پایان خودسری در بازار مسکن؛ ساماندهی ۱۸۵ هزار بنگاه املاک

پایان خودسری در بازار مسکن؛ ساماندهی 185 هزار بنگاه املاک

برای دریافت خدمات ملکی به دفاتر مجوزدار مراجعه کنید!


یکی از مشکلات اصلی بازار مسکن، وجود بنگاه هایی است که فاقد مجوز می باشند. دبیر کارگروه کنترل بازار املاک و مستغلات، از مردم درخواست کرد که قراردادهای اجاره خود را نزد دفاتر املاک دارای مجوز عقد کنند. از سوی دیگر، دفاتر فاقد مجوز نیز می توانند با مراجعه به سامانه ملی مجوزها، برای دریافت مجوز اقدام کنند.

به گزارش پرشین سازه ، یاسر دستمالچیان در ادامه به تشریح برخی از اقدامات این کارگروه پرداخت و اعلام کرد که چه کارهایی در طی دولت سیزدهم و ذیل نظارت وزارت راه و شهرسازی در کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات انجام شده است.

دستمالچیان در ادامه اعلام کرد که ساماندهی بنگاه های مشاور املاک ذیل قانون، به عهده دستگاه های مختلفی از جمله وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه، اتاق اصناف و فرماندهی نیروی انتظامی در تمام استان ها و با اولویت شهرهای جدید قرار گرفت.
وی در ادامه به گشت های نظارت بر عملکرد بنگاه های مشاور املاک در سراسر کشور اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که اولین گشت های نظارتی، در شهر پردیس راه افتاند و موفق به شناسایی واحدهای غیرمجاز و پلمپ آن ها شدند.

۱۶ هزار و ۵۰۰ بنگاه مشاور املاک غیرمجاز در کشور!

کارگروه ساماندهی بنگاه های املاک در طی دوران فعالیت خود موفق به بازرسی از ۱۰۴ هزار واحد بنگاه معاملات املاک در سراسر کشور شد. از این میان، هشت هزار واحد پلمپ شدند و نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومان جریمه تعزیراتی پرداخت گردید.

یاسر دستمالچیان در ادامه به این نکته اشاره کرد که در سطح کشور، نزدیک به ۱۸۵ هزار واحد بنگاه معاملاتی وجود دارد که از این میان، ۱۶ هزار و ۵۰۰ واحد بدون مجوز، مشغول فعالیت هستند. واقعیت اینجاست که گرچه این تعداد، فقط ۱۰ درصد صنف مشاوران املاک را تشکیل می دهند اما به هرحال، اقدامات مخرب آن ها روی الباقی صنف اثر گذاشته است. در واقع، اعتراض ۹۰ درصد مشاور املاک دارای مجوز باعث شد که به این موضوع رسیدگی شود. بنگاه هایی که مجوز داشته و مالیات پرداخت می کنند، حقیقتاً حق اعتراض به وجود این بنگاه های فاقد مجوز را دارند.
دستمالچیان تاکید کرد که تمام بنگاه های فاقد مجوز می توانند تا حداکثر دو هفته دیگر، با مراجعه به سامانه ملی مجوزها برای دریافت مجوز اقدام کنند. در کنار پروانه تخصصی، به مدارک دیگری از جمله مدرک تحصیلی دیپلم، گواهی عدم سوءپیشینه و…نیز نیاز است. در حال حاضر و با همت دولت سیزدهم، مدت زمان انتظار برای اخذ مجوز بنگاه از ۲ سال به ۲ هفته رسیده است.
بر اساس گفته های این مقام مسئول، پلیس اماکن می تواند یک اخطار به بنگاه های فاقد مجوز ارسال کرده و مهلتی ۱۵ روزه به آن ها بدهد که برای دریافت مجوز اقدام نمایند. در غیر این صورت با پلمپ و تعطیلی بنگاه مواجه خواهند شد. سازمان تعزیرات حکومتی نیز موظف است که خارج از نوبت به موضوع این پرونده ها رسیدگی نماید و شعباتی مخصوص آن راه اندازی کند.
وی در ادامه خاطرنشان ساخت:

بیشترین بنگاه های فاقد مجوز در استان تهران هستند که تعداد آن ها به بیش از ۸ هزار بنگاه می رسد. خراسان رضوی با ۲ هزار بنگاه غیرمجاز در جایگاه دوم قرار دارد و سپس نوبت به استان مازندران و خوزستان با هزار بنگاه غیرمجاز می رسد. استان قم نیز دارای ۸۰۰ بنگاه غیرمجاز املاک است.

به طور کلی، در پنج استان کشور نزدیک به ۱۳ هزار بنگاه غیرمجاز فعالیت می کنند. برنامه این است که با ساماندهی بنگاه های غیرمجاز، تعداد این دفاتر به زیر ۳ هزار واحد برسد. برای انجام این کار، لازم است که پلیس اماکن نیز وارد کار شده و اقدام به پلمپ واحدهای متخلف نماید.
البته اوضاع تمام استان های کشور اینگونه نیست و در برخی از استان ها مانند مرکزی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، ایلام، قزوین، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی، زنجان، گلستان و آذربایجان شرقی، تعداد این بنگاه های غیرمجاز زیر ۱۰۰ واحد است.
دبیر کارگروه بازار املاک و مستغلات از متقاضیان مسکن درخواست کرد که برای انجام امور مربوط به قراردادهای ملکی خود به دفاتر املاک دارای مجوز مراجعه کنند. چرا که اگر ملک مزبور در بنگاه دیگری که مجوز دارد، ثبت رسمی شود، ملاک عمل قرار خواهد گرفت.
وی همچنین وعده داد که در ماه های تابستان، نظارت بیشتری بر بنگاه های مشاور املاک صورت می گیرد؛ چرا که فصل جا به جایی آغاز خواهد شد و احتمال وقوع تخلفات ملکی بالاتر می رود.
در کنار اقدامات مهمی که این کارگروه انجام داده، لازم است که مردم هم نسبت به این موضوع حساس باشند و برای دریافت خدمات ملکی، صرفاً به بنگاه هایی مراجعه کنند که دارای مجوز هستند.

دیدگاه ها غیرفعال است