ورشکستگی شرکتهای ساختمانی چینی

ورشکستگی شرکتهای ساختمانی چینی

به نظر می آید بازار مسکن در کل دنیا دچار رکود عجیبی شده است و خیلی از ساختمان سازان دچار مشکلات عدیده شده اند. این رکود، ابتدا خود را در بازار مصالح ساختمانی نشان داد اما به تدریج در بازار ساخت مسکن نیز نفوذ کرده است و اخیرا ساختمان سازان چینی را دچار بحران های سختی کرده است. به نحوی که این شرکت ها، یکی بعد از دیگری دچار ورشکستگی می شوند و بدهی های سنگینی به بار می آورند. صنعتی که روزگاری به عنوان یکی از مشاغل سودآور در کل دنیا شناخته می شد، امروزه به بحران سنگینی دچار شده و تمام افرادی که در این حوزه کار می کنند را به دردسرهای مالی انداخته است.

به گزارش پرشین سازه ، شرکت های ساختمان سازی چینی با مشکلات عدیده ای رو به رو شده اند و حتی خبر می رسد که یکی از این شرکت ها، با وجود بدهی ۳۰۰ میلیارد دلاری، همین روزهاست که اعلام ورشکستگی نماید. اما مشکل از کجاست و چه چیزی منجر به بروز این رکود وحشتناک در صنعت ساختمان سازی کل دنیا و به خصوص در میان شرکت های چینی شده است؟

کار به جایی رسیده است که این شرکت چینی به نام گروه توسعه املاک و مستغلات اورگراند تصمیم گرفته است که بخشی از ساختمان هایی که در خارج از کشور دارد را به عنوان بدهی خود به سرمایه گذاران منتقل کند. این بدین معنی است که دیگر خبری از پول نقد در ازای بدهی های این شرکت نیست.

بدهی های زیاد این شرکت چینی باعث شده است تا مدیران آن دست به کار شده و املاک خارجی خود را مورد ارزیابی مجدد قرار بدهند و به این نتیجه برسند که از محل ساختمان های خارجی، می توانند بدهی های خود را تسویه کنند. مشکل این جاست که در داخل کشور چین، به خاطر مشکلات عدیده ای که در بحث ساختمان وجود دارد، امکان فروش این املاک وجود ندارد.

در گذشته نیز، این شرکت ساختمان سازی چینی با مشکلات مالی مختلفی رو به رو بوده است و چندین بار، بدهی خود را به سرمایه گذاران محول نموده است اما این بار، چنین کاری را نمی تواند انجام بدهد. به همین دلیل به فکر، فروش املاک خارجی خود افتاده است.

خیلی از کارشناسان اقتصادی چین اعتقاد دارند که تنها راه نجات اقتصاد این کشور، توجه ویژه به بازار مسکن و صنعت ساختمان سازی است. اما به نظر می آید خود این حوزه نیز با مشکلات و چالش های جدی و عمیقی رو به رو است.

همین شرکت ساختمان سازی اورگراند که در حال حاضر بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار بدهی دارد، در گذشته به عنوان یکی از پر فروش ترین شرکت های املاک چین شناخته می شد. اما در حال حاضر نامش در میان بزرگ ترین بدهکاران چینی شنیده می شود و اصلا اوضاع مناسبی ندارد.

اوضاع بازار مسکن در کشور خودمان نیز چندان مساعد نیست و خیلی از ساختمان سازان را به فرار یا تغییر شغل کشانده است. به نظر می آید که بحران مسکن، نوعی بحران جهانی باشد که تنها به کشورهایی مثل ایران و چین منحصر نمی شود.

دیدگاه ها غیرفعال است