سرنوشت اجاره بها و قیمت مسکن در سال جدید چه خواهد شد؟!

سرنوشت اجاره بها و قیمت مسکن در سال جدید چه خواهد شد؟!

آخرین خبرها از قیمت خرید مسکن و اجاره بها در سال جدید، نشان می دهد که از سال ۱۳۹۵ تا به امروز، وضعیت جالبی را شاهد نیستیم.

وزرات راه و شهرسازی کشور، گزارشی در مورد این وضعیت تهیه کرد است. با مطالعه ی این گزارش متوجه می شویم که اجاره بها از سال ۹۵ تا سال پیش ۳.۶ برابر بوده است. این ارقام نشان می دهد که رشد اجاره بها کمتر از رشد قیمت مسکن بوده است که همین مسئله می تواند بیانگر افزایش قیمت اجاره در ماه های آتی باشد.

به گزارش پرشین سازه، در سال ۱۳۹۵، قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران حدود ۴ میلیون و ۳۷۲ هزار تومان بود. این رقم در سال ۹۶ با افزایش مختصر به ۴ میلیون و ۸۱۶ هزار تومان رسید. در سال ۹۷ رشد دوبرابری قیمت مسکن را شاهد بودیم و این رقم به ۸ میلیون رسید. در سال ۹۸، باز هم تورم بی سابقه ای را در وضعیت خرید مسکن به چشم دیدیم و قیمت هر متر مربع در شهر تهران به ۱۳ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان رسید.

اما وضعیت در سال های ۹۹ و ۱۴۰۰ رسما آشفته شد و قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران، به ترتیب به ۲۴ میلیون و ۳۱ میلیون رسید. این خلاصه ای از وضعیت مسکن در ۵ سال اخیر بود. اما سرنوشت اجاره بها و قیمت مسکن در سال جدید چه خواهد بود.

قیمت اجاره بها در شهر تهران به ازای هر متر مربع چقدر است؟

بر طبق جدیدترین آمار بانک مرکزی، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران و در اردیبهشت ۱۴۰۱، حدود ۳۶ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان است.

بر این اساس، طبیعتا هزینه ی اجاره بها نیز افزایش افسارگسیخته ای را تجربه می کند.

بانک مرکزی در همین گزارش، اعلام کرده است که متوسط اجاره بها به ازای هر متر مربع در سال ۱۳۹۹، حدود ۶۳ هزار تومان است. این در حالیست که این رقم برای سال ۹۸ و ۹۷، به ترتیب ۴۷ هزار و ۳۶ هزار تومان بوده است.

زمان انتظار برای خانه دار شدن، باز هم طولانی تر شد!

با توجه به وضعیت کنونی مسکن و اجاره بها، به نظر می آید که خرید خانه تبدیل به یک رویا برای خیلی از اقشار جامعه شده است. بررسی مختصر اعداد و ارقام منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان می دهد که با فرض ثابت ماندن اعداد، حدود ۳۲ سال طول می کشد تا افراد بتوانند صاحب خانه شوند. این به شرطی است که ۳۰ درصد درآمد خود را پس انداز کنند.

اما این رقم در سال ۹۵، این مدت زمان انتظار ۱۳.۸ سال و در سال ۹۶، ۹۷ و ۹۸ به ترتیب ۱۳.۱، ۱۹ و ۲۴ سال بوده است.

آیا اجاره بها وابسته به قیمت مسکن است؟

به گزارش پرشین سازه، بررسی آمارها نشان می دهد که رشد اجاره بها در چند سال گذشته، همواره از رشد قیمت مسکن کمتر بوده است. به همین دلیل است که برخی از تحلیلگران چنین استنباط می کنند که در ماه ها و سال های آینده شاهد رشد اجاره بها خواهیم بود تا به تدریج به قیمت مسکن برسد.

البته برخی دیگر نیز بر این باورند که با افت قیمت مسکن، رشد اجاره بها و قیمت مسکن نیز یکسان خواهند شد.

اما درست مثل تمام پدیده های مالی دیگر، رشد قیمت مسکن و اجاره بها نیز از قیمت ارز و تورم تبعیت می کند و برای کنترل این روند رو به رشد مسکن، باید قیمت ارز و تورم کنترل شود.

دیدگاه ها غیرفعال است