نهضت ملی مسکن: ۲۵ درصد پیشرفت و وعده های دور

طرح نهضت ملی مسکن

طرح نهضت ملی مسکن


گفته می شود که پیشرفت کلی واحدهای نهضت ملی مسکن ۲۵ درصد است. از آنجایی که مدت هاست سرعت پیشرفت پروژه های نهضت ملی مسکن ثابت مانده، صدای بسیاری از مسئولین، از جمله رئیس کمیسیون عمران مجلس را نیز درآورده است.

به گزارش پرشین سازه ، این نماینده مجلس اعلام کرد که نرخ های بازار مسکن مواج و پرنوسان هستند و قیمت ارز نیز به طور دائم در حال تغییر است، بنابراین دیگر نمی توان قیمت تمام شده ساخت مسکن را پیش بینی کرد. از سوی دیگر، پیشرفت فیزیکی طرح های مسکن سازی نیز مدت هاست در محدوده ۲۵ درصد باقی مانده است.

در این میان، وزارت راه و شهرسازی اعلام می کند که نزدیک به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی از طرح مزبور، آغاز به ساخت کرده اند و هر یک از پروژه های این طرح، در مرحله خاصی از ساخت و ساز هستند. حالا که سه سال از آغاز طرح نهضت ملی مسکن می گذرد، انتظار می رود که جزئیات بیشتری در خصوص مراحل تکمیل این واحدها منتشر شود و حداقل، نصف این واحدها تحویل داده شود.
در حال حاضر، بخش بسیار کوچکی از طرح مزبور تکمیل شده و به دست متقاضیان رسیده است. به نظر می آید که واحدهای تحویل داده شده متعلق به پروژه ی اقدام ملی مسکن و دولت قبل بوده اند. بنابراین می توان چنین نتیجه گرفت که هیچ یک از واحدهای نهضت ملی مسکن به مرحله ای نرسیده اند که امکان تحویل آنها وجود داشته باشد.

بررسی گزارش های موجود در خصوص این طرح، نشان می دهد که تنها کاری که برای پروژه ی مزبور صورت گرفته، تامین زمین است. بر اساس آمارهای منتشر شده، نزدیک به ۵۱ هزار هکتار زمین برای این طرح بزرگ شناسایی و تخصیص داده شده است.
رئیس کمسیون عمران مجلس با اشاره به وضعیت طرح نهضت ملی مسکن و پیگیری هایی که از سوی مجلس صورت گرفته، خاطرنشان ساخت که در حال حاضر بیش از ۲ میلیون واحد مسکونی آغاز به ساخت کرده اند.
بر اساس آمارهای موجود، پروژه های نهضت ملی مسکن از وعده رئیس جمهور عقب مانده اند و با پیشرفت چندان خوبی مواجه نیستند. گرچه در سال گذشته، اقدامات مثبتی در راستای پیشبرد این طرح صورت گرفت اما به نظر می آید که این اقدامات برای پیشرفت طرح مزبور کافی نبوده و باید راهکارهای دیگری در نظر گرفته شود.

محمدرضا رضایی کوچی در بخشی از سخنان خود تاکید کرد که نزدیک به ۱.۸ میلیون واحد مسکونی از طرح مزبور با پیشرفت فیزیکی ۲۵ درصد مواجه بوده اما مدت هاست که پیشرفت دیگری حاصل نشده و در همان حد باقی مانده اند. موضوعی که باید تغییر کند و عقب ماندگی های طرح نهضت ملی مسکن جبران شود.
این نماینده مجلس در بخش دیگری از اظهارات خود اعلام کرد که میزان پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن اصلاً مطلوب نیست و نشان از عملکرد ضعیف آن می دهد. رضایی کوچی خاطرنشان ساخت که یکی از علل اصلی تاخیر در اجرای این طرح، افزایش قیمت تمام شده مسکن است. هرگونه تغییر قیمت در بازارهای موازی می تواند به تاخیر در اجرای پروژه های مسکن سازی منجر شود. در حال حاضر، قیمت دلار بسیار بالا رفته و همین موضوع بر پیشرفت فیزیکی نهضت ملی مسکن اثر گذاشته است.

وی تاکید کرد که در حال حاضر نمی توان قیمت مسکن را تخمین زد چرا که نرخ بازارهای موازی مثل دلار، مدام در حال نوسان است و پیش بینی دقیقی از آینده ی آنها نمی توان داشت. در نتیجه، احتمال دارد که قیمت تمام شده مسکن از این هم بالاتر برود و همین موضوع در نهایت به تاخیر در اجرای این طرح منجر خواهد شد.
یکی از اصلی ترین تبعات این موضوع، عدم تعیین نرخ تمام شده مسکن در قراردادهای نهضت ملی مسکن است. رئیس کمسیون عمران مجلس می گوید که در این قراردادها، عرف بر این است که قیمت تمام شده قید شود و قیمت ها مشخص باشند اما به دلیل شناور بودن نرخ ارز و بازارهای موازی، نمی توان این مبلغ را در قرارداد درج کرد. در این میان، ضرر و زیان متوجه هر دو طرف معامله خواهد شد و انبوه سازان نیز نمی توانند حاشیه سود مناسبی داشته باشند.
این مشکل، چیز تازه ای نیست و در دیگر طرح های مسکن سازی دولتی نیز دیده شده است. بنابراین بهتر بود که پیش از درگیر شدن با این مشکل، راهکاری برای آن پیدا می کردند. در حال حاضر، بار اصلی نوسانات بازار ارز به دوش متقاضیان نهضت ملی مسکن می باشد که ناچارند مبالغ اضافه تری برای تکمیل واحدهای خود بپردازند.

نکات قابل توجه
  • پیشرفت فیزیکی طرح نهضت ملی مسکن ۲۵ درصد است.
  • قیمت مسکن و قیمت ارز به طور مداوم در حال نوسان هستند.
  • نوسانات بازار، باعث عدم تعیین نرخ تمام شده مسکن در قراردادهای نهضت ملی مسکن شده است.
  • متقاضیان این طرح مجبور به پرداخت مبالغ اضافی برای تکمیل واحدهای خود هستند.

دیدگاه ها غیرفعال است