قیمت آهن و نوسانات آن در طول چند هفته ی اخیر

قیمت آهن و نوسانات آن در طول چند هفته ی اخیر

این روزها وضعیت بازار مصالح ساختمانی و به ویژه بازار آهن آلات ثبات نسبی خوبی دارد. گرچه برخی از محصولات آهنی دچار نوسان قیمت شدند اما در نهایت، از اولین روز هفته شاهد ثبات حداکثری قیمت آهن آلات بوده ایم.

به گزارش پرشین سازه ، چند هفته ای که گذشت برای بسیاری از خریداران زمان مناسبی بود. چرا که خیلی از آهن آلات موجود در بازار ثبات قیمت داشتند. از سوی دیگر قیمت ارز و دلار نیز نوسان خاصی نداشت و با قیمت ۳۲ هزار و ۸۴۰ تومان به فروش رسید.

اگر نگاهی به قیمت آهن آلات در روز شنبه بندازیم، متوجه می شویم که روند نسبتاً ثابتی داشته است و تقریبا بدون تغییر باقی مانده است. البته قیمت میلگرد برخی از کارخانه های تولیدی مثل کارخانه ی ذوب آهن اصفهان با نوسان ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی همراه بود.

از سوی دیگر، قیمت میلگرد آجر در برخی تولیدی ها مثل کرمان، در پایین ترین حالت خود ۱۵ هزار تومان بود و به طور کلی، پیشنهادات فروش انواع میلگرد آجدار در بازار داخلی، نسبت به خریداران بالقوه ی بازار بیشتر بود.

قیمت نبشی و قیمت روز ناودانی ایرانی و اروپایی نیز در بیشتر کارخانه های تولیدی ثابت بود. البته در این میان قیمت ورق های سرد و گرم اندکی با نوسان همراه بود. قیمت ورق سیاه با کاهش ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی مواجه شد. البته در این میان برخی از ورق های سیاه مثل ورق سیاه اکسین با افزایش ۱۰۰ تومانی رو به رو شد.

قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز با ثبات همراه بود و دچار تغییر خاصی نشدند.

قیمت انواع لوله ها مثل لوله ی صنعتی، گازی و …نیز ثابت بودند. نرخ قوطی پروفیل نیز ثبات داشت اما در برخی از کارخانه های تولید کننده ی قوطی پروفیل، شاهد نوسانات ۱۰۰ تومانی بودیم. پروفیل های با ضخامت ۲ میلیمتر از ۲۱ الی ۲۲ هزار تومان اعلام قیمت شدند که نشان از ثبات این بازار می داد. در این میان برخی از شرکت ها با کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی مواجه بودند.

تیرآهن نیز در ابتدای این هفته با ثبات قیمت همراه بود. البته برخی از سایزهای تیرآهن مثل ۱۲، ۲۰ و ۲۲ افزایش ۱۰۰ الی ۲۰۰ هزار تومانی داشتند. در این میان سایزهای ۱۶، ۱۸ و ۲۴ نیز با کاهش قیمت ۱۰ الی ۵۰ هزار تومانی مواجه شدند.

آمارها و گزارش هایی که از وضعیت بورس کالا در روز گذشته به دست می رسد نشان می دهد که از میان ۱ میلیون و ۲۱۶ تن محصولی که عرضه شد، حدود ۷۸ هزار و ۹۵۰ تن آن مربوط به شمش بلوم بود. البته این کالا با استقبال چندانی از سوی معامله گران رو به رو نشد و خیلی زود از روی تابلوی بورس حذف گردید.

آهن اسفنجی نیز از جمله کالاهایی بود که در بورس کالا عرضه شد. قیمت نهایی آن ۸ هزار و ۲۵۲ تومان اعلام شده و به فروش رسید.

گزارش ها نشان می دهد که برعکس روزهای گذشته، برخی از محصولات خاص معاملات خوبی داشند. خیلی از کارشناسان بر این باورند که این موضوع به دلیل رفع محدودیت های صادرات این حوزه هاست.

بازار امروز نیز شاهد عرضه ی ۴۲ هزار تن آهن اسفنجی بریکت است که نرخ پایه ی آن ۸ هزار و ۹۳۴ تومان در نظر گرفته شده است. این رقم نشان دهنده ی رشد ۱.۲ درصدی قیمت این محصول در قیاس با عرضه ی قبل است.

فعالیت های میلگرد آجدار در قیاس با هفته های گذشته تغییر چندانی نکرده است. البته در چند شرکت شاهد نوسانات قیمت بوده ایم. این شرکت های کوچک فروش، معمولا در ایجاد هیجانات بازار سهم زیادی دارند. این شرکت ها در ابتدا با افزایش قیمت حاضر شدند اما با توجه به شرایطی که بر بازار حاکم است و حجم کالای استاندارد پیشنهادی موجود در بازار، این اقدامات شرکت ها به نتیجه نرسید. رکودی که بر بازار مصالح ساختمانی و بازار آهن آلات حاکم است و همچنین ثبات نسبی قیمت دلار، اجازه نداد که چنین نوساناتی شکل بگیرد.

البته در این میان، برخی افراد، افزایش ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی نرخ شمش را دستاویز قرار دادند اما بازار محصولات پایین دست، شرایط نوسان قیمتی را ندارد.

در این میان بازار آهن اسفنجی از تمام این محصولات جالب تر است. در طول چند ماه گذشته، وضعیت این بازار چندان جالب نبوده است و تقریبا در هر عرضه به بورس کالا، رقابت ۱۰ درصدی دارد. اما در جدیدترین بررسی ها به نظر می آید که این وضعیت تغییر اساسی کرده است. معلوم نیست که چگونه می توان این سطح از رقابت را به بازار رکودی محصولات نهایی مرتبط کرد.

برخی کارشناسان و فعالان بازار اعتقاد دارند که کمبود محصول، محدودیت در عرضه ی آن و ضرورت تداوم حیات برخی از تولیدکننده های شمش، منجر به بروز این رفتار می شود و برای جلوگیری از آن، باید سریعا چاره ای اندیشید. از طرفی دیگر، عده ای هم معتقد هستند که این بازار به واسطه ی شمش به بازار صادرات مرتبط شده است. به همین دلیل با تغییر نرخ شمش صادراتی، شاید هنوز هم رقابت برای آهن اسفنجی به صرفه باشد. البته باز هم باید بگوییم که گزارش های اعلام شده از سوی بازار صادرات، هیچ گونه نشانی از بهبود و رونق اوضاع ندارند.

دیدگاه ها غیرفعال است