زمان تحویل مسکن های نهضت ملی مشخص شد

زمان تحویل مسکن های نهضت ملی مشخص شد

اکبر نیکزاد، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در طول یک جلسه به زمان تحویل اولین سری از واحدهای مسکونی نهضت ملی مسکن اشاره کرد و گفت که از نیمه دوم امسال، این واحدها به صاحبانشان تحویل داده می شوند.

آقای نیکزاد همچنین در جمع خبرنگاران چنین گفت: یکی از دلایل تسریع در ساخت و ساز پروژه های ساختمانی این است که پیمانکاران ناچار هستند هرچه سریع تر واحدهای مسکونی مورد نظر را تکمیل کنند و به متقاضیان تحویل دهند. با توجه به افزایش قیمت نهاده های تولید، تعلل و تاخیر برای پیمانکاران به صرفه نخواهد بود.

وی در ادامه چنین گفت: در استان قم که پروژه نهضت ملی مسکن آن، به دست بنیاد مسکن سپرده شده است، با شروع نیمه دوم سال ۱۴۰۱ به اتمام خواهد رسید و به متقاضیان تحویل داده می شود. در ضمن استان های دیگری مثل هرمزگان، اصفهان و آذربایجان شرقی نیز تا نیمه دوم امسال، طرح نهضت ملی خود را به اتمام خواهند رساند.

آقای اکبر نیکزاد چنین اشاره کرد: ظرف امسال حدود ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای کوچک تر خواهیم ساخت. همچنین حدود ۴۰ هزار واحد مسکونی برای محرومین و مستضعفین می سازیم که با همکاری بنیاد و کمینه امداد امام خمینی(ره) صورت می گیرد. سرعت اجرای این پروژه ها نیز بسیار بالا و مطلوب است. هر یک از این واحدهای مسکونی بین ۶۰ الی ۱۰۰ متر مربع مساحت دارند.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: رئیس جمهور دستور داده است که تسهیلاتی به رقم ۱۵۰ میلیون تومان برای ترمیم و بازسازی واحدهای مسکونی شهرهای اندیکای خوزستان، بندر امام خمینی و چهارمحال و بختیاری تعلق بگیرد که ظرف ۳ روز آینده تامین خواهد شد و روند ترمیم و بازسازی این واحدها نیز سرعت خواهد گرفت.

به دلیل همکاری دولت و دیگر دستگاه های اجرایی، خدا را شکر، قیمت زمین برای ساخت واحدهای مسکونی نهضت ملی رایگان درآمده است و سازمان نظام مهندسی نیز خدمات خود را برای ساخت این واحدها تا ۵۰ درصد تخفیف می دهد. همچنین پروژه های مذکور برای کسب جواز ساخت از شهرداری بین ۳۰ تا ۵۰ درصد تخفیف می گیرند.

افزایش وام نوسازی مسکن روستایی که به خاطر مخالفت هایی در دولت به تعویق افتاده بود، با دستور اکید رئیس جمهور به دستگاه های مسئول ابلاع شده و باید از اول تیر، پرداخت وام با رقم جدید آغاز شود.

نیکزاد در ادامه چنین گفت: در همین نشست اخیر رئیس جمهور با مسئولین سازمان بودجه و برنامه و وزارت راه و شهرسازی، دستوراتی مبنی بر ارائه تسهیلات ۲۰۰ میلیونی جهت بازسازی خانه های روستایی داده شد. سود این تسهیلات ۵ درصد و تضامین سفته زنجیره ای سه نفره است. سازمان بودجه و برنامه نیز با این دستور موافقت نمود.

اکبر نیکزاد، ریاست بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تاکید نمود: احتمال بسیار قوی، تا آخر همین هفته دستور پرداخت وام ۲۰۰ میلیونی برای بهسازی خانه های روستایی به بانک ها ابلاغ می شود. تا همین ۱۷ سال پیش، تنها ۷ درصد از خانه های روستایی در برابر بلایای طبیعی مقاوم بودند اما با اجرای طرح نوسازی و بهسازی مسکن روستایی، در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد خانه های روستایی در برابر مخاطرات طبیعی مقاوم شده اند. تخصیص این تسهیلات بانکی می تواند به سرعت اجرای طرح نوسازی و بهسازی مسکن روستایی کمک کند.

جهت ساخت واحدهای مسکونی نهضت ملی، بودجه ی ما در قالب اعتبارات ملی بیش از ۱۱۰۰ میلیادر تومان است که مجلس نیز با تخصیص بودجه ۳۱۰۰ میلیارد تومانی جدید برای بازنگری در طرح هادی روستاها موافقت کرده است. تمام این مبلغ میان ۳۱ روستا تقسیم خواهد شد و به طور میانگین برای هر استان، حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه اختصاص داده می شود.

با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمان، دولت موافقت کرده است که پیمانکاران نرخ ساخت واحدهای مسکونی را تعدیل کنند و جلساتی برای تعیین قیمت جدید تشکیل شده است. اما باید توجه داشت که با توجه به قدرت خرید مسکن که پایین است، نمی توان هزینه ها را خیلی بالا برد.

در واقع افزایش اجاره بهای مسکن در بسیاری از کلانشهرها؛ افراد را وادار کرده است که به شهرهای کم جمعیت یا روستاها مهاجرت کنند. به همین دلیل ناچار هستیم که طرح هادی روستاها را به نحوی پیش ببریم که فضای لازم برای پذیرش جمعیت متقاضی جدید ایجاد شود. البته نباید تصور کنیم که این به معنای گسترش طرح هادی تمام روستا نیست. در واقع هر جایی که نیازی به توسعه محدوده روستا نباشد، طرح هادی را افزایش نمی دهیم. اما در مناطقی که به توسعه نیاز دارند، تنها از زمین های کشاورزی درجه سه استفاده می کنیم که به بافت مسکونی روستاها اضافه شوند.

نیکزاد در پایان تاکید کرد: هرگونه ساخت و ساز در محدوده ی روستایی باید با مجوز از دهیاری باشد. در ضمن ساخت هرگونه تاسیسات و واحدهای خدماتی که خارج از بافت روستا هستند نیز باید بر اساس کمیسیون ماده ۹۹ باشد. چنانچه برعکس باشد، تمامی ساخت و سازها غیرقانونی تلقی شده و با حکم قضایی تخریب می شوند.

برطرف کردن مشکل مسکن در کوتاه مدت تنها زمانی حاصل می شود که مالکان واحدهای خالی به اجاره دادن واحدهای خود تشویق شوند. مالکین این منازل مسکونی خالی باید توجه داشته باشند که در سال های آینده، مالیات واحدهای مسکونی خالی نیز افزایش داده می شود.

دیدگاه ها غیرفعال است