خانواده های دارای ۳ فرزند صاحب خانه خواهند شد!

خانواده های دارای 3 فرزند، صاحب خانه خواهند شد!

چندی پیش خبری مبنی بر واگذاری زمین به خانواده های دارای ۳ فرزند به گوش رسید. حال در جدیدترین خبرها عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان تهران این طرح را یک اقدام مثبت در نظر گرفته است که می تواند منجر به افزایش ساخت و ساز منجر شود.

به گزارش پرشین سازه ، این عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان تهران همچنین به کاهش هزینه های مسکن خانواده های پنج نفره با استفاده از این طرح اشاره کرد و گفت: این طرح می تواند آن ها را دلگرم کند. در پروژه ی نهضت ملی مسکن هم می بینیم که پروژه های خودمالکی، نتایج بهتری در بر داشته اند.

حسن محتشم در ادامه ی سخنان خود چنین گفت: این اقدام از دو جهت مثبت ارزیابی می شود. در واقع این طرح هم می تواند منجر به خانه دار شدن خانواده های پنج نفره منجر شود و هم انگیزه برای فرزندآوری و افزایش جمعیت را بیشتر کند.

محتشم افزود: البته برای اجرای این طرح نیازمند برنامه ریزی و اجرای دقیقی هستیم که واگذاری زمین نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. اصلی ترین وجه این طرح، نظارت دقیق و درست است که دولت انجام می دهد و مطمئن شود که اهدای زمین منجر به ساخت می شود. همچنین بحث استانداردسازی و مقاوم سازی مسکن نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. در این میان نقش تمام دستگاه ها و افراد از جمله دستگاه های ناظر و مجری، مهندسان و انبوه سازان نیز بسیار مهم است.

این عضو هیات مدیره انبوه سازان استان تهران یادآور شد: تهران شهری اشباع شده است که زمین چندانی برای ساخت و ساز ندارد. بیشتر اراضی این شهر نیز در اختیار دولت است. اما در اطراف پایتخت و شهرهای کوچک آن، اراضی خوبی برای پیاده سازی این برنامه وجود دارد و دست دولت نیز بازتر است. البته نباید فراموش کنیم که این زمین ها باید دارای امکانات رفاهی و زیرساخت های شهری لازم باشند.

وی تاکید کرد: دولت اعلام کرده است که پول این زمین ها را به صورت قسطی از مردم دریافت می کند که کمک خوبی در راستای بهبود اقتصاد مردم است. اما بحث پرداخت اقساط تسهیلات ساخت این واحدها را نیز نباید از یاد ببریم. با توجه به این که دستمزد و درآمد سالانه ی مردم چندان بالا نیست، بیشتر خانواده های پنج نفره، نمی توانند به سادگی هزینه های ساخت را تامین کنند. به همین دلیل است که باید دولت ساز و کاری اتخاذ کند که افراد قادر به پرداخت اقساط این تسهیلات نیز باشند.

محشتم تاکید کرد که واگذاری زمین به تنهایی منجر به ساخت و ساز نمی شود و ادامه داد: ممکن است برخی از متقاضیان، امتیاز زمین های دریافتی خود را به فروش برسانند. این کار گرچه در ابتدا به اقتصاد خانواده کمک کند اما منجر به افزایش تولید مسکن در کشور نخواهد شد و این معضل را از بین نمی برد.

وی به طرح نهضت ملی مسکن نیز اشاره کرد و گفت: پروژه ی نهضت ملی مسکن یک بخش خودمالکی نیز دارد که به نظر می آید از بخش دولتی، عملکرد بهتری در روند اجرا دارد. دلیلش هم این است که زمین مربوطه متعلق به یک یا دو نفر است و مجوزهای لازم صادر شده اند. به همین خاطر بروکراسی خاص و پیچیده ای ندارد. این در حالیست که پروژه های دولتی، پیچیدگی های اداری دست و پا گیر و سختی دارند که روند کار را طولانی تر می کنند و دردسرهای بیشتری دارد.

موضوع واگذاری زمین به خانواده های دارای ۳ فرزند و بیشتر، در ۲۷ شهریور ماه ۱۴۰۱ از سوی هیات وزیران به تصویب رسید. بر اساس این آیین نامه، وزارت راه و شهرسازی موظف است که به منظور تامین مسکن خانواده های دارای ۳ فرزند و بیشتر، یک قطعه زمین تا ۲۰۰ متر مربع منطبق با ضوابط حد نصاب تفکیک و بر اساس طرح های هادی روستایی یا طرح های جامع شهری به این خانواده ها واگذار کند. زمان شروع پرداخت اقساط این زمین ها، بعد از دو سال تنفس خواهد بود و هشت سال به طور می انجامد.

دیدگاه ها غیرفعال است