فقدان رونق در بازار مصالح ساختمانی

رونق از بازار مصالح ساختمانی رفته است!

از زمانی که رکود سنگین و کمرشکن، بازار ساخت و ساز را در بر گرفت، طبیعتا بازار مصالح ساختمانی نیز از رونق افتاد. گرچه به نظر می آمد که این رکود منجر به کاهش شدید قیمت مصالح شود اما به نظر می آید که چندان تغییری در این بازار رخ نداده است.

به گزارش پرشین سازه ، بعد از تصویب قانون جهش تولید مسکن و وعده ی ساخت ۴ میلیون خانه در طول چهار سال، پیش بینی ها بر این بود که بازار مصالح ساختمانی دچار تحولی اساسی شده و رونق فراوانی پیدا کند. اما بررسی های میدانی در بازار نشان می دهد که تولید و فروش این مصالح ساختمانی نه تنها دچار رونق نشده است، بلکه در طول چند ماه اخیر کاملا راکد می باشد. اتفاقی که حتی از سوی نهادهای خبرگزاری رسمی دولت نیز تایید شده است.

بر اساس آخرین آمارهایی که از سوی مرکز آمار ایران منتشر شده است و مربوط به تابستان سال ۱۴۰۱ می باشد، تورم نهادهای ساختمانی تهران در قیاس با بهار همین امسال، حدود ۳.۴ درصد کاهش پیدا کرده است. این مسئله بدین معنی است که مصالح ساختمانی در تابستان امسال با قیمت کمتری به دست مصرف کننده رسیده است.

اما آیا این موضوع منجر به رونق ساخت و ساز شده است یا این که وضعیت را بهبود داده؟

بر خلاف سال های پیشین که فصل تابستان به عنوان فصل رونق ساخت و ساز به حساب می آمد و به همین دلیل محصولات ساختمانی نیز فروش خوبی را تجربه می کردند، در تابستان امسال این اتفاق رخ نداد. هرچند طرح ساخت ۴ میلیون مسکن در طول ۴ سال، این انتظار را ایجاد می کرد که وضعیت بازار مصالح ساختمانی بهبود چشم گیری داشته باشد. اما انفعال وزارت راه و شهرسازی رکودی بی سابقه را در این بازار حکم فرما کرده است.

در این میان، سازندگان مسکن هم کار خود را متوقف ساخته اند و رکود زیادی هم بر تولید خانه حاکم شده است. به این ترتیب هیچ گونه بازار هدفی برای فروشندگان مصالح ساختمانی وجود ندارد.

قیمت مصالح ساختمانی

در این میان قیمت مصالح ساختمانی نیز دچار نوسانات جزئی بوده است. به طور کلی قیمت این مصالح در روز ۲۳ آبان نشان می دهد که ثبات نسبی بر این بازار حاکم است. حتی خیلی از فروشندگان حاضر شده اند که برای خریداران و مصرف کنندگان قطعی، تخفیف های ویژه ای قائل شوند و فروش داشته باشند.

قیمت کاشی یا سرامیک در بازار، حدوداً متری ۱۳ هزار و ۷۵۰ تومان است. قیمت کف پوش و دیوارپوش نیز از ۷۱ هزار تا ۲۹۵ هزار تومان به ازای هر متر مربع عرضه شده است. این قیمت بسته به کیفیت دیوارپوش و کف پوش می باشد. بلوک ها نیز حدوداً ۷۲۰ هزار الی ۱ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان قیمت دارند.

آجر نیز قیمتی برابر با ۱۷۵۰ الی ۳۵ هزار تومان به ازای هر عدد دارد. متوسط قیمت آن نیز حدوداً ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان است. البته آجر نسوز نیز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به ازای هر متر مربع برآورد قیمت شده است.

بازار سنگ های تزئینی نیز ثبات دارد و قیمت هر قطعه از آن بین ۲۰۰ الی ۶۰۰ هزار تومان می باشد. اما به طور متوسط قیمتی برابر با ۳۹۳ هزار و ۵۰۰ تومان برای هر سنگ دارد.

پاکت های سیمان نیز به عنوان یکی از اصلی ترین مصالح ساختمانی قیمتی برابر با ۳۲ الی ۸۰ هزار تومان دارند.

وضعیت قیمت بازار آهن آلات نیز با مقداری نوسان همراه بوده است. مثلا قیمت ورق استیل حدوداً ۱ میلیون و ۸۷۵ هزار تومان بوده است. در حالیکه قیمت پروفیل ۶۹ هزار و ۱۳۸ تومان، میلگرد بستر خرپایی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان و تیرآهن ۱۴ سبک نیز حدوداً ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان می باشد.

قیمت شن و ماسه ی نخودی نیز ۱۱۵ هزار تومان می باشد. ماسه کفی با قیمت ۱۳۵ هزار تومان، مخلوط ماسه طبیعی شسته، شکسته و شن شکسته نیز ۱۸۵ هزار تومان، انواع شن ۵۰ هزار تومان و انواع ماسه شسته ۹۲ هزار و ۵۰۰ تومان می باشد. قیمت شن نخودی نیز ۱۴۷ هزار و شن بادامی نیز ۱۴۰ هزار تومان است.

قیمت گچ نیز هر کیلو ۸۸۰۰ تومان و بهای انواع ملات پودر سنگ نیز از ۴۵ هزار و ۷۸۰ الی ۵۷۰ هزار تومان است.

قیمت ها ارزان شده است؟

کاهش قیمتی که در تابستان امسال نسبت به فصل بهار شاهدش بوده ایم، برآمده از رکودی است که بر بازار ساخت و ساز کشور و به ویژه ساختمان های مسکونی حاکم شده است.

در این میان وضعیت خانه های دولتی و مسکن ملی نیز مشخص نیست و با معضلاتی جدی مثل تامین نشدن منابع مالی و تخصیص نیافتن زمین های مناسب رو به روست. در نتیجه نمی توان انتظار داشت که وضعیت بازار مسکن و بازارهایی که زیر مجموعه ی مسکن سازی هستند، تغییر بکند.

دیدگاه ها غیرفعال است