وضعیت نهضت ملی مسکن زنجان اردیبهشت ۱۴۰۲

نهضت ملی مسکن در زنجان

طرح نهضت ملی مسکن در سال جدید، با قدرت بیشتری آغاز به کار کرده است و به نظر می آید که بلاخره عزم جدی برای اجرای این پروژه ی بزرگ به وجود آمده است. در آخرین خبرها چنین به گوش می رسد که سهم استان زنجان از این طرح، ساخت ۷۱ هزار واحد مسکونی است.

به گزارش پرشین سازه ، مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان با اعلام این خبر، گفته است که بودجه ی مورد نیاز برای ساخت و ساز این تعداد واحد مسکونی و راه های ارتباطی اصلی در استان، قرار است از محل اعتبارات ملی تامین شود.

اصغر اسماعیلی گفت:

پروژه های استان زنجان شامل پروژه زنجان-تکاب- تخت سلیمان، محور ترانزیت زنجان به قزوین، محور سلطانیه-قیدار-کبودرآهنگ، محور زنجان-بناب-منجیل، محور کلور به درام و محور قیدار به ابهر می شود.

وی ابراز امیدواری کرد که با تامین بودجه ی مورد نیاز، بتوان این پروژه ها را در کوتاه ترین زمان ممکن به پایان رساند.

این مقام مسئول در ادامه به توضیح روند ساخت و ساز طرح ملی مسکن در استان زنجان پرداخت و اعلام کرد که در طی چهار سال، ۷۱ هزار واحد مسکونی در این استان ساخته خواهد شد.

از میان این تعداد واحد، ۲۷ هزار واحد مسکونی مربوط به مسکن حمایتی هستند. به این معنی که برای اقشار فرودست و کم درآمد جامعه که تحت پوشش نهادهای مختلف هستند، ساخته می شود. ۲۱ هزار واحد دیگر نیز در قالب مسکن روستایی احداث می گردند.

سهم مسکن خودمالکی از این تعداد مسکن نیز ۱۲ هزار واحد است. در این میان، ۹ هزار واحد هم در قالب بازآفرینی احداث می شوند و سه هزار واحد هم استیجاری می باشند.

اسماعیلی در ادامه اعلام کرد که از میان ۲۷ هزار مسکن حمایتی، قرارداد ۱۷ هزار واحد بسته شده است و حتی عملیات ساخت و اجرای این واحدها نیز شروع شده!

وی گفت:

الباقی واحدها نیز در سال جاری و بعد از تامین زمین شروع به ساخت خواهند کرد. به همین دلیل است که روند واگذاری پروژه و پیمان سپاری و تحویل پروژه ها را در دستور کار قرار داده ایم.

مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان خاطرنشان ساخت که پروژه های این طرح در استان زنجان، بیش از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند. تاکید اداره کل راه و شهرسازی استان این است که حتما واحدهای مسکونی باکیفیتی در اختیار متقاضیان قرار بگیرد. به همین دلیل است که روند کنترل و نظارت روی پروژه ها را با دقت بالایی انجام می دهد. در خصوص این موضوع، تذکرهای لازم نیز ابلاغ شده است.

وی تصریح کرد که اصلی ترین وظیفه ی دولت در این طرح، آماده سازی زیرساخت هاست. چرا که تا وقتی زیرساخت ها آماده و فراهم نباشند، نمی توان هیچ پروژه ای را آغاز کرد.

اسماعیلی در ادامه به تشریح نقاط ساخت و ساز طرح نهضت ملی مسکن زنجان پرداخت و گفت:

این پروژه در سه سایت شرق، غرب و شمال استان ساخته می شود.

وی خاطرنشان ساخت که خط اعتباری این پروژه از دو محل تسهیلات بانکی و آورده های مردم تامین می شود. در نتیجه، بهتر است که پیمانکاران در تحویل پروژه تعلل نکنند چرا که پرداخت تسهیلات بانکی بر اساس پیشرفت فیزیکی پروژه ها می باشد. هرگونه تعلل در امر ساخت و ساز در نهایت به ضرر پیمانکاران تمام خواهد شد.

یکی از اصلی ترین مشکلات این پروژه ها این است که آورده ی متقاضیان بسیار سنگین و بالاست. در نتیجه، بیشتر افراد نمی توانند از عهده ی پرداخت آن بربیایند.

اسماعیلی در خصوص این موضوع نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت:

وزارت راه و شهرسازی دنبال این است که تسهیلات متقاضیان مسکن را افزایش بدهد. در صورتی که شورای پول و اعتبار با این موضوع موافقت کند، تسهیلات بانکی مسکن به ۵۵۰ میلیون می رسد.

در این میان بخشی از هزنیه های ساخت و ساز مربوط به تعرفه های دولتی مثل بیمه، مالیات بر ارزش افزوده، حق ثبت و دیگر موارد است که حدودا ۲۰ درصد از هزینه ها را شامل می شود.

اسماعیلی تاکید کرد که نمایندگان مجلس برای کاهش این مبالغ، باید اقدامات جدی در دستور کار خود قرار بدهند.

یکی دیگر از جنبه های مناقشه برانگیز نهضت ملی مسکن این است که هزینه ی پروژه های آن در نقاط مختلف، متفاوت است. اصغر اسماعیلی اعلام کرد که دلیل اصلی این تفاوت قیمت ها، زمان شروع پروژه است.

طبیعتا هزینه ی پروژه ای که در سال ۹۹ آغاز به کار کرده با پروژه ای که در سال ۱۴۰۰ شروع شده است، متفاوت خواهد بود. در این میان نقش تورم سالیانه را نیز نباید دست کم گرفت.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان خاطرنشان ساخت که تامین زیرساخت های فرهنگی مثل مسجد، مدرسه، فضای سبز و مجموعه های ورزشی نیز در ساخت پروژه های نهضت ملی مسکن مورد توجه است.

وی در ادامه به قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده اشاره کرد و اعلام نمود که اصلی ترین مزیت چنین طرحی، این است که حتی افرادی که پیش از این زمین و مسکن دولتی دریافت کرده اند، باز هم می توانند از این طرح بهره مند شوند و ابعاد زمینی که به آن ها تعلق خواهد گرفت، حداکثر ۲۰۰ متر مربع می باشد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان اعلام کرد که وظایف این اداره تنها در اجرای این طرح ها نیست. بلکه ۵ الی ۶ پروژه ی فعال در استان وجود دارد که باید توسط اداره راه و شهرسازی استان انجام شود.

اسماعیلی گفت:

در حوزه ی بازآفرینی شهری هم اقدامات مختلفی انجام داده ایم تا بافت فرسوده احیاء شود. همچنین با دستگاه های متولی این امر، همکاری داریم تا بافت هایی که نیاز به بهبود دارند، تکمیل شوند.

وی در نهایت به وضعیت سکونتگاه های غیررسمی استان اشاره کرد. البته این سکونتگاه ها در استان زنجان خارج از محدوده ی شهری نیست.

این مقام مسئول از طرح جامع شهر زنجان صحبت کرد که در سال گذشته ابلاغ شده است و با هماهنگی هایی که با شهرداری صورت گرفته، طرح مزبور در دستور کار اداره ی کل راه و شهرسازی استان قرار گرفته است.

دیدگاه ها غیرفعال است