پرداخت تبعیض ‌آمیز تسهیلات مسکن

پرداخت تبعیض ‌آمیز تسهیلات مسکن

بانک ها، مهم ترین منبع مالی برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن هستند. اما عدم همکاری بسیاری از این بانک ها باعث شد که این طرح با تاخیر رو به رو شود و با گذشت ۲ سال، هنوز هم نتوانسته به وعده های خود عمل کند.

با وجود دستورات مختلف مقامات دولتی، باز هم بانک ها زیر بار پرداخت وام مسکن نمی روند و شرایط را به قدری پیچیده و سخت کرده اند که کمتر کسی حاضر است این حجم از سختی را برای دریافت چنین مبلغی متحمل شود.

به گزارش پرشین سازه ، رئیس جمهور نیز در هفتمین جلسه ای که با شورای عالی مسکن داشت، از عملکرد بانک ها در پرداخت تسهیلات انتقاد کرد.

به گفته ی وی، بسیاری از این بانک ها تسهیلات مربوطه را با تبعیض پرداخت می کنند و شرایط یکسانی را برای همه در نظر نمی گیرند.

ابراهیم رئیسی تاکید کرد که تمام سازمان ها و نهادها باید امکانات خود را بدون تبعیض، در جهت منافع عمومی به کار ببرند.

در طی این جلسه، گزارش های مختلفی از اقدامات صورت گرفته برای ساماندهی بازار اجاره ی مسکن به سمع و نظر رئیس جمهور رسید. همچنین در خصوص نظارت بر مشاورین املاک، آخرین وضعیت اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی و البته عملکرد بانک های مختلف در خصوص پرداخت تسهیلات، گزارش هایی ارائه شد.

همان طور که از وضعیت کنونی ساخت و ساز پروژه های نهضت ملی مسکن مشخص است؛ بیشتر بانک ها اقدام مناسبی در خصوص تولید مسکن نداشته اند. این در حالیست که بر اساس قانون جهش تولید مسکن، بانک ها باید سهمی از اعتبارات سالیانه ی خود را در اختیار بخش مسکن قرار بدهند. تعهدی که به جز بانک مسکن، تقریبا هیچ یک از بانک های دیگر به آن عمل نکرده است.

ابراهیم رئیسی در طول جلسه با شورای عالی مسکن اعلام کرد که وضعیت ارائه ی تسهیلات از سوی بانک ها، قابل قبول نیست. وی همچنین در خصوص طرح ساماندهی بنگاه های مشاورین املاک نیز سخنانی گفت و تصریح کرد که وضعیت کنونی این طرح جالب توجه نیست و باید سرعت بیشتری پیدا کند.

رئیسی تاکید کرد که باید با بنگاه های فاقد مجوز، برخوردهای جدی صورت بگیرد. وی همچنین از لزوم اصلاح قانون ارائه ی مجوز به بنگاه های مشاورین املاک نیز سخن گفت.

در بخش دیگری از این جلسه، صحبت قانون مالیات بر خانه های خالی مطرح شد. بر اساس این قانون، مالکان واحدهایی که بیش از ۱۲۰ روز خالی مانده اند، باید مالیات پرداخت کنند. البته هنوز مشخص نیست که روش های شناسایی این واحدهای خالی چگونه است.

ابراهیم رئیسی نیز تاکید کرد که بر اساس آیین نامه ی ابلاغ شده به دستگاه های اجرایی در استان های مختلف، باید این قانون سریع تر اجرایی شود.

رئیس دولت سیزدهم چنین گفت:

دستگاه های مختلف برای شناسایی این خانه ها و اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی، باید با همدیگر همکاری کرده و تبادل اطلاعات بینشان صورت بگیرد.

وی در ادامه تاکید کرد که هرگونه ایراد و نقصی که در این قانون وجود داشت، باید فورا به قانونگذار اطلاع داده شود.

رئیس جمهور در ادامه به موضوع بانک ها پرداخت و شیوه ی پرداخت تسهیلات توسط آن ها را تبعیض آمیز دانست. وی تاکید کرد که ارائه ی خدمات و امکانات از سوی دستگاه ها و نهادهای مختلف باید بدون تبعیض و در جهت رفع نیازهای مردم باشد.

این مقام مسئول خاطرنشان ساخت که جلسات شورای مسکن در استان های مختلف، باید حداقل ماهی ۲ بار برگزار شود. همچنین تمام استانداران باید پیگیر وظایف محوله در خصوص ساخت مسکن باشند و دستگاه های مختلف را وادار به عمل نمایند و از آن ها، حسابکشی کنند.

وی همچنین اعلام کرد که در برخی از استان ها، روند واگذاری زمین اصلا جالب توجه نیست و با تاخیر همراه شده است. به همین دلیل است که باید موانع و مشکلات اداری این استان ها برطرف شود.

ابراهیم رئیسی از وزارت راه و شهرسازی درخواست کرد که در جلسه ی آتی، گزارشی از واگذاری زمین در استان های مختلف آماده کند.

بخشی از روند ساخت مسکن در طرح نهضت ملی، بر عهده ی تعاونی های مسکن است. رئیس جمهور نیز ضمن اشاره به همین موضوع؛ تاکید کرد که باید از ظرفیتی که تعاونی های کارگری، کارمندی و نیروهای مسلح دارند، استفاده شود تا بخش زیادی از متقاضیان مسکن را ساماندهی کنند.

این جلسه ی شورای عالی مسکن به شکل ویدیو کنفرانس برگزار شد و ۳۱ استان کشور در آن حضور داشتند. در طی این جلسه، ۱۰ استان به عنوان استان های پیشرو در طرح نهضت ملی مسکن شناخته شدند و گزارشی از عملکرد خود را ارائه دادند.

ابراهیم رئیسی ضمن تقدیر و تشکر از اقدامات آن ها در جهت تولید مسکن خاطرنشان ساخت:

هر استانی که به هر نحوی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن تاخیر دارد یا کُند است، باید گزارش عملکرد خود را به استاندار ارائه کند. به این صورت اگر نواقص یا کاستی هایی در اجرای این طرح وجود دارد، آن را برطرف کنند.

در طی این جلسه، نکات مختلف دیگری نیز مد نظر قرار گرفت و رئیس جمهور به آن ها اشاره کرد. یکی از این مسائل مربوط به استفاده ی بهینه از زمین های وقفی و مناطق آزاد بود. این زمین ها می توانند ظرفیت خوبی برای ساخت مسکن باشند و باید از آن ها استفاده شود.

همچنین راهکارهایی باید ارائه شود تا هزینه های ساخت مسکن کمتر گردد. در این راه، می توان از فناوری های پیشرفته و جدید نیز استفاده کرد.

در نهایت نیز، گزارشی از میزان پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن در استان های مختلف ارائه گردید و از سوی ابراهیم رئیسی نیز بر این موضوع تاکید شد.

جلسات شورای عالی مسکن که به صورت هفته ای برگزار می شود، محل اجتماع بلند پایه ترین مقامات دولت است تا بتوانند راهکاری برای حل بحران مسکن به دست آورند. بحرانی که به نظر می آید به زودی تمام نخواهد شد.

حالا که فصل جا به جایی برای مستاجرین فرا رسیده، لازم است که اقدامات دولت نیز جدی تر شود.

دیدگاه ها غیرفعال است