سرنوشت پروژه مسکونی سبحان ۲ با ۱۱۰۰ واحد در قرچک

سرنوشت پروژه مسکونی سبحان 2 با 1100 واحد در قرچک

بسیاری از پروژه های مسکونی کشور، در حال حاضر، حتی با وجود تکمیل شدن، هنوز هم به مرحله ی فروش و واگذاری نرسیده اند و همچنان بلاتکلیف می باشند.

پروژه سبحان ۲، یکی از همین پروژه های ساختمانی کشور است که از سال ۱۳۹۳، تکمیل شده اما همچنان به مرحله ی واگذاری نرسیده است. اما بعد از ۸ سال انتظار، با دستور رئیس جمهور، این پروژه ی مسکونی در مسیر واگذاری قرار گرفت و قرار است که در بازه زمانی تعیین شده توسط ریاست جمهوری، این واحدها تحویل داده شوند.

به گزارش پرشین سازه ، این پروژه ی مسکونی از سال ۱۳۸۲ کلید خورد و روند تکمیل آن تا سال ۱۳۹۳ ادامه پیدا کرد. این پروژه، ۱۱۰۰ واحد دارد که همچنان به بازار مسکن تزریق نشده است.

در ۲۸ خرداد ماه امسال بود که آیت الله رئیسی بازدیدی از این پروژه داشت و دستور داد که تا یک ماه آینده واحدهای این پروژه در معرض فروش و واگذاری قرار بگیرد.

در واقع پروژه مسکونی سبحان ۲ به یکی از موسسات مالی و اعتباری تعلق داشت که از سوی بانک مرکزی منحل شد و تمامی اموال آن نیز توقیف گردید. باید تکلیف بدهی های این موسسه مالی به بانک مرکزی مشخص می شود. البته مشکلات این پروژه ی مسکونی به همین مسئله ختم نمی شد. بلکه تامین نشدن سرانه های مورد نیاز، عدم اخذ پایان کار از شهرداری، بلاتکلیف ماندن وضعیت بدهی های موسسه، منجر به این شده بود که حتی یک واحد از این مجتمع مسکونی واگذار نشود.

البته میزان اعتراض به این پروژه ی مسکونی نیز کم نبود. یکی از اصلی ترین معترضین نسبت به پروژه ی سبحان ۲، آموزش و پرورش بوده است. مهم ترین دلیل نارضایتی آموزش و پرورش از این پروژه ی مسکونی این بود که بر اساس ماده ۱۸ قانون شوراهای آموزش و پرورش، به ازای هر ۲۰۰ واحد مسکونی باید یک مدرسه ی ۲۰ کلاسه ساخته شود که این موضوع در مورد پروژه ی سبحان ۲ صدق نمی کرد.

رئیس وقت آموزش و پرورش قرچک در سال ۱۳۹۸، در خصوص مجتمع مسکونی سبحان ۲ با ۱۱۰۰ واحد مسکونی چنین گفته بود: بعد از پیگیری های مداوم، در سال ۹۵ بود که پروژه سبحان ۲ به دلیل عدم ساخت فضای آموزشی محکوم شد. با وجود ساخت ۱۱۰۰ واحد مسکونی در این پروژه، هیچ فضایی برای آموزش در نظر گرفته نشده بود.

همچنین رئیس اداره راه و شهرسازی جنوب شرق تهران در مورد زمان واگذاری واحدهای پروژه مسکونی سبحان ۲ چنین گفت: هر زمانی که ابلاغیه ی واگذاری از سوی وزارت راه و شهرسازی به دست ما برسد، ما فراخوان های لازم را اعلام خواهیم کرد و اقدامات لازم جهت واگذاری واحدهای این پروژه ی مسکونی را نیز انجام می دهیم. اولویت ما بر این است که واحدهای سبحان ۲ به دست مردم خود قرچک برسد.

رئیس این اداره در ادامه ی سخنان خود چنین ادامه داد: معارضین پروژه مسکونی سبحان ۲، شهرداری و آموزش و پرورش شهرستان قرچک هستند. در زمان ساخت این پروژه، فضای آموزشی برای این واحدها در نظر گرفته نشده است. به همین دلیل، دستگاه قضایی حکم به توقیف ۱۰۰ قطعه زمین از این مجتمع، به نفع مدیریت آموزش و پرورش شهرستان قرچک داده است. معارض بعدی سبحان ۲، شهرداری قرچک است که البته قادر به تعامل با شهرداری هستیم تا بتوان در اسرع وقت اوضاع این پروژه تعیین را تعیین تکلیف کرد.

بانک مسکن، سبحان ۲ را تحویل گرفت

در طول یکی از جلسات شورای هماهنگی مسکن که با ستاد بازآفرینی پایدار شهری برگزار شده بود، فرماندار قرچک، علیرضا فاتحی نژاد چنین گفت: پروژه ی مسکونی سبحان ۲ با ۱۱۰۰ واحد به بانک مسکن تحویل داده شده است و در انتظار دستورالعمل های بعدی، جهت واگذاری این واحدها هستیم.

همچنین استاندار تهران نیز در خصوص این پروژه چنین گفت: بر اساس توافقی که میان وزیر راه و شهرسازی و رئیس بانک مرکزی صورت گرفته است، پروژه سبحان قرچک به طور کامل در اختیار بانک مسکن قرار گرفته و روند واگذاری آن نیز بر اساس حکم رئیس جمهور تا یک ماه آینده به اتمام می رسد.

محسن منصوری در ادامه چنین گفت: قرار بر این شد که پروژه سبحان ۲ در یک حساب فی مابین بانک مرکزی و بانک مسکن باشد و به موازات نیز، آماده سازی های این پروژه، در حال انجام است. در همان زمانی که رئیس جمهور اعلام کرده است، این پروژه را عملیاتی می کنیم.

دیدگاه ها غیرفعال است