مدت زمان صدور پروانه ساختمانی باید یک ماهه شود

مدت زمان صدور پروانه ساختمانی باید یک ماهه شود

یکی از اصلی ترین معضلاتی که سد راه ساخت و ساز مسکن شده است، مدت زمان انتظار برای صدور پروانه ی ساختمانی است. معضلی که خیلی وقت است سازندگان را به شکایت و گله واداشته است اما خبری از حل و فصل آن نیست.

حالا در جدیدترین خبرها، چنین به گوش می رسد که معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در خصوص این موضوع چنین گفت است: برای این که سازندگان را نسبت به حضور در بازار ساخت و ساز ترغیب کنیم، لازم است که زمان صدور پروانه های ساختمانی در بافت فرسوده را از ۶ ماه به یک ماه کاهش بدهیم.

به گزارش پرشین سازه ، محمد آئینی در نشست ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان ایلام چنین گفت: برای هر شهری، سه نوع محلات هدف بازآفرینی و بهسازی و نوسازی بافت فرسوده، شناسایی شده است و سند ملی بازآفرینی شهری رویکرد ملی به نوع فرآیند بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری را مشخص کرده است.

آقای آئینی، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در خصوص این موضوع چنین گفت: برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در سکونتگاه های غیر رسمی، یک کارگروه ویژه و تخصصی تشکیل شده است. این ستاد در تمام کشور فعال است و تصمیماتی که در این کارگروه ویژه گرفته می شود، با جدیت در تمام استان ها اجرایی می شود.

وی همچنین در خصوص تعداد بناهای ناپایدار که حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد هستند، نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت: سهم استان ایلام از این تعداد بنای ناپایدار، حدود ۲۶ هزار واحد است که حتما باید نوسازی و مقاوم سازی شوند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران تاکید کرد که سکونتگاه های حاشیه ای اگر برای ادامه ی زیست انسانی مناسب باشند، حتما ساماندهی خواهند شد. وی افزود: تخفیف های ۵۰ درصدی جهت صدور پروانه ی ساختمانی حتما باید با جدیت در دستور کار قرار بگیرد. همچنین مدت زمان انتظار برای صدور مجوزهای ساخت و ساز باید به یک ماه کاهش پیدا کند چرا که این موضوع، حق مردم است. در ضمن از تمام مدیران شهری می خواهیم که از کلیه ی ظرفیت های قانونی بودجه ی جاری که بندهایی جهت محرومیت زدایی دارد، استفاده کنند تا وضعیت مسکن این طبقات جامعه بهبود پیدا کند.

وی همچنین به موضوع نهضت بهسازی و آسفالت معابر خاکی محلات هدف اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: با برنامه ریزهایی که صورت گرفته، قرار شد که ظرف سه سال آینده هیچ معبر خاکی در محلات هدف نداشته باشیم.

تعریف پروژه های حوزه بازآفرینی شهری به صورت چندمنظوره خواهند بود!

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص اولویت ها و نیازهای محلات کم برخوردار استان ایلام چنین گفت: باید نیازهای محلات با توجه به اولویت های جدید احصا شده و پروژه های چند منظوره ی جدیدی برای محلات تعریف شود. به این ترتیب می توان برای چند موضوع مختلف فرهنگی، ورزشی، بهداشتی و آموزشی خدمات مختلفی به مردم ارائه کرد.

وی همچنین اشاره کرد که مردمی سازی یکی از اهداف دولت سیزدهم در طرح بازآفرینی شهری است و افزود: به همین منظور قرار است از مشارکت خود مردم، سرمایه گذاران و خیران استفاده شود.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری همچنین به تقویت و شتاب بخشی طرح بازآفرینی شهری در محلات هدف تاکید کرد و گفت: نگاه مثبتی که دولت سیزدهم به طرح بازآفرینی شهری داشته است، فرصت خوبی برای فعالین این حوزه فراهم کرده است. سه موضوع اصلی که باید در این محله های کم برخوردار مورد توجه قرار بگیرد، معیشت، بهداشت و اشتغال است.

معاون وزیر راه و شهرسازی، آقای محمد آئینی در ادامه خاطرنشان ساخت: در دولت سیزدهم، ادبیات بازآفرینی تغییر پیدا کرده است. در حقیقت بیشترین مشکل در محله های هدف این طرح، فرسودگی و حاشیه نشینی نیست. بلکه در حوزه های مختلفی مثل خدمات آموزشی، فرهنگی و مسکن مناسب عقب ماندگی وجود دارد. تلاش دولت این است که با همکاری نهادهای مختلف حمایتی، فاصله ی مناطق برخوردار با این محلات هدف کمتر شود.

در نهایت، معاون وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر خود به ایلام از بعضی پروژه های بازآفرینی شهری مثل پایگاه خدمات اجتماعی و درمانگاه محله بانبرز ایلام نیز بازدید نمود.

طرح بازآفرینی شهری با تمرکز روی بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده ی شهری کار خود را آغاز کرده است و با سیاست های مختلف دولت، در تلاش است که موانع موجود بر سر راه نوسازی بافت فرسوده را از بین ببرد.

دیدگاه ها غیرفعال است