اجاره خانه ی دلاری در تهران

اجاره خانه ی دلاری در تهران

وضعیت بازار اجاره مسکن چنان آشفته است که هر روز خبرهای ضد و نقیضی از آن به گوش می رسد. در آخرین زمزمه هایی که پیرامون این بازار وجود داشت، اخباری مبنی بر اجاره بهای دلاری به گوش رسید.

به گزارش پرشین سازه ، یکی از مشاورین املاک در مورد اجاره های دلاری صحبت کرد و اشاره نمود که بیشتر خانه هایی که به شکل دلاری اجاره داده می شوند، مبله هستند و برای سکونت مهمانان و مسافران خارجی هستند. اجاره خانه دلاری به ایرانی ها چندان رایج نیست اما نمی توان منکر وجود موارد نادر نیز شد. صاحب خانه هایی که خانه های خود را به شکل دلاری اجاره می دهند.

اوضاع بازار رهن و اجاره به خصوص در شهرهایی مثل تهران، اصلا مساعد نیست. هزینه هایی که روز به روز افزایش پیدا می کند، در نهایت منجر به فشار مالی فراوان به مستاجران شده است. گرچه با تصویب مصوبه سقف افزایش اجاره بها تا حد ۲۵ درصد برای مالکان تهرانی، به نظر می آید که این نرخ مصوب، تنها در حد حرف و حدیث باقی مانده است و خیلی از موجرین و صاحبخانه ها، هنوز هم نرخ اجاره بها را آن طور که دلشان می خواهد افزایش می دهند. گرچه نباید از این موضوع غافل شویم که برخی از صاحب خانه ها این سقف را رعایت می کنند.

خیلی از مستاجرین گزارش داده اند که نرخ افزایش رهن و اجاره، اصلا با مصوبات دولت همخوانی ندارد. یکی از آن ها، اشاره می کند که پارسال خانه ای را با قیمت ۱۵۰ میلیون تومان رهن کرده است و امسال، صاحب خانه تقاضای رهن ۵۰۰ میلیون تومانی کرده است. این نرخ افزایش که بیشتر از ۲۰۰ درصد است، اصلا با مصوبات ستاد کرونا همخوانی ندارد.

در حال حاضر و بعد از عدم موفقیت این مصوبه که توسط ستاد کرونا تصویب شده بود، مجلس نیز می خواهد اقداماتی انجام بدهد و چنین قوانینی را تصویب نماید. قانونی که نه ضمانت اجرا دارد و نه اثر می گذارد.

اما در این میان، چیزی که بیشتر از تمام این مسائل جلب نظر می کند، همین موضوع اجاره خانه دلاری است. برخی از افراد گزارش داده اند که با مراجعه به بنگاه های معاملات املاک با چنین پدیده ای مواجه شده اند. یکی از مشاورین املاک در خصوص این موضوع چنین توضیح داد:

باید بدانید که اجاره خانه دلاری برخلاف قانون است و کمتر کسی حاضر می شود که خانه ای را با قیمت دلاری اجاره کند. این موضوع در کشور ما چندان عرف نیست.

البته خانه هایی در کشور هستند که مبله می باشند و به قیمت دلاری رهن و اجاره می روند. اما باید در نظر داشته باشید که این خانه ها برای مسافرین خارجی است که می خواهند چند روزی در کشور باشند و سپس برگردند. بنابراین مشکلی از بابت اجاره دلاری ندارند. اما به هرحال موارد بسیار نادری هم وجود دارد که صاحب خانه، تقاضای اجاره خانه به شکل دلار می کند. البته باز هم باید بگوییم که استقبال از چنین خانه هایی در کشور ما اصلا بالا نیست.

این مشاور املاک که در منطقه ۱ تهران و در محله زعفرانیه ساکن است در خصوص اجاره بهای دلاری این گونه ادامه داد: خود مردم زیر بار اجاره خانه ی دلاری نمی روند. این موضوع هم مربوط به آن زمانی بود که سفرا و مهمانان خارجی زیادی وارد کشور می شدند. در حال حاضر که این سفرها کمتر شده، به ندرت شاهد هستیم که کسی خانه را به شکل دلاری اجاره کند. اگر هم این اتفاق رخ دهد، تنها به شکل صوری خواهد بود و امکان ثبت آن وجود ندارد. در واقع نوعی قرارداد بین مستاجر و موجر خواهد بود.

دیدگاه ها غیرفعال است