سخنان دادستان کشور در رابطه با ساختمان های غیر ایمن تهران

محمد جعفر منتظری

دادستان کل کشور، محمدجعفر منتظری، در هفتاد و سومین جلسه شورای شهر تهران ، در مورد ساختمان های غیر ایمن تهران سخت گفت.

به گزارش پرشین سازه ، دادستان کل کشور در پاسخ به این سوال که چرا فهرست ساختمان های غیر ایمن شهر تهران ، منتشر نمی شود چنین گفت: ما یک سری محدودیت های خاصی داریم و انتشار اسامی و فهرست این ساختمان ها اقدام درستی نیست. مثلا شما تصور کنید که نام برخی از این ساختمان ها عنوان شود و بگوییم که در حال ریزش هستند. چنین اظهاراتی می توانند التهاب جامعه را بیشتر کند و به همین دلیل، مصلحت نیست که این فهرست را منتشر کنیم.

منتظری چنین ادامه داد: البته که شفاف سازی در مورد وقایع ، اتفاق خوبی است اما در شهر تهران مشکلاتی وجود دارد که مسئولان باید آن ها را پیگیری کنند. اصلی ترین نکته این جاست که مسئولین بی تفاوت نباشند و به دنبال پیگیری این مطالبات باشند. ما حقوق مردم را محترم می دانیم. اما ۱۰ میلیون شهروند تهرانی وجود دارد که هرکدام از آن ها مطالباتی خواهند داشت. سوالی اصلی این جاست که آیا ما امکان پاسخگویی به این مطالبات را داریم یا خیر؟ در حقیقت نباید مسائل به گونه ای پیش برود که توقعی ایجاد کرده اما نتوانیم آن را تامین کنیم.
منتظری خاطرنشان کرد: رسانه ها باید در دو جهت مطالبه گری و پیگیری گام بردارند اما این مسئله، امری نیست که مسئولین بتوانند در مدت زمان کوتاه به نتیجه برسانند.

وی در رابطه با نتیجه‌ی پرونده متروپل چنین گفت: همچنان در حال بررسی حادثه متروپل هستم. بخشی که در مورد تخلفات ساختمانی است در دادگستری خوزستان در حال پیگیری می باشد و رو به اتمام رسیدگی است. اما در مورد خسارات مالی و تلفات انسانی، همچنان در حال بررسی هستیم.

چندی پیش و بعد از حادثه متروپل، قدرت الله محمدی، سرپرست آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از انتشار لیست ۱۲۹ ساختمان غیر ایمن تهران صحبت کرد و از سازندگان ساختمان های پرخطر به عنوان سوداگران مرگ نام برده بود.

پس از آن، در فضای مجازی، اخباری پیرامون این ساختمان های غیرایمن و فهرست آنها منتشر شد اما مدیریت شهری از تایید این خبر خودداری نمود. همچنین از اظهارنظر در مورد این ساختمان های ناایمن اجتناب کرد. در نهایت و با اعلام دادستان کل کشور، انتشار این فهرست از اساس کاری غلط و نادرست تلقی شد و به نظر می آید که پرونده افشاگری ساختمان های غیر ایمن برای همیشه بسته شده باشد.

دیدگاه ها غیرفعال است