وضعیت نهضت ملی مسکن در استان فارس

نهضت ملی مسکن در استان فارس، وضعیت مطلوبی ندارد!

مدتی است که اخبار از جای جای کشور نشان می دهد که اجرای طرح نهضت ملی مسکن با سرعت بیشتری طی می شود. البته این موضوع در نقاط مختلف یکسان نیست و در برخی استان ها، وضعیت اجرای این طرح اصلا مطلوب نیست. مثلا حالا که دو سال از آغاز طرح گذشته است، هنوز هم استان فارس از این بابت وضعیت مطلوبی ندارد.

به گزارش پرشین سازه ، طرح نهضت ملی مسکن به جهت رفع دغدغه ی مسکن مردم آغاز به کار کرد. دولت سیزدهم که با این وعده روی کار آمد، تلاش کرد که برخلاف دولت یازده و دوازدهم، اقدامات جدی تری در راستای مسکن سازی داشته باشد. وعده ی بزرگ ساخت سالی یک میلیون واحد مسکونی در کشور نیز از همین جا آغاز شد.

اما حالا که دو سال از آغاز دولت سیزدهم گذشته است، می توان قضاوت درست تری در خصوص نحوه ی اجرای این طرح داشت. طرحی که در بسیاری از نقاط کشور مثل استان فارس، شرایط خوبی ندارد.

در میان کل شهرهای استان فارس، تنها شهرستان آباده است که چند واحد مسکونی از این طرح در آن ساخته شده است. واحدهایی که البته هنوز هم به بهره برداری نرسیده اند و گفته می شود که تا پایان سال قرار است به اتمام برسند. این در حالیست که بسیاری از پروژه های نهضت ملی مسکن در استان فارس، به تازگی و در دهه ی فجر کلنگ زنی شده اند.

وضعیت شهر شیراز نیز از بابت مسکن سازی اصلا جالب نیست. استاندار فارس نیز چندین بار از روند کُند و آهسته ی پیشرفت این پروژه در جلسات مختلف، ابراز نارضایتی کرده است.

اما اخیراً این مقام مسئول خبر از شتاب گرفتن پروژه نهضت ملی مسکن داد و گفت: بعد از آماده سازی های مختلف و اقداماتی که در راستای تامین زمین مورد نیاز صورت گرفته، روند اجرای این طرح نیز در استان، شتاب بیشتری پیدا کرده است.

محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس افزود: به طور کلی، سهم استان فارس از چهار میلیون واحدی که قرار است در طی این پروژه ساخته شود، ۲۴۰ هزار واحد است که تا به این لحظه، ۱۳۷ هزار نفر از متقاضیان این واحدها، واجد شرایط شناخته شده اند.

ایمانیه گفت: اولین گام در اجرای طرح نهضت ملی مسکن، موضوع تامین زمین در شهرها و روستاهاست. مدیر کل راه و شهرسازی استان نیز اعلام کرده که از لحاظ تعداد زمین اختصاص یافته به این طرح، استان فارس مقام اول را در کشور دارد.

استاندار فارس خاطرنشان کرد: بعد از تامین و اختصاص زمین مورد نیاز، اجرای پروژه های مسکونی وارد فاز واریز وجه توسط متقاضیان می شود. این متقاضیان امکان دریافت وام ۴۰۰ میلیون تومانی مسکن را خواهند داشت. سپس پیمانکاران و سرمایه گذاران نیز نسبت به احداث واحدهای مسکونی اقدام می کنند.

وی در ادامه اشاره کرد که ۴۰ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در استان، با حضور وزیر سابق راه و شهرسازی در آبان سال جاری آغاز به احداث کردند و افزود: برای این موانع پیش روی این طرح برداشته شود، شورای مسکن استان جلسات خود را به صورت هفتگی برگزار می کند و در طی هر جلسه، مباحثی مربوط به سه شهرستان مطرح می شود. سپس به مشکلات زمین، زیرساخت های آب، برق، گاز و وام این سه شهرستان رسیدگی شده و برای رفع آن ها اقدام می شود.

