در فروش عرصه واحدهای مسکن مهر هیچ اجباری وجود ندارد

هیچکس حق ندارد فروش عرصه ی واحدهای مسکن مهر را اجباری کند!

طرح نهضت ملی مسکن در حالی آغاز به کار کرده است که هنوز تکلیف خیلی از واحدها و زمین های مسکن مهر مشخص نشده است. در این راستا، یکی از مقامات مسئول شرکت عمران شهرهای جدید ایران، تاکید کرد که خرید زمین واحدهای مسکن مهر هشتگرد اختیاری است و سود تسهیلات مسکن مهر، چهار درصد است.

به گزارش پرشین سازه ، هوشنگ رستمی تاکید کرد که خرید زمین های مسکن مهر شهر هشتگرد کاملا اختیاری است و گفت: از همان اول نیز فروش عرصه ی واحدهای مسکن مهر آپارتمانی و ویلایی به مالکان اختیاری بوده است و هیچ گونه اجباری در این زمینه وجود ندارد.

رستمی خاطرنشان کرد: قبل از این که وزیر راه و شهرسازی، آقای رستم قاسمی دستورات لازم را اعمال کند، ما به مالکان توصیه می کردیم که در صورت توان مالی، عرصه واحدهای مسکن مهر را با استفاده از تخفیف هایی که از سوی شرکت عمران شهرهای جدید ارائه می شد، خریداری کنند. این مسئله بدین معنیست که هیچگونه اجباری در کار نبود و همه چیز اختیاری بوده است.

وی در ادامه گفت: بعد از دستور وزیر راه و شهرسازی، شرکت عمران دیگر این پیشنهاد را به مالکان نمی کند و هر کدام از متقاضیان و مالکین مسکن مهر نیز می توانند به صورت اختیاری، عرصه واحدهای خود را خریداری نمایند.

وی همچنین در مورد سود وام مسکن مهر نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت: برای افزایش سود وام مسکن مهر از ۴ درصد به ۱۸ درصد، فشارهای زیادی روی شرکت عمران بود اما خوشبختانه، وزیر راه و شهرسازی به طور جدی به این مسئله ورود کردند و این چالش نیز برطرف شد.

در اوایل مرداد ماه امسال بود که وزیر راه و شهرسازی، در طی یک ابلاغیه، به شرکت عمران شهرهای جدید دستور داد که فروش اجباری عرصه( زمین ملک) واحدهای مسکن مهر به مالکان توسط شرکت عمران و دیگر زیرمجموعه های وزارت راه ممنوع است.

اعتراضات زیادی از سوی مردم و مالکین صورت می گرفت و در طول این اعتراضات، اعلام می کردند که آن ها را وادار به خرید عرصه واحدهای مسکن مهر در معاملات اولیه و بعدی می کردند. این عمل به صراحت برخلاف جزء ۲ بند الف تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ است که می گوید:

در صورت درخواست مالکان اعیانی واحدهای مسکن مهر، شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن، مکلف است که زمین های اجازه ای ۹۹ ساله ی خود را به طور قطعی، واگذار کند.

هرگونه تخطی از این قانون، تخلف محسوب می شود. به همین دلیل است که هرگونه اجبار از سوی شرکت عمران شهرهای جدید ایران و دیگر نهادها برای خرید عرصه ی مسکن مهر، کاملا برخلاف قانون است و علاوه بر این، فشار مالی اضافه تری بر مردم وارد خواهد کرد.

فلذا، لازم است که تمامی ادارات و شرکت های تابعه، تنها در صورتی که خود مالک تمایل به خرید عرصه ی ملک داشته باشد، اقدام به فروش قطعی و واگذاری آن نمایند. در غیر این صورت، هرگونه اجبار متقاضیان به خرید عرصه ی مسکن مهر کاملا غیر قانونی است. بدیهی است که در صورت بروز و تکرار چنین تخلفاتی، مطابق قوانین و مقررات اداری با متخلفین برخورد خواهد شد.

موضوع مسکن مهر که در زمان ساخت با چالش های زیادی از لحاظ کیفیت ساخت رو به رو بود، هنوز هم با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند. برخی از این مشکلات به صورت قانونی قابل حل هستند اما برخی دیگر، مثل کیفیت ساخت پایین این واحدها، هر بار ساکنین این خانه ها را دچار مشکلات عدیده می کند.

دیدگاه ها غیرفعال است