دلایل عدم گرانی سیمان در تابستان ۱۴۰۱

دلایل عدم گرانی سیمان در تابستان

چند سالی بود که تغییر قیمت سیمان در فصل گرما اتفاق می افتاد. با آغاز فصل تابستان، قطعی برق نیز رخ می داد و خیلی از کارخانه های تولید کننده ی مصالح ساختمانی به خصوص سیمان، قیمت محصولات خود را افزایش می دادند و تقصیر را به گردن قطعی برق می انداختند.

با این وجود به نظر می آید که نوسانات قیمت سیمان در تابستان سال ۱۴۰۱، چندان بالا نبوده است. در همین راستا، انجمن کارفرمایان صنعت سیمان در نامه ای که به وزیر نیرو ارسال کردند، اصلی ترین دلیل ثبات و تعادل تولید در بازار سیمان امسال را تعامل سازنده در تامین برق کارخانه ها دانستند.

به گزارش پرشین سازه ، انجامن کارفرمایان صنعت سیمان، با ارسال این نامه به وزیر نیرو، آقای علی اکبر محرابیان، از تلاش های وی و وزارت خانه ی مربوطه، تقدیر و تشکر به عمل آورند.

در این نامه خطاب به وزیر نیرو چنین نوشته شده است:

با سلام و احترام و تشکر و قدردانی از حضرتعالی و کلیه مجموعه وزارت نیرو که در جهت تامین برق کارخانه های سیمان در زمان اوج مصرف، همکاری فراوان داشتند و باعث شدند که در سال جاری ماهانه بیش از ۵ میلیون تن سیمان تولید و از طریق بورس کالا به بازار عرضه شود. به این ترتیب نه تنها هیچگونه کمبودی در بازار سیمان رخ نداد، بلکه شاهد بودیم که التهابات بازار کاهش پیدا کرده و قیمت سیمان نیز متعادل تر شد.

این اقدام نشان داد که تعامل موجود میان تامین کننده ی انرژی با مصرف کننده ی آن تا چه می تواند به ثبات در روند تولید و توزیع کمک کند و موثر واقع شود.

انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در ادامه ی این نامه چنین افزود: به همین دلیل انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان به نمایندگی از کارخانه های تولید کننده سیمان کشور، نهایت قدردانی و سپاس خویش را از آن مقام محترم ابراز می دارد. امیدوار هستیم که در آینده نیز این تعامل و تفاهم که قطعا به نفع جمهوری اسلامی ایران است، همچنان ادامه پیدا کند.

بر اساس گزارشاتی که موجود است، اجرای برنامه های مدیریت مصرف برق صنایع، برنامه ی تعدادی از سودجویان بودند که می خواستند چنین اقدامی را دستاویز افزایش قیمت ها در بازار قرار بدهند و تعامل سازنده میان وزارت نیرو و انجمن صنفی کارفرمایان سیمان را از بین ببرند. اما با ایجاد این تفاهم و تعامل میان وزارت و انجمن صنفی، تلاش این دسته از سودجویان بی نتیجه ماند و تعادل دوباره در بازار برقرار شد.

دیدگاه ها غیرفعال است