قیمت سیمان در شهریور ۱۴۰۱

قیمت سیمان در شهریور 1401

تا همین چند وقت پیش بود که افزایش قیمت مسکن را به گرانی مصالح مرتبط می دانستند. اما بررسی های اخیر در بازار سیمان حاکی از این است که هر پاکت سیمان تیپ ۲ تهران، امروز ۴۶ هزار تومان قیمت داشته است که در قیاس با هفته ی گذشته ۲ هزار تومان ارزان تر شده است.

به گزارش پرشین سازه ، به نظر می آید که نرخ قیمت مصالح ساختمانی و به خصوص سیمان روند کاهشی به خود گرفته است اما همچنان خبری از ارزانی یا دست کم ثابت ماندن قیمت مسکن نیست!

در حال حاضر سیمان تیپ ۲ آبیک با قیمت ۴۶ هزار تومان خرید و فروش می شود که تغییر قیمتی چندان زیادی در قیاس با هفته ی گذشته نداشته است. قیمت سیمان تیپ ۲ فارس نو هم ۴۸ هزار تومان است. این سیمان، برخلاف دیگر سیمان های موجود در بازار روند افزایشی پیدا کرده و حدود ۸۰۰ تومان نسبت به هفته ی گذشته گران تر شده است.

با بررسی روند فراز و نشیب سیمان در طول یک ماه اخیر متوجه می شویم که شیب ریزش قیمت ها در این بازار بسیار سریع و شدید بوده است. در اوایل مرداد ماه امسال بود که هر پاکت سیمان تیپ ۲ تهران با قیمت ۷۵ هزار تومان خرید و فروش شده است. این مبلغ برای سیمان آبیک، به ازای هر پاکت ۷۴ هزار تومان بوده است. سیمان فارس نو نیز در همان زمان با قیمت ۵۷ هزار تومان معامله می‌شده است.

این موضوع در مورد قیمت سیمان تیپ ۵ نیز صدق می کند و قیمت آن نیز کاهشی شده است. به نحوی هر که پاکت سیمان تیپ ۵ تهران، از ۵۲ هزار تومان در ابتدای شهریور، امروز به ۵۱ هزار تومان رسیده است. لازم به ذکر است که قیمت همین نوع سیمان در سال گذشته، ۶۸ هزار تومان قیمت داشته است.

در این خصوص، مدیر کل دفتر صنایع وزارت صمت چنین گفت: قیمت سیمان با در نظر گرفتن ۹ درصد ارزش افزوده و ۱۰ درصد هزینه های مربوط به حمل و نقل و ۱۵ درصد نرخ سود فعلی، باید به ازای هر کیسه، کمتر از ۵۰ هزار تومان برای مصرف کننده باشد.

رکود بی سابقه در بازار تولید مسکن

با وجود روند کاهشی قیمت سیمان از ماه های گذشته تا کنون، همچنان شاهد رکود بی سابقه ای هستیم که بر بازار ساخت و ساز سایه افکنده است. تا اینجای کار، راکدترین فصل ساخت و ساخت، بهار سال ۱۴۰۱ بوده است. به نحوی که میزان ساخت و ساز در پایتخت به کمترین میزان خود در ۱۸ سال گذشته رسید.

بیشتر کارشناسان بر این باورند که این رکود بی سابقه در ساخت و ساز مسکن، به دلیل جهش قیمت مسکن در ابتدای سال ۱۴۰۱ بود. به این ترتیب اطمینان سازندگان به بازگشت سرمایه بسیار کاهش یافت و خیلی از آن ها، حتی قادر به پیش فروش املاک خود نبودند. به همین دلیل بازار مسکن جذابیت خود را برای سازندگان از دست داد. خیلی از سازندگان نیز در وضعیت وخیم تورم ملک اسیر شدند. به نحوی که نه راه خروج از آن را داشتند و نه می توانستند به آن وارد شوند.

پیشبینی ها حاکی از این است که امضای توافق برجام در طولانی مدت، می تواند اثرگذاری خوبی بر این بازار داشته باشد. در حال حاضر، باید در انتظار آینده باقی ماند.

دیدگاه ها غیرفعال است