هنوز آمار خانه های خالی مشخص نشده است

هنوز آمار خانه های خالی مشخص نشده است!

مدتی پیش، وزیر راه و شهرسازی خبر از وجود ۴۰۰ هزار خانه جدید خالی داد. این در حالیست که سازمان امور مالیاتی اعلام می کند که این اطلاعات جدید خانه های خالی هنوز برای این سازمان ارسال نشده است.

وظیفه شناسایی خانه های خالی و ارسال این اطلاعات بر عهده ی وزارت راه و شهرسازی است. اما اداره امور مالیاتی کشور اعلام کرده که حدود ۵۶۸ هزار خانه خالی شناسایی شده است که بیشتر از ۴۸۸ هزار واحد از این ساختمان ها در شهرهایی با جمیعت بیش از ۱۰۰ هزار نفر بوده است. به همین دلیل مشمول پرداخت مالیات می شوند.

به گزارش پرشین سازه، چند وقت پیش بود که سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که تا به حال فقط ۱ میلیارد تومان مالیات خانه خالی پرداخت شده است. نزدیک به ۵ هزار نفر از مالکان این خانه ها، خالی بودن خانه را قبول نکرده اند و گفته اند که ساکنینی در آن ها بوده است. به این ترتیب عدم پذیرش را زده اند.

در ضمن، حدود ۵۰۰ نفر از مالکین این خانه های خالی، پذیرفته اند که خانه‌ی آن ها خالی بوده است اما تا به حال اقدامی برای پرداخت مالیات خانه نداشته اند. برخی دیگر نیز به سامانه پرداخت سازمان امور مالیاتی وارد شده اند اما فرآیند پرداخت را نیمه کاره رها کرده اند و عکس العملی نداشته اند.

با وجود بالا گرفتن شکایات و اعتراضات مالکان که ادعا داشتند خانه های آن ها به اشتباه، خالی شناسایی شده است، وزارت راه و شهرسازی به آن ها فرصتی داد تا اطلاعات سکونتی خود را در سامانه املاک و اسکان به روز کنند.

وزیر راه و شهرسازی ضمن اعلام اجرای قانون اخذ مالیات از خانه های خالی چنین گفت: حدود ۵۶۰ هزار واحد مسکونی خالی شناسایی شده است که از این تعداد؛ ۶۰ هزار واحد اعتراض کرده اند. اعتراضات این افراد در حال بررسی است. همچنین حدود ۴۰۰ هزار خانه خالی جدید دیگر نیز شناسایی شده است.

البته این خبرهای جناب وزیر با اظهارات جهانگیر رحیمی، مدیر کل دفتر طراحی و تحلیل فرآیندهای مالیاتی شکل دیگری به خود گرفت. رحیمی چنین گفت: اطلاعات جدید از خانه های خالی به سازمان امور مالیاتی ارسال نشده است و این اطلاعاتی که صحبتش شده، ممکن است اطلاعات دقیق تر و موثق همان ۵۶۷ هزار خانه خالی قبلی باشد.

دیدگاه ها غیرفعال است