نصف زمین های لازم برای ساخت مسکن ملی در استان فارس، تامین شده اند!

مدیر کل راه و شهرسازی استان فارس در خصوص مشکلات بزرگی که بر سر راه ساخت واحدهای مسکونی در استان وجود دارد، توضیحاتی ارائه کرد و گفت: تا به این لحظه، برای ساخت ۷۰ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در استان، زمین لازم تامین شده است که تنها نصف متقاضیان را شامل می شود.

محمودرضا طالبان در ادامه گفت: از ابتدای ثبت نام برای طرح نهضت ملی مسکن، حدود ۴۲۲ هزار نفر در استان نام نویسی کرده اند که بعد از پالایش اولیه، حدود ۱۴۰ هزار نفر که فرم جیم آن ها سبز بود، واجد شرایط دریافت مسکن شناخته شدند.

این مقام مسئول اذعان کرد: از مجموع ۱۴۰ هزار نفری که ثبت نام کرده اند، تا کنون برای ۷۰ هزار نفر زمین لازم برای ساخت ۷۰ هزار واحد مسکونی تامین شده است. الباقی نیز در دست تصویب می باشند.

وی در ادامه در خصوص تامین وجه و واریز مبلغ اولیه توسط متقاضیان نیز صحبت کرد و گفت: تا کنون ۵۰ هزار نفر از متقاضیان آورده ی اولیه ی خود را واریز کرده اند. ۴۳ هزار واحد از ۷۰ هزار واحد دوم در شهر صدرا، ۱۴ هزار واحد در شهر مرودشت و الباقی نیز در شهرهای جهرم، استهبان و چند شهر دیگر ساخته می شوند.

طالبان اظهار داشت: برای ساخت این واحدهای مسکونی فراخوان جذب پیمانکار داده ایم. در این میان ۱۹ پیمانکار که دارای رتبه بندی سازمان برنامه و بودجه هستند، تایید شده اند. ۶ پیمانکار دیگر نیز ضمانت بانکی ارائه کرده اند. ساخت ۲۲ هزار واحد مسکونی به این ۶ پیمانکار سپرده شده است که عملیات اجرایی شان نیز آغاز شده است.

استان فارس: پیشتاز در ساخت مسکن طرح نهضت ملی مسکن!

این مقام مسئول در ادامه اشاره کرد که استان فارس بیشترین سهم را از ساخت مسکن ملی دارد و گفت: به طور کلی قرار است ۱۱ درصد طرح نهضت ملی مسکن در استان فارس ساخته شود که عدد قابل توجهی است. در واقع بیشترین میزان مسکنی که قرار است ساخته شود در استان فارس خواهد بود.

مدیر کل راه و شهرسازی استان در ادامه به وضعیت تامین زمین در استان فارس نیز اشاره کرد و گفت: در طی یک سال گذشته، حدود ۴۹۶ هکتار زمین برای اجرای این طرح در استان، تامین زمین شده بود. از سال گذشته تا به امروز، این عدد هفت برابر شده است و به سه هزار و ۷۰۰ هکتار زمین رسیده که ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار آن مربوط به زمین های ملی است. هزار و هشت هکتار دیگر نیز متعلق به مالکین بخش خصوصی و دولتی است که از محل توافق با آن ها، تامین شده است.

سخنان مقامات مسئول در استان فارس، در شرایطی شنیده می شود که در طی دو سال گذشته، هیچ واحدی از این طرح در استان فارس به بهره برداری نرسیده و فقط برای نیمی از متقاضیان نهایی، زمین کافی تامین شده است. سوال مهمی که در این میان مطرح می شود این است که در طی دو سال آینده، چگونه می توان تعهد ساخت ۲۴۰ هزار واحد مسکونی در فارس را به سرانجام رساند.

از دیگر نکات قابل تامل در سخنان مدیرکل راه و شهرسازی فارس، ذکر این نکته است که تایید شدگان نهایی ۱۴۰ هزار نفر هستند. این در حالیست که مسئولین استانی متعهد به ساخت ۲۴۰ هزار واحد شده اند.

دیدگاه ها غیرفعال است