گارانتی ساختمان؛ ضرورتی انکارناپذیر برای ایمنی شهروندان

گارانتی ساختمان؛ ضرورتی انکارناپذیر برای ایمنی شهروندان

ضرورت تصویب قوانین گارانتی ساختمان برای ارتقای ایمنی در تهران


موضوع گارانتی ساختمان بعد از مدت ها دوباره مطرح شده و حالا معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران می گوید که باید قوانینی در راستای این موضوع برای پایتخت تعیین کرد.

به گزارش پرشین سازه ، ایمنی ساختمان مقوله ای بسیار مهم است که به شکل مستقیم با جان ساکنان در ارتباط می باشد. به همین دلیل است که بحث گارانتی ساختمان از مدت ها قبل مدنظر بوده اما به دلایل مختلف، مدام به تعویق می افتاد. حتی شهروندان نیز توجه خاصی به ایمنی سازه ندارند و صرفاً موضوع قیمت برایشان اهمیت دارد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران اعلام کرد که بحث گارانتی ساختمان باید همانقدر مورد توجه باشد که مردم برای خرید کوچکترین وسایل زندگی خود دقت می کنند و مطمئن می شوند که گارانتی داشته باشد. چگونه می توان از ایمنی و تضمین ساختمانی که در نهایت حافظ جان و مال ماست، به سادگی گذشت؟!

صارمی در بخش دیگری از صحبت های خود به این نکته اشاره کرد که در حال حاضر، بیشتر تمرکز دولت و نهادهای مدیریت شهری روی پیشگیری است و تاکید می کنند که قوانین و آیین نامه های ساخت و ساز رعایت شود اما توجهی به اتفاقات بعد از تکمیل سازه ندارند و برای آن موقع، تدبیری اندیشیده نشده!

بارها شاهد بوده ایم که یک ساختمان، یکی دو سال بعد از تکمیل دچار مشکلاتی مثل ترک خوردگی، ریزش های سطحی و فرورفتگی اجزا می شود و هیچکس هم برنامه ای برای جلوگیری از بروز این اتفاقات ندارد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران خاطرنشان ساخت:

اعتقاد ما بر این است که تمام ابعاد ساختمان سازی از جمله مصالح، سازنده، هزینه ها، سلامت محیط و…مهم هستند. به همین دلیل است که داشتن گارانتی ساختمان، ضرورتی انکارناپذیر است که باید موردتوجه باشد.

وی در ادامه اعلام کرد که موضوع گارانتی ساختمان در کل دنیا با جدیت پیگیری می شود و در بیشتر کشورهای دنیا، شرکت های سازنده در قبال ساختمان هایی که می سازند، پاسخگو هستند. مثلا در همین زلزله اخیر ترکیه، با فروریختن برخی از ساختمان های نوساز و به ظاهر ایمن، دولت به سراغ سازندگان آن ها رفت و ایشان را وادار به پاسخگویی کرد.

متاسفانه در کشور ما، چنین ساز و کاری وجود ندارد و هیچ سازنده ای بعد از اتمام ساخت، پاسخگوی ایمنی سازه نیست و هر اتفاقی که برای ساختمان رخ دهد، خارج از محدوده پاسخگویی سازنده است.

صارمی در ادامه صحبت های خود و با توجه به ضرورت موجود، از مجلس خواست که پیش قدم شده و قوانینی در خصوص موضوع گارانتی ساختمان تدوین و مصوب کند تا به این ترتیب، سازندگان به ارائه گارانتی در قبال ساختمان هایی که ساخته اند، موظف شوند.

وی در ادامه تصریح کرد که به عنوان مثال، یک ساختمان باید تا ۱۰ سال در برابر حوادث، اتفاقات و آسیب های احتمالی گارانتی باشد. اصلا قابل قبول نیست که یک ساختمان تکمیل شده و به مالک تحویل شود اما بعد از آن، هیچ مسئولیتی در قبال ساختمان برای سازنده قائل نشد.

در حال حاضر، فقط با ورود جدی محاکم قضایی می تواند غیراستاندارد بودن یک سازه را پیگیری کرد و سازنده را به پاسخ وادار نمود. همانگونه که در ماجراهایی مثل متروپل دیده ایم که بعد از مرگ تعدادی انسان، تازه سازنده را وادار به پاسخگویی کرده اند.

صارمی در ادامه به ورود غیرمنطقی برخی از اصناف از جمله کاسبان، پزشکان و…به ساختمان سازی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که چنین موضوعی به هیچ وجه قابل قبول نیست. همانگونه که یک مهندس حق راه اندازی مطب ندارد، باید سایر صنوف را نیز از ورود به ساخت و ساز منع کرد.

با ورود افراد غیرمرتبط به این صنعت، فقط تعداد سازه های بی کیفیت و غیراستاندارد بیشتر خواهد شد و بی نظمی عجیبی بر این حوزه حاکم می شود و علاوه بر این، منابع کشور نیز هدر خواهد رفت.

به همین دلیل است که مراجع قانونی باید پیش قدم شده و قوانینی برای تایید صلاحیت حرفه ای سازندگان تدوین شود. در نهایت باید به سازندگان ذیصلاح، گواهینامه حرفه ای داده شود و آن ها را ملزم به پاسخگویی در قبال ساختمان ساخته شده، کرد.

صارمی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در انتهای سخنان خود خاطرنشان ساخت که تهران با مشکلات و چالش های زیادی روبه روست. عوامل طبیعی و غیرطبیعی، به شکل روزانه زیست مردم تهران را موردتهدید قرار می دهند. به همین جهت باید ساخت و ساز را در چارچوبی نظام مند قرار داد و تمام کسانی که به شکل حرفه ای و غیرحرفه ای در حوزه ساختمان سازی مشغول به کار هستند، آموزش های تخصصی لازم را دریافت کنند.

تنها از این طریق است که می توان ایمنی سازه را حفظ کرده و سازندگان را وادار به پاسخگویی کرد.

دیدگاه ها غیرفعال است