، سبزوار و نیشابور که جمعیتی بیش از ۱۰۰ هزار نفر دارند، ۶۰ هزار واحد ساخته می شود. ۶۰ هزار واحد دیگر نیز در ۸۹ شهر از استان ساخته می شود که جمعیتی زیر ۱۰۰ هزار نفر دارند. الباقی واحدهایی که از سهم ۴۰۰ هزار واحدی استان باقی می ماند نیز در شهرهای مشهد، گلبهار و بینالود ساخته می شود.

جواد خدایی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری در ادامه افزود: طرح نهضت ملی مسکن در شهر جدید گلبهار قرار است که ۵۰ هزار واحد باشد. تا این لحظه زمین کافی برای ساخت ۳۰ هزار واحد واگذار و کار ساخت و ساز آن ها نیز آغاز شده است.

خدایی گفت: در شهرهایی که جمعیتی بیش از ۱۰۰ هزار نفر دارند مثل سبزوار، قوچان و نیشابور، از طریق انبوه سازان و ساخت آپارتمان های چند طبقه قرار است طرح نهضت ملی مسکن را پیش ببریم. اما اجرای این طرح در شهرهایی که جمعیتی کمتر از ۱۰۰ هزار نفر دارد در قالب خانه های ویلایی و تک واحدی خواهد بود.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی، عباس یوسف زاده نیز چنین گفت: در کل استان خراسان رضوی، ۹۶ شهر کوچک و بزرگ وجود دارد که در حال حاضر تامین زمین برای بیش از ۷۰ شهر آن انجام شده است. همچنین از سهم ۴۰۰ هزار واحدی استان، زمین کافی برای ساخت ۲۳۰ هزار واحد مسکونی تامین شده است. این زمین ها از محل اراضی دولتی و عقد تفاهم نامه با نهادهای مختلف به دست آمده است. تامین زمین برای ۱۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی نیز صورت گرفته و ۷۰ هزار واحد نیز از طریق خودمالکی و بازآفرینی ساخته می شوند.

یوسف زاده اعلام کرد که تا به این لحظه، حدود ۳۸۵ هزار نفر از شهرنشینان استان در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند. وی افزود: در حال حاضر برای ۱۴۰ هزار واحد، تامین زمین در قالب طرح نهضت ملی مسکن انجام شده است. از میان این تعداد نیز حدود ۴۰ هزار واحد مسکونی عملیات ساخت و ساز خود را آغاز کرده اند.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت: این چهل هزار واحد مسکونی به دو شیوه ساخته می شود. در روش اول ساخت و ساز به همت مردم خواهد بود و در شیوه ی دیگر نیز، انبوه سازان دست به کار می شوند. در حال حاضر پیشرفت اجرایی این ۴۰ هزار واحد از مرحله ی پی کنی تا نازک کاری است. پیشرفت به قدری بوده است که در حال حاضر واحدهای مسکونی نهضت ملی مسکن در شهرهای سبزوار، گناباد و فریمان به مراحل نازک کاری رسیده اند.

در مرداد ماه سال ۱۴۰۰، قانون جهش تولید و تامین مسکن که در قالب طرح نهضت ملی مسکن پیش می رود، تصویب شد و تحقق اجرای این قانون نیز از جمله برنامه های بزرگ دولت سیزدهم است. یکی از راهکارهایی که توسط دولت ارائه شده است، افزایش تسهیلات ساخت تا رقم ۴۵۰ میلیون تومان می باشد. بر همین اساس، وعده ی بزرگ دولت سیزدهم، ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در طول ۴ سال است. وعده ای که همچنان با تحقق آن فاصله ی بسیار زیادی داریم.

از طرف دیگر با تعیین وزیر جدید راه و شهرسازی، باید در انتظار راهکارهای ایشان در جهت اجرای این طرح باشیم.

دیدگاه ها غیرفعال است