افزایش قیمت سیمان، پیشرفت طرح ملی مسکن را کُند کرده است

افزایش قیمت سیمان، پیشرفت طرح ملی مسکن را کُند کرده است

به گزارش پرشین سازه ، سازندگان طرح ملی مسکن مشغول انصراف از این طرح هستند. به نظر می آید که اصلی ترین دلیل این سازندگان برای انصراف، بالا رفتن قیمت مصالح ساختمانی در سال جاری باشد.

در این میان ، ایرج رهبر ، یکی از سازندگان طرح ملی مسکن بر این مسئله صحه گذاشت و اعلام کرد افزایش نرخ مصالح ساختمانی در سال جاری نسبت به سال های اخیر ، دلیل اصلی انصرافِ سازندگان بوده است.

سال ۱۴۰۱ در حالی آغاز شد که قیمت هر تن سیمان فله ؛ حدود ۶۰۰ هزار تومان خرید و فروش می شد. اما با گذشت ۳ ماه از آغاز سال جدید ، قیمت هر تن سیمان به یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است که خبر از افزایش ۳ برابری قیمت می دهد. به عبارت دیگر، قیمت سیمان در سه ماهه اخیر حدود ۲۰۰ درصد افزایش داشته است. در این میان نرخ میلگرد از کیلویی ۱۳۰۰ تومان به ۲۰ هزار تومان افزایش داشته است.

مقصر اصلی نوسانات قیمت سیمان کیست؟!

خیلی از تولید کنندگان ، اصلی ترین دلیل افزایش نرخ سیمان را قطعی برق اعلام می کنند اما به نظر می آید که کمبود برق ، نمی تواند دلیل این حجم از افزایش قیمت باشد. شاید جالب باشد که بدانید اصلی ترین دلیل افزایش قیمت سیمان در بازار ، بازی بورس در بازار سیمان است. تولید کننده هایی که وارد بازار بورس شده اند ، این بلا را به سر بازار سیمان آورده اند.

ایرج رهبر ، در ادامه‌ی سخنان خود چنین گفت: در حال حاضر من در پروژه سایت ۵۰۴ واحدی شهریار فعالیت دارم و با هر زحمتی که هست آن را سر پا نگه داشته ایم. اما بدهکاری ما به مصالح فروشان ، لحظه به لحظه در حال افزایش است.

خبرها حاکی از این است که کل افرادی که در بازار بورس فعالیت دارند و سیمان را فله ای خریداری می کنند ۱۵ نفر است. این افراد نرخ های مورد تمایل خودشان را در بازار بورس اعلام می کنند و هیچ نهادی هم جلودار آن ها نیست.

قیمت بالای مصالحی مثل سیمان ، روند طرح ملی مسکن را کُند کرده اند!

در حال حاضر شرکت های پیمانکار با کمبود منابع مواجه شده اند و به نظر می آید که افزایش قیمت مصالحی مثل سیمان، آن ها را ناچار به انصراف کرده است.

در این وضعیت ، پیش بینی می شود که سازندگان از تعداد کارگران خود کم کنند تا هزینه هایشان را پایین نگه دارند. کاهش کارگران ، به کاهش سرعت ساخت و ساز منجر می شود. دقت داشته باشید که این شرایط ، در نهایت منجر به کُند شدن روند ساخت مسکن و در نهایت افزایش تورم در بخش مسکن خواهد شد.
ایرج رهبر در انتها اشاره کرد: مسئولین وزارت راه و شهرسازی باید فکری به حال این وضعیت کنند و سازندگان نهضت ملی مسکن را حمایت نمایند. در ابتدا گفتند که کارت اعتباری صادر می کنند که سازندگان قادر به خرید مصالح به طور مستقیم از کارخانه باشند. اما مسئله بورس بازی در سیمان ، آسیب زیادی به این پروژه زده است.

دیدگاه ها غیرفعال است