تزریق ۱۴ هزار میلیارد تومان به پروژه کیسون

تزریق 14 هزار میلیارد تومان به پروژه کیسون

آغاز ساخت 8 هزار واحد مسکن ملی در اراک با 20 هزار تن میلگرد!


صندوق ملی مسکن بلاخره وارد فاز اجرایی ساخت و ساز پروژه های مسکن ملی شده و در یکی از اقدامات خود، ۲۰ هزار تن میلگرد برای طرح مسکن ملی استان مرکزی خریداری کرده است. بر اساس گفته های مدیر کل راه و شهرسازی استان مرکزی، قرار است این میلگردها در ساخت ۸ هزار و ۱۱۲ واحد مسکونی در اراک استفاده شوند.

به گزارش پرشین سازه ، عباس یوسف زاده اعلام کرده است که با این حجم از میلگرد، می توان تا شش ماه، نیاز سایت های مسکن استان به میلگرد را تامین کرد. طرح کیسون هشت هزار واحدی در استان مرکزی، ماهانه به هزار تن میلگرد برای اجرای فونداسیون و اسکلت بندی نیاز دارد. بنابراین می توان با این ۲۰ هزار میلگرد، حداقل شش ماه نیاز طرح را برطرف کرد.

یوسف زاده در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد که با چنین سفارشی از سوی صندوق ملی مسکن، می توان انتظار داشت که سرعت اجرای این طرح بالاتر برود و پروژه زودتر به سرانجام برسد.
وی در ادامه افزود:

در حال حاضر، تمام سایت های مسکن این پروژه در اراک فعال شده اند و لازم است که هرچه سریع تر میلگرد و دیگر مصالح ساختمانی موردنیاز نیز تامین شوند.

این مقام مسئول در ادامه به رویکرد اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی در ساخت مسکن اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که قرار نیست انبوه سازی مسکن صورت بگیرد و ساخت واحدها به شکل گروهی پیش می رود.

بر اساس گزارش های موجود، نزدیک به ۱۴۱ هزار نفر در طرح مسکن ملی استان مرکزی ثبت نام کرده اند. از این میان، ۴۰ هزار متقاضی واجد شرایط اعلام شده اند و مشمول طرح مزبور هستند. طرح کیسون مشکلات زیادی دارد که با مسئولان مربوطه، گفت و گوهایی صورت گرفته تا معضلات این طرح به زودی برطرف شود.
یوسف زاده اعلام کرد که بخشی از پروژه مزبور دچار عقب ماندگی شد که اصلاح برنامه زمان بندی جبرانی در دستور کار قرار گرفته است.
بر اساس برنامه های مزبور، قرار است تا آخر سال جاری، چهار بلوک اول تکمیل شده و به دست متقاضیان برسد. این چهار بلوک شامل ۴۴۰ واحد مسکونی است. البته این برنامه ها به شرطی اجرایی می شوند که منابع مالی مورنیاز تامین گردد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی در ادامه توضیح داد که بخشی از بودجه موردنیاز این طرح، توسط بانک تجارت تامین خواهد شد و از فروردین امسال، قرار است که ۳۰۰ میلیارد ریال تسهیلات توسط این بانک پرداخت شود. به پیمانکار این پروژه نیز اطمینان خاطر داده شده که نزدیک به ۱۴ هزار میلیارد ریال دیگر از منابع بانکی به پروژه تزریق خواهد شد تا عملیات ساخت و ساز را متوقف نکند.
وی در ادامه اعلام کرد که برای ۱۲ بلوک از پروژه کیسون با ۱۳۰۰ واحد مسکونی، برنامه زمانبندی ۲ الی ۴ ماه تدوین شده است. چهار بلوک در روند سفت کاری، چهار بلوک دیگر در مرحله اسکلت بندی و چهار بلوک هم در مرحله فوندانسیون قرار خواهند گرفت.
پیمانکار این پروژه، قرار است در سال جاری، هر ۲ الی ۳ ماه، ۴۰۰ واحد تحویل دهد. در صورتی که تامین مالی پروژه به خوبی انجام شود، انتظار می رود که تا آبان ماه سال ۱۴۰۴، کل پروژه به اتمام برسد و واحدهای مسکونی به متقاضیان خود تحویل داده شود.
خوشبختانه برای تکمیل طرح های مسکن سازی استان مرکزی، برخی از بانک های کشور دست به کار شده اند و در پروژه آرش آرمه نیز، بانک مسکن حمایت های ویژه ای کرده! این پروژه با ۲ هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی، قرار است با حمایت بانک مسکن ساخته شود. البته لازم به ذکر است که فعلا، بانک مسکن با ۸۰۰ واحد قرارداد پرداخت تسهیلات منعقد کرده است.
۱۶۰۰ واحد دیگر نیز در قالب قرارداد با بانک مسکن می توانند پیش پرداختی که برای آغاز ساخت و ساز لازم است را بپردازند.

پیمانکاران تغییر رویه می دهند!

بر اساس گفته های معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری استان مرکزی، قرار است که در اجرای پروژه کیسون، پیمانکاران انتخابی، روند دیگری را در پیش بگیرند و تغییری جدی در ساخت و ساز خود ایجاد نمایند.
علی اکبر اسدی در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد که برنامه زمان بندی پروژه ها به پیمانکاران منتخب ابلاغ شده و قرار است در سال های آتی، واحدها به مرور تکمیل شوند. منابع مالی این پروژه نیز از طریق سیستم بانکی تامین شده و بر اساس میزان پیشرفت فیزیکی پروژه ها به پیمانکاران پرداخت خواهد خواهد شد.
این مقام مسئول در انتهای سخنان خود تاکید کرد که باید شتاب بیشتری به طرح های مسکن سازی استان داد و به پیمانکاران توصیه کرد که نوبت کاری را به روند ساخت و ساز طرح های اقدام ملی مسکن اراک اضافه کنند تا در فرصتی که باقی مانده، بتوان واحدها را تکمیل کرد و به دست متقاضیان رساند.

News summary in English

Injection of 14 thousand billion tomans to the caisson project

The National Housing Fund has taken a significant step towards realizing the National Housing Project in the Markazi Province by purchasing 20,000 tons of rebar for the construction of 8,112 residential units in Arak. This initiative is expected to address the immediate rebar needs of the project’s construction sites for the next six months.

Yousefzadeh further highlighted that the province’s approach to housing construction differs from conventional mass construction methods, opting instead for a group-based construction approach. With approximately 141,000 individuals registered for the National Housing Project in the province, 40,000 have been deemed eligible and will benefit from the scheme.

Despite facing initial setbacks, the project is back on track with a revised timeline. The first four blocks, comprising 440 residential units, are scheduled for completion and handover to beneficiaries by the end of this year. This timeline is contingent upon the timely availability of necessary financial resources.

To address funding requirements, Bank Tejarat has committed to providing 300 billion rials in loans starting from March 2024. Additionally, an injection of 14,000 billion rials from other banking sources has been assured to maintain project continuity.

Yousefzadeh elaborated on a further two-to-four-month construction timeline for 12 blocks of the Kyson project, encompassing 1,300 residential units. These units will undergo various stages of construction, including structural framing, foundation works, and finishing.

دیدگاه ها غیرفعال است