تاثیر گذاری افزایش نرخ دلار در بازار مسکن

دلار-افسارگسیخته-روی-بازار-مسکن-هم-اثر-گذاشت

تا همین چند هفته پیش، وضعیت بازار دلار گرچه جالب نبود اما حداقل ثبات نسبی داشت. اما در حال حاضر، قیمت دلار هر لحظه بالاتر می رود و رکوردهای تاریخی ثبت می کند. این موضوع باعث شده است که خیلی از خریداران مسکن ندانند که این وضعیت تا کجا ادامه پیدا می کند و قرار است چقدر روی قیمت مسکن تاثیر بگذارد.

به گزارش پرشین سازه ، زمانی که دلار به کانال ۳۵ هزار تومانی ورود پیدا کرد، خیلی زودتر از آن چه تصورش را می کردیم، بر بازارهای دیگر و حتی بازار مسکن اثر گذاشت. نه تنها تعداد معاملات واحدهای مسکونی تغییر نکرد بلکه خیلی از مالکین از فروش واحدهای خود منصرف شدند.

حتی در برخی مواقع، این مالکین قیمت واحد خود را افزایش دادند. اگرچه خریداری پیدا نمی شود اما به هرحال، به نظر می رسد که تغییر قیمت دلار روی بازار مسکن اثرگذاری بالایی داشته است.

بررسی های میدانی از وضعیت معاملات مسکن در مناطق پر رونق تهران مثل منطقه ۵ و ۱۰، نشان می دهد که خیلی از نشست های معاملاتی متوقف شده است و فروشندگان مایل به فروش املاک خود نیستند.

یکی از فعالین بازار ملک در منطقه ۹ تهران می گوید که در روز پنج شنبه، قرار بود که چند نشست معاملاتی داشته باشیم و هر دو طرف معامله به توافق رسیده بودند اما در لحظات آخر، فروشنده منصرف شده است و می گوید که با این شرایط، خانه اش را نمی فروشد.

لغو معاملات و نشست های خرید و فروش، در دیگر مناطق تهران نیز به کرّات دیده می شود. خیلی از معامله کنندگان در چند ماه اخیر، نشست های خود را لغو کرده اند و حاضر به فروش نشده اند. در ابتدای این روند، خیلی از خریداران امیدوار بودند که با توافق برجام، قیمت ها کاهش پیدا خواهد کرد. به خصوص که قیمت دلار نیز پایین می آید و مسکن ارزان تر می شود. البته خیلی از مشاورین املاک هم مدعی بودند که تعداد فایل های رسیده افزایش پیدا کرده بود.

خیلی از فروشندگان هم می ترسیدند که با توافق برجام، قیمت خانه هایشان دچار کاهش شود و ضرر کنند. به همین دلیل عجله داشتند که زودتر آن ها را بفروشند و سرمایه شان را به چیز دیگری تبدیل کنند.

اما از آن جایی که در بازار بی ثبات، هیچ چیز مشخص نیست، حالا همه چیز روند معکوس به خود گرفته است. دلار به شدت بالا رفته است. فروشندگان حاضر به فروش املاک خود نیستند و منتظرند که تکلیف دلار مشخص شود. بیشترشان عقیده دارند که در حال حاضر، بدترین زمان فروش ملک الان است.

قیمت ملک یک شبه بالا رفت!

البته در این میان، هنوز هم مالکینی هستند که اصرار به فروش خانه دارند. این دسته از مالکین معمولا کسانی هستند که به دنبال تبدیل خانه ی خود به واحدهای بزرگ تر و بهتر هستند. آن ها همچنان فروشنده می باشند اما دیگر حاضر نیستند که ملک خود را با قیمت روز پنج شنبه، معامله کنند.

برخی از مشاورین املاک می گویند که در این روزهای افزایش قیمت دلار، با هر یک از فروشندگان که تماس گرفتیم یا منصرف شده بودند یا به سادگی، ۱ الی ۲ میلیون تومان روی قیمت هر متر از واحدهای خود اضافه کرده بودند.

تغییر قیمتی که یک شبه رخ داد و همه را در شوک فرو برد.

البته در این میان واحدهای نقلی و کوچک، افزایش قیمت متری را قبول ندارند و به صورت کلی قیمت را بالا برده اند. مثلا می گویند که روی قیمت قبلی ۱۰۰ الی ۲۰۰ میلیون تومان کشیده اند و تنها در چنین شرایطی است که حاضر به فروش خانه هستند.

بسیاری از مشاورین املاک می گویند که عدم تمایل به فروش یا افزایش قیمت قبلی، بیشتر در میان مالکین واحدهای کوچک و ریزمتراژ رایج است. چرا که بیشترین میزان تقاضا برای همین خانه هاست. در نتیجه طبیعی است که دست فروشندگان برای تعیین قیمت باز باشد و هر قیمتی که دلش بخواهد، اعلام کند. مخصوصا اگر واحد مذکور دارای امکانات جزئی مثل پارکینگ هم باشد.

این موضوع زمانی بغرنج تر می شود که وضعیت چند روز پیش مسکن را به یاد بیاوریم. این بازار که از ابتدای امسال دچار رکود وحشتناکی شده بود، تا همین چند روز پیش نیز با کاهش قیمت مواجه بود.

در واقع، تعداد معاملات مسکن در مهر ماه سال جاری معادل ۵ هزار واحد بود. خیلی از کارشناسان بر این باور هستند که اگر تعداد معاملات املاک به ۱۰ هزار در ماه برسد، آن وقت است که می توان از رونق نام برد. اما واقعیت این جاست که در طول چند ماه گذشته، تعداد معاملات حتی به این عدد نزدیک هم نشده است.

در نتیجه به خوبی واضح است که تعداد معاملات بسیار کمتر شده است اما در کمال تعجب، بحث تورم مسکن همچنان پا برجاست و حباب آن قصد ترکیدن ندارد.

در حال حاضر، قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران، معادل ۴۳ الی ۴۴ میلیون تومان به صورت میانگین است. رقمی که از همان ابتدا، خیلی از افراد را از چرخه ی خرید و خانه دار شدن خارج می کند. قدرت خرید مردم بسیار پایین آمده است و درآمدها همچنان ثابت باقی مانده!

از سوی دیگر وضعیت دلار نیز مشخص نیست و خیلی از مردم نمی دانند که به چه صورت پیش می رود. در نتیجه ترجیح می دهند که سرمایه های خود را از بازار مسکن خارج نکنند. آن دسته از افرادی هم که توانایی خرید مسکن ندارند، سرمایه ی خود را به بازارهای موازی مثل دلار و سکه برده اند.

دیدگاه ها غیرفعال است