کاهش قیمت مسکن به تبعیت از کاهش نرخ ارز

کاهش قیمت مسکن به تبعیت از کاهش نرخ ارز

در ابتدای پاییز ۱۴۰۱، نرخ ارز به شدت صعودی شد و به تبع آن، قیمت مسکن نیز بالا رفت. خیلی از سرمایه گذاران مسکن به این سمت هجوم آوردند و تلاش کردند که از نابودی سرمایه های خود جلوگیری کنند. دلار به کانال ۶۰ هزار تومان وارد شد و حالا بعد از گذشت چند ماه، سیر نزولی پیدا کرده است. در نتیجه بازار مسکن نیز دچار رکود فراوان شده است.

به گزارش پرشین سازه ، گشت و گذار کوتاهی در بازار مسکن به خوبی نشان می دهد که تقریبا بسیاری از فروشندگان مسکن، بازار را ترک کرده اند. از آن جایی که انتظارات تورمی وجود دارد، هیچکس حاضر به فروش ملک خود نیست.

در سال های گذشته، اسفند ماه زمان خوبی برای خرید و فروش مسکن بود. خیلی از افراد برای اینکه به گرانی های سال آینده برخورد نکنند، خریدهای خود را در انتهای سال انجام می دادند. اما سال گذشته وضعیت به گونه ی دیگری رقم خورده است.

خیلی از مشاورین املاک می گویند که با کاهش نرخ ارز در بازار، بسیاری از فروشندگان آرام تر شده اند و دیگر قیمت های نجومی ارائه نمی کنند. برخی از آن ها قیمت ملک خود را حتی تا ۱۵ درصد نیز کاهش داده اند. به طور کلی این کاهش قیمت در بازار مسکن را می توان از کاهش قیمت های پیشنهادی ردیابی کرد.

اما وضعیت همچنان راکد و بدون رونق است. خیلی ها دیگر علاقه ای به خرید مسکن ندارند یا اینکه توان کافی برای خرید ندارند.

نرخ دلار در چند روز گذشته، کاهش پیدا کرده است و حالا به کانال ۵۰ هزار تومان بازگشته است! همین موضوع باعث شد که قیمت ملک نیز کمتر شد و پیش بینی هایی که در خصوص آینده ی بازار مسکن وجود داشت را با چالش های جدی رو به رو کنند.

در هفته های گذشته، خیلی از کارشناسان مسکن اعتقاد داشتند که بازار ملک از تورم دیگر بازارهای موازی جا مانده و به زودی با رشد قیمت عجیب و غریبی رو به رو خواهد شد. همین مطالب و سخنان، قیمت ها را بیشتر می کرد و بر طبل گرانی ها می کوبید.

خیلی از افراد به استناد همین انتظارات تورمی و سخنانی که در بازار وجود داشت، دست به خرید زدند. چرا که اعتقاد داشتند در سال ۱۴۰۲ قیمت ها خیلی بالاتر می رود. البته لازم به ذکر است که در طی سال گذشته، تورم مسکن در پایتخت از تورم عمومی سبقت گرفته است.

بر اساس آخرین آمارهایی که از سوی مراکز رسمی منتشر شده، قیمت هر متر مربع مسکن در تهران به ۵۵ میلیون تومان رسیده است. این نشان می دهد که تورم سالیانه ی مسکن حدوداً ۶۶ درصد شده است. این در حالیست که تورم عمومی به ۴۷ درصد و تورم نقطه به نقطه، به ۵۳ درصد رسیده است.

این اعداد و ارقام نشان می دهد که تورم مسکن پایتخت در سالی که گذشت، از دیگر کالاهای موجود، ۱۳ درصد بیشتر بود. خیلی از کارشناسان می گویند که با وجود چنین شرایطی، بعید است که قیمت ملک دوباره افزایش پیدا کند.

این موضوع از سوی خیلی از مشاورین املاک تهران نیز تایید می شود. آن ها می گویند که قیمت مسکن به حدی بالا رفته که دیگر در سال ۱۴۰۲، جای رشد ندارد. به خصوص با توجه به اینکه در روزهای اخیر، شاهد کاهش قیمت ارز و طلا بوده ایم. از سوی دیگر با کاهش قیمت دلار، قیمت مصالح و نهاده های ساختمانی نیز کمتر شده است.

بررسی تمام جوانب بازار مسکن نشان می دهد که دیگر بعید است در سال جاری، شاهد افزایش قیمت باشیم. البته که وضعیت بازار هنوز مشخص نیست و نمی توان پیش بینی دقیقی در خصوص آن داشت.

بررسی ها از وضعیت بازار مسکن تهران نشان می دهد که این روزها، سایه ی سنگین رکود بر آن افتاده است. کمتر کسی به بنگاه های معاملات مسکن سر می زند و تقریبا به ندرت معامله ای صورت می گیرد. هم فروشندگان و هم خریداران، از زمانی که نرخ ارز روند کاهشی به خود گرفته، معاملات خود را متوقف کرده اند و می خواهند ببینند که وضعیت دلار به کجا می رسد.

البته باید بگوییم که خیلی از فروشندگانی که قیمت های نجومی برای ملک خود در نظر گرفته بودند، حالا ناچار به کاهش و تعدیل قیمت ملک خود شده اند. در واقع می توان اعلام کرد که قیمت مسکن تا حدی به وضعیت متعارف بازگشته است. البته این موضوع بدین معنی نیست که قدرت خرید مردم افزایش پیدا کرده و حالا می توانند با خیال آسوده، واحد مسکونی بخرند.

به عبارت دیگر، تنها چیزی که تعدیل شده است، قیمت هایی است که توسط فروشندگان ارائه می شود. خیلی از کارشناسان مسکن می گویند که بازار مسکن خیلی دیرتر از دیگر بازارهای موازی از قیمت ارز تاثیر می گیرد. در واقع خیلی از فعالین این حوزه، ابتدا منتظر می مانند که وضعیت بازار باثبات شود و قیمت ارز ثابت بماند، سپس دست به تغییر قیمت ها می زنند.

در صورتی که وضعیت اینگونه پیش برود، می توان امیدوار بود که قیمت مسکن در سال آینده ثابت باقی می ماند و دستخوش تغییر نخواهد شد. باز هم اعلام می کنیم که عدم تغییر قیمت ها باعث نمی شود که قدرت خرید مردم و متقاضیان واقعی مسکن بیشتر شود. چرا که در حال حاضر هم هزینه ی خرید مسکن بالاست و خیلی از افراد توان پرداخت آن را ندارند.

دیدگاه ها غیرفعال است