نهضت ملی مسکن: وعده تحویل ۵۵۰ واحد در سهند

نهضت ملی مسکن: وعده تحویل 550 واحد در سهند

نهضت ملی به همکاری دستگاه های خدمات رسان نیاز دارد!


حالا که بیش از ۲ سال از آغاز طرح نهضت ملی مسکن می گذرد، به نظر می آید که به زودی شاهد تحویل اولین خانه های این طرح خواهیم بود. سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید اعلام کرد که از هفته آتی، ۵۵۰ واحد از پروژه های نهضت ملی مسکن در شهر جدید سهند افتتاح شده و به دست متقاضیان خود خواهد رسید. وی تاکید کرد که وزیر راه و شهرسازی نیز در این مراسم حضور خواهد داشت.

به گزارش پرشین سازه ، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید خاطرنشان ساخت که از ابتدای اسفند ماه سال ۱۴۰۲، ساخت و ساز واحدهای نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید سرعت گرفته و ۱۲۶ هزار واحد آغاز به ساخت کرده اند.

سعید غفوری در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد که زمین موردنیاز به این پروژه ها اختصاص پیدا کرده و پیمانکار موردنظر نیز به پروژه های مزبور متصل شده است.
وی خاطرنشان ساخت:

در اواخر اسفند سال گذشته، ۴۰ هزار متقاضی دیگر نیز در شهرهای جدید اضافه شده اند و عملیات ساخت پروژه های نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید آغاز شده است.

سال هاست که مشکلات شهرهای جدید توسط کارشناسان مختلف و شهرسازان، اعلام می شود. در حال حاضر، نیم نگاهی کوتاه به شهرهای جدیدی مثل پردیس و پرند، مشخص می کند که مشکلات این شهرها از کجا نشأت می گیرد. در حال حاضر، شهرهای جدید با کمبود شدید سرانه خدمات و زیرساخت های لازم مواجه هستند.

سعید غفوری نیز ضمن تاکید بر این موضوع، تاکید کرد که پیش نیاز شهرهای جدید و افتتاح پروژه های جدید نهضت ملی مسکن در آنها، همکاری دستگاه های خدمات رسان است. مثلا باید معابر شهری اصلاح شوند و آب و برق به این پروژه ها متصل گردد. تا زمانی که این دستگاه های خدمات رسان پای کار نیایند، نمی توان انتظار چندانی از آبادانی این شهرها داشت و امکان خدمت رسانی به ساکنان این پروژه ها نیز وجود نخواهد داشت.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار کرد که واحدهای نهضت ملی مسکن در شهر جدید سهند تکمیل شده اند و تمامی دستگاه های خدمات رسان نیز به این پروژه ها متصل شده اند. به این ترتیب ۵۷۵ واحد به مرحله پایانی خود رسیده اند و آماده بهره برداری می باشند.
این مقام مسئول در ادامه تاکید کرد که اگر همکاری این دستگاه های خدمات رسان بیشتر بود، امکان تحویل بیش از ۱ هزار واحد در شهر جدید سهند وجود داشت اما متاسفانه همکاری این دستگاه ها محدود بود.
وی در ادامه به شرح وضعیت پروژه های نهضت ملی مسکن در دیگر شهرهای جدید پرداخت و خاطرنشان ساخت که در شهر پرند نیز، ۱۳۰۰ واحد مسکونی آماده افتتاح هستند اما دستگاه های خدمات رسانی مثل شرکت برق، گاز و آب هنوز به این پروژه ها ورود نکرده اند. علاوه بر این، آسفالت معابر این پروژه ها نیز هنوز به کار نیاز دارد و به این ترتیب، امکان افتتاح این پروژه های نهضت ملی مسکن در شهر جدید پرند وجود ندارد.

سابقه شهرهای جدید نشان می دهد که بسیاری از آنها، هنوز هم با مشکل معابر آسفالت نشده رو به رو هستند که با کوچکترین بارش، عملاً رفت و آمد را متوقف می کنند. بسیاری از این پروژه ها، بعد از گذشت چندین سال و عدم همکاری دستگاه های خدمات رسان، ناچاراً به شکل ناقص افتتاح شده اند.
معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به مشکلات تمام این واحدهای مسکونی و عدم همکاری دستگاه های مربوطه، از وزارت نیرو، نفت و شهرداری ها درخواست کرد که پای کار آمده و روند تکمیل واحدهای نهضت ملی مسکن را سرعت ببخشند.
در شهرهای جدید لازم است که یک سری اقدامات زیرساختی صورت بگیرد که اختیار آنها از دست شرکت عمران شهرهای جدید خارج است و باید دستگاه های دیگری به این حوزه وارد شوند.
سعید غفوری تاکید کرد که تا زمانی که این امکانات تکمیل نشود، نمی توان واحدهای نهضت ملی مسکن را افتتاح کرد و به دست متقاضیان خود سپرد. آسفالت مناسب، اتصال انشعابات، خدمات روبنایی و…حداقلی ترین نیازهای ساکنان یک شهر است و بدون آنها نمی توان زندگی کرد.
بسیاری از شهرهای جدید کشور با این معضلات دست و پنجه نرم می کنند و هنوز نتوانسته اند برخی از پروژه های خود را افتتاح نمایند. در صورتی که تاکیدی از سوی مقامات بالادستی مبنی بر همکاری بیشتر صورت نگیرد، این وضعیت ادامه خواهد داشت و نمی توان واحدهای نهضت ملی مسکن را به موقع، به متقاضیان خود تحویل داد.

 

نکات قابل توجه
  • از هفته آینده ۵۵۰ واحد از پروژه های نهضت ملی مسکن در شهر جدید سهند افتتاح خواهد شد.
  • مشکل اصلی افتتاح واحدهای نهضت ملی مسکن، عدم همکاری دستگاه های خدمات رسان است.
  • شهرهای جدید با کمبود شدید سرانه خدمات و زیرساخت های لازم مواجه هستند.

دیدگاه ها غیرفعال است