مردم به طرح نهضت ملی مسکن اعتماد ندارند

مردم به طرح نهضت ملی مسکن اعتماد ندارند

گرچه چندین ماه است که از آغاز طرح نهضت ملی مسکن می گذرد، اما هنوز هم ابعاد مختلف این طرح روشن نیست و خیلی از متقاضیانی که بخشی از سرمایه ی خود را برای خرید این خانه ها پرداخت کرده اند، هنوز هم نمی دانند که وضعیت این طرح چگونه پیش می رود. تمام این نکات و ابهامات بسیار مشخص می کند که مردم اعتماد چندانی نسبت به این طرح ندارند.

به گزارش پرشین سازه ، وزارت راه و شهرسازی، اخیرا گزارش هایی از وضعیت طرح ساخت یک میلیون مسکن در سال را منتشر کرده است. بر اساس این آمارها، از میان ۱ میلیون ۵۱۲ هزار نفری که واجد شرایط دریافت مسکن در این طرح بوده اند، تنها ۳۳۳ هزار نفر آورده ی اولیه ی خود را واریز کرده اند.

این موضوع نشان می دهد که هنوز بخش عظیمی از متقاضیان واجد شرایط، با وجود تکمیل مدارک خود و فراخوان دولت به پرداخت آورده ی اولیه، هنوز هم پولی واریز نکرده اند. حدود ۱ ماه و نیم هم از فراخوان ابتدایی دولت می گذرد و پیامک واریز وجه نیز سه بار تکرار شده است. اما هنوز هم از پرداخت آورده ی اولیه خبری نیست.

با توجه به قانون، در صورتی که متقاضیان در یک دوره ی ۱.۵ ماهه و بعد از دریافت ۳ پیامک نسبت به واریز وجه اقدام نکنند، از سامانه ثمن حذف خواهند شد.

همچنین باید بگوییم که از میان متقاضیان اولیه، ۳ میلیون نفر واجد شرایط بوده اند اما تا به این لحظه، بیش از نصف آن ها هم برای تکمیل مدارک خود مراجعه نکرده اند.

از طرفی دیگر، معاون بنیاد مسکن چنین گفته است: تا این لحظه، ۱۱۰ هزار متقاضی وجه اولیه را واریز کرده اند. اما برای ۶۲۰۰ متقاضی موثری که واریز داشته اند، هنوز تامین زمین صورت نگرفته است. از این تعداد زمین هایی که به بنیاد معرفی شده اند، حدود ۱۵۰ هزار واحد یا اصلا متقاضی ندارند یا ثبت نامی برایشان صورت نگرفته است.

به طور کلی، بیشتر از ۸۷ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای مختلف آغاز به کار کرده است و وارد فازهای عملیاتی شده اند. بنیاد مسکن چنین اعلام کرده است که تا پایان سال جاری، حدود ۳ هزار واحد مسکونی تکمیل شده و به دست صاحبان خود می رسند.

با بررسی آمارهای سازمان ملی زمین و مسکن و آمارهایی که از سوی بنیاد مسکن منتشر شده است، می توان به تفاوت آن ها پی برد و هنوز مشخص نیست که تعداد دقیق متقاضیان این طرح چقدر بوده است و چند نفر، وجه اولیه را واریز کرده اند.

از طرفی دیگر، خیلی از متقاضیان طرح خانه های دولتی و ناتوانی در پرداخت وجه اولیه، خیلی از متقاضیان را نسبت به پروژه های خانه سازی دولتی محتاط می کند و ترجیح می دهند که به سراغ آن نروند.

از طرفی دیگر، هرگز معلوم نیست که خانه های مربوطه چه زمانی ساخته می شوند و کِی به دست صاحبان خود می رسند.

خیلی از افرادی که به عنوان متقاضیان این طرح ثبت نام کرده اند، با وجود گذشت تقریبا ۱ سال، هنوز هم به طور دقیق نمی دانند که خانه های آن ها چه زمانی تحویل داده می شود. هیچ گونه برنامه ی منظمی وجود ندارد که خیال افراد از بابت سرمایه شان راحت باشد. بیشتر این متقاضیان گله مند هستند که با وجود پرداخت وجه اولیه، هنوز هم هیچ چشم اندازی نسبت به مسیر ساخت پروژه، فرآیند پیشرفت آن و…ندارند.

اصلا مشخص نیست که این متقاضیان چه زمانی، چگونه، کجا و با چه هزینه ای صاحب خانه می شوند.

در صورتی که افق پیش روی متقاضیان از طرحی که ثبت نام کرده اند، روشن باشد احتمالا میزان استقبال از چنین طرح هایی نیز بالاتر خواهد رفت. اما از آن جایی که اوضاع اقتصادی کشور، هرگز دوره ای از ثبات را تجربه نکرده است، انتظار پیش بینی و آینده نگری برای چنین طرحی نیز دور از واقعیات های جامعه به نظر می رسد. همین مسائل باعث شده است که اعتماد مردم نسبت به چنین طرح هایی، روز به روز کاهش پیدا کند.

یک کارشناس اقتصادی در خصوص این موضوع چنین گفته است: مردم ما هر روز درگیر مشکلات جدیدی می شوند و به طور مداوم، اولویت های آنان در زندگی تغییر می کند. هیچ گونه ثبات اقتصادی در کشور وجود ندارد و قدرت خرید نیز روز به روز کاهش پیدا می کند. در نتیجه، طبیعی است که تامین هزینه برای چنین طرح هایی، گاهی با تاخیر همراه می شود چرا که مردم اولویت های دیگری دارند.

از طرفی دیگر، شرایط اقتصادی مملکت همچنان غیر قابل پیشبینی است. بیشتر مردم برای این که بتوانند چنین تصمیم هایی در حوزه مسکن یا هر حوزه ی دیگری بگیرند، نیازمند تصویرسازی برای آینده ی خود می باشند. اما این اتفاق عملاً غیرممکن شده است. خانه که زمانی اولویت هر خانواده ای بود، اکنون جای خود را به مسائل اساسی تری داده است. زمانی که وضعیت نیازهای اساسی مشخص نباشد، مردم نمی توانند مبلغی پول را بدون هیچ گونه پشتوانه ی فکری، در چنین طرحی سرمایه گذاری کنند.

بیشتر مردم می خواهند بدانند که پرداخت این وجوه، در نهایت چه زمانی به خانه دار شدن آن ها منجر خواهد شد. یا این که مسکن مورد نظرشان در چه نقطه ای واقع خواهد شد. در صورتی که دولت به عنوان مجری این طرح، بتواند اطلاعات دقیقی در خصوص این سوالات ارائه کند، احتمالا میزان اعتماد مردم نیز نسبت به این طرح بیشتر می شود.

این کارشناس اقتصاد مسکن در خصوص سیاست های دولت برای مسکن سازی نیز گفت: خیلی از مردم نسبت به پروژه های دولتی مسکن احتیاط می کنند و نسبت به آن بدبین هستند. پروژه های مسکن مهر، همچنان دردسر به بار می آورد و در حافظه ی مردم باقی مانده است. عدم شفافیت در پیشرفت پروژه، عدم مشخص بودن جوانب مختلف آن و زمان بندی دقیق، باعث شده است که بسیاری از متقاضیان در خصوص پروژه های دولتی ساخت مسکن، کمی دلسرد و محتاط باشند.

در صورتی که قرار باشد پروژه های نهضت ملی مسکن به طور کامل تبیین نشوند یا در ادامه مبلغ آورده ها تغییر کند، یا حتی مقدار اقساط وام این طرح مشخص نباشد، طبیعی است که مردم هم احتیاط لازم را داشته باشند. در شرایط فعلی خیلی از سرمایه گذاران و متقاضیان چنین طرح هایی به فکر خوابیدن پول خود هستند و تعلل بیش از اندازه در ساخت این مسکن ها، ممکن است در نهایت به ضرر متقاضیان منجر شود.

دیدگاه ها غیرفعال است