پیشرفت چشمگیر نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی

طرح نهضت ملی مسکن

طرح نهضت ملی مسکن


روند ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن در نقاط مختلف کشور کم و بیش دنبال می شود. مثلا در استان خراسان رضوی، نزدیک به ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرها و بخش های مختلف در حال ساخت هستند.

به گزارش پرشین سازه ، مدیرکل اداره راه و شهرسازی این استان، ضمن اعلام این موضوع، در مورد آخرین وضعیت طرح نهضت ملی مسکن در این استان توضیحاتی ارائه کرد و خاطرنشان ساخت که نزدیک به ۴۸۰۰ هکتار زمین با ظرفیت ساخت ۱۴۱ هزار واحد در این استان تامین شده است.

بر اساس گفته های وحید داعی، این واحدها در قالب چهار بخش حمایتی، بازآفرینی شهری، خودمالکی و مسکن روستایی بوده که مجموع آن ها به ۳۶۴ هزار واحد مسکونی می رسد. از این میان، نزدیک به ۱۸۴ هزار واحد در حوزه شهری و ۲۰ هزار واحد در بخش روستایی، مشغول ساخت و ساز هستند.

به عبارت دیگر، نزدیک به ۲۰۰ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی از مراحل دریافت پروانه ساخت، فوندانسیون، اجرای اسکلت، سقف، سفت کاری و نازک کاری عبور کرده و حتی برخی از این واحدها، تکمیل شده و به دست صاحبان خود رسیده اند. در برخی دیگر از این واحدها، مردم سکونت یافته و زندگی می کنند.

یکی از مهمترین مباحث مربوط به ساخت و ساز واحدهای نهضت ملی مسکن، موضوع زیرساخت هاست که خوشبختانه با پیگیری های استانی، هزار میلیارد تومان به عنوان آورده وزارت راه و شهرسازی و شرکت های تامین آب و برق، به طرح های مزبور، بودجه رسانی شده است.

وحید داعی در بخش دیگری از صحبت های خود، اعلام کرد که بانک های عامل، فقط به واحدهایی تسهیلات پرداخت می کنند که به پیشرفت فیزیکی فونداسیون رسیده باشند. البته پرداخت تسهیلات نیز خالی از مشکل و دردسر نبود که با همکاری استانداری، این معضلات نیز برطرف خواهند شد.

یکی دیگر از طرح هایی که با قدرت در استان خراسان رضوی دنبال می شود، طرح نوسازی بافت فرسوده است. بر اساس گفته های مدیران و مسئولان این استان، خراسان رضوی رتبه دوم نوسازی را در کشور دارد و تا به امروز، ۲۶ هزار واحد فرسوده موفق به دریافت پروانه نوسازی شده اند.

مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان خراسان رضوی در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد که صحبت در مورد بافت فرسوده، یکی از موضوعات اصلی کمیسیون مجلس بود.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت:

اصلی ترین درخواست ما این بود که بسته های تشویقی در بافت فرسوده، تقویت شوند که خوشبختانه در حال حاضر، بیشترین بسته تشویقی را در استان داریم.

داعی تصریح کرد که با افزایش بسته های تشویقی در بخش های مختلف مسکن سازی و شناسایی محله های هدف، می توان مردم را به نوسازی بافت فرسوده تشویق و تحریک کرد. این بافت، ظرفیت بزرگ و بی نظیری دارد که باید تقویت شده و سرعت ساخت و ساز در آن افزایش پیدا کند.

این مقام مسئول در نهایت ابراز امیدواری کرد که با اقدامات انجام شده در استان، بتوانند موضوع مسکن را در خراسان رضوی به تعادل برسانند.

بانک های خصوصی باید پاسخگو شوند!

بارها اعلام شد که مشکل اصلی طرح های مسکن سازی دولت، عدم همکاری بانک ها در پرداخت تسهیلات است. حالا مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی می گوید که جلسات متعددی با بانک ها تحت عنوان کمیته تسهیلات برگزار شده است. اصلی ترین نکته اینجاست که بانک های خصوصی، پاسخگویی خود را به سیستم دولتی در سطح کلان تقویت کنند.

داعی در ادامه تاکید کرد که تمام واحدهایی که در روند ساخت و ساز خود به مرحله فونداسیون رسیده اند، می توانند برای دریافت تسهیلات بانکی اقدام کنند. وی همچنین تصریح کرد که بخشی از پرداخت سهم الشرکه ها به شکل ملی خواهد بود.

به طور کلی، انتظار بر این است که عملکرد سیستم بانکی در ارائه تسهیلات مسکن بهتر شده و کمک های لازم را به طرح نهضت ملی مسکن بکند.

وحید داعی، مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان خراسان رضوی در نهایت تاکید کرد که اصل مهم در روند ساخت و ساز مسکن استان، این بود که زمین ها را به خود مردم واگذار کنیم تا مشغول ساخت و ساز شوند. علاوه بر این با پرداخت تسهیلات و تخفیفات در پروانه و نظام مهندسی، بتوان روند ساخت و ساز را تسهیل کرد.

وی خاطرنشان ساخت که در این روند، هریک از متقاضیان که در مدت مقرر ساخت و ساز انجام ندهد با متقاضیان دیگر، جایگزین خواهد شد. از آن جایی که کار اصلی توسط خود مردم انجام می شود، نمی توان عدد دقیقی برای تعداد مسکن های ساخته شده بیان کرد اما با توجه به زمین های اختصاص یافته، تسهیلات پرداخت شده و…می توان انتظار داشت که بخش زیادی از واحدهای مسکونی تا پایان سال به مرحله نازک کاری برسند.

دیدگاه ها غیرفعال است