وضعیت بازار آهن مرداد ۱۴۰۲

وضعیت بازار آهن مرداد 1402

بعد از