تکلیف مالیات خانه های خالی به زودی مشخص می شود

تکلیف مالیات خانه های خالی به زودی مشخص می شود

یکی از راهکارهای اصلی دولت برای کنترل بازار اجاره ی مسکن، وضع مالیات بر خانه های خالی بود. اما اقدامات صورت گرفته برای تشخیص خانه های خالی، کافی نبود و مالیاتی که جمع آوری شد از قیمت یک واحد در مناطق جنوبی تهران نیز کمتر بود. اما حالا در جدیدترین خبرها چنین به گوش می رسد که رئیس سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرده است که با همکاری شهرداری، وزارت راه و شهرسازی و سازمان ثبت املاک، توانسته اند که به اطلاعات خوبی در خصوص خانه های گرانقیمت و خالی دست پیدا کنند.

به گزارش پرشین سازه ، داود منظور، اعلام کرده است که اصلی ترین دلیل عدم موفقیت این طرح در سال های گذشته این بود که اطلاعات مناسبی در خصوص خانه های گرانقیمت وجود نداشت. اما در حال حاضر، با همکاری ارگان های مختلف، بانک اطلاعاتی مناسبی به وجود آمده است و برای سال ۱۴۰۱، در حال محاسبه ی خانه های گران قیمت هستیم. تا یک الی دو ماه آینده نیز مالیات این واحدهای مسکونی مشخص شده و برگه ی تشخیص صادر می شود.

وی باز هم تاکید کرد که اصلی ترین دلیل صفر بودن درآمد مالیات بر خانه های خالی، این بوده که اطلاعات کافی در اختیار نداشته اند. رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: ما بر اساس اطلاعاتی که از وزارت راه و شهرسازی و سامانه اسکان و املاک دریافت کرده بودیم، خانه های خالی را شناسایی می کنیم. یک بار این اطلاعات در دی ماه به دست ما رسید. محاسبات مالیاتی انجام شد اما در تیرماه، اطلاعات دیگری از سوی وزارت راه و شهرسازی به دست ما رسید که با اطلاعات اولیه فرق داشت. به همین دلیل، ناچار شدیم که اطلاعات جدید را مبنای محاسبات مالیاتی سال گذشته قرار بدهیم.

در سال ۱۴۰۰، مالیات خانه های خالی دریافت نشد!

داود منظور، ضمن اشاره به گزارش دیوان محاسبات در خصوص وضعیت مالیات خانه های خالی گفت: طبیعی است که در سال ۱۴۰۰، مالیاتی دریافت نکرده باشیم چرا که در اواخر سال بود که وضعیت خانه های خال مشخص شد. به همین خاطر است که مالیات سال پیش را باید امسال دریافت کنیم. در نتیجه گزارش دیوان محاسبات کاملا درست بوده است چرا که بنا نبوده در سال گذشته، بابت خانه های خالی مالیاتی دریافت کنیم. البته امسال موضوع فرق دارد و به دنبال وصول این مالیات ها هستیم.

تا این لحظه نیز مبالغی دریافت شده است. البته با مالیات های پیش بینی شده فاصله ی زیادی داریم اما در حال کار کردن روی آن هستیم.

وی ادامه داد: یکی از معضلاتی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم این است که حتی اطلاعاتی که از سوی وزارت راه و شهرسازی در تیرماه به ما ارائه شد نیز از سوی برخی مالکین مورد اعتراض قرار گرفت. بر اساس اطلاعاتی که دریافت کرده ایم، از میان ۵۲۰ هزار واحد خانه ی خالی که به ما اعلام شده، بخشی از این خانه ها خالی نبوده اند. به این معنی که بخشی از اطلاعات دریافت شده؛ صحیح نبوده است.

داود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در ادامه گفت: تا زمانی که اطلاعات درست و تکمیل شده نداشته باشیم، نمی توانیم برای پرداخت مالیات به مردم فشار بیاوریم. در حال حاضر به همراه وزارت راه و شهرسازی، در حال پیگیری هستیم تا آخرین فهرست اطلاعات پردازش شده ی خانه های خالی را به دست آوریم تا بتوان برگه های مطالبه صادر کرد و مالیات خانه های خالی سال ۱۴۰۰ را دریافت کنیم.

دیدگاه ها غیرفعال است