بافت فرسوده تهران و خراسان رضوی در وضعیت بحرانی

بافت فرسوده تهران و خراسان رضوی در وضعیت بحرانی

بافت فرسوده در تمام کشور وجود دارد اما به نظر می آید که وضعیت بافت فرسوده ی تهران و خراسان رضوی، در مراحل بحرانی قرار گرفته است.

به گزارش پرشین سازه ، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، ضمن اشاره به این دو استان، اعلام کرد که بیشترین واحدهای ناپایدار در تهران و خراساسن رضوی هستند. نکته این جاست که دولت در بافت فرسوده، زمین ندارد. به همین دلیل است که بیش از هر چیزی به دنبال فراهم کردن شرایطی است تا خود مالکان، دست به نوسازی بزنند.

محمد آئینی تاکید کرد که برای انجام این کار روی همکاری شهرداری و بخش خصوصی نیز حساب ویژه ای باز کرده اند.

وی خاطرنشان کرد که بیشتر ساکنین و مالکان بخش فرسوده، توان مالی کافی برای نوسازی ندارند. حتی پرداخت تسهیلات بانکی نیز سود خاصی برایشان ندارد چرا که از عهده ی پرداخت اقساط آن برنمی آیند. به همین دلیل است که بخش خصوصی می تواند در این حوزه سرمایه گذاری داشته باشد و نوسازی واحدها، توسط این بخش صورت بگیرد.

معاون اول وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد:

اولین پیشنهاد ما به مالک است. او می تواند با استفاده از مشوق هایی که در نظر گرفته شده و تسهیلاتی که پرداخت می شود، دست به نوسازی واحد خود بزند. اما در مدل مشارکتی، مالک لازم نیست هیچ هزینه ای بپردازد. وی می تواند با هزینه ای صفر تومانی، ملک خود را نوسازی کند. تنها آورده ی او در این مشارکت، زمین است.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد که مالک می تواند در زمان بازسازی منزل خود، در واحد دیگری ساکن شود که هزینه های آن نیز توسط سازنده تامین می شود.

نکته ی جالب توجه و مثبت دیگری که در این مدل از نوسازی وجود دارد، پایین آمدن زمان ساخت است. چرا که بخش خصوصی تلاش می کند در کوتاه ترین زمان ممکن، پروژه را به اتمام برساند.

محمد آئینی همچنین نقطه نظر سازندگان را نیز در موضوع نوسازی بافت فرسوده تشریح کرد. بیشتر سازندگان به دنبال سود هستند و سودهای ۱۰ درصدی نوسازی بافت فرسوده، منجر به تمایل آن ها نمی شود. این در حالیست که پروژه های گران در مناطقی مثل زعفرانیه ی تهران می تواند سود ۱۱۰ درصدی به آن ها برساند.

دولت و شهرداری نیز برای تشویق سازندگان بخش خصوصی برای مشارکت در نوسازی بافت فرسوده، مشوق های مختلفی را در نظر گرفته اند. مثلا صدور پروانه ساخت در این مناطق، رایگان خواهد بود. در صورتی که شهرداری به سهم ۵۰ درصدی تخفیف خود عمل نکند، دیگر سازمان ها و دستگاه های نظارتی می توانند به موضوع ورود کرده و شهرداری را تحت پیگرد قانونی قرار بدهند.

از دیگر مشوق هایی که برای سازندگان بخش خصوصی در نظر گرفته شده، ارائه ی تسهیلات بانکی بدون نیاز به سپرده گذاری است. برای دریافت این وام ها حتی نیازی به خرید اوراق هم ندارند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اعلام کرد که در سال گذشته، مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان از وام مزبور بدون سود به متقاضیان پرداخت می شد. الباقی تسهیلات نیز با سود ۱۲ درصد ارائه می شد.

پروژه هایی که در بافت فرسوده آغاز می شوند می توانند از مزیت هایی مثل پارکینگ و درب پارکینگ اضافه بهره ببرند. همچنین می توانند طبقه ی همکف خود را تجاری کنند و سطح اشغال بیشتری به پروژه اختصاص داده می شود.

محمد آئینی تاکید کرد که تنها هدف دولت و شهرداری این است که مزیت های بیشتری به سازندگان بدهد تا در پروژه های نوسازی بافت فرسوده حضور داشته باشند.

وی تصریح کرد که چنین مشوق هایی می توانند منجر به افزایش جریان نوسازی در این بافت شوند. سه بسته تشویقی که شامل بسته ی مالی، بسته اداری و بسته ی شهرسازی است، می توانند تمایل سازندگان را افزایش دهند.

معاون اول وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد که به مرور زمان، این بسته های تشویقی کامل تر می شوند. مثلا در آخرین اخبار، شنیده می شود که زمین معوض نیز به بسته های تشویقی بافت فرسوده اضافه شده است.

این مقام مسئول در انتهای سخنان خود تاکید کرد که به جای ساخت مسکن در شهرهای مثل پردیس و پرند که امکانات روبنایی کافی ندارند، بهتر است مردم را به ساخت و ساز در بافت فرسوده تشویق کرد. یعنی جایی که امکانات شهری و فرهنگی کافی دارد و زندگی ساکنان خود را با مشکل مواجه نخواهد کرد.

به جان خرید معضلات شهرهای جدید، در حالی که پتانسیل بافت فرسوده در جلوی چشم ماست، کاری عبث و بیهوده می باشد.

دیدگاه ها غیرفعال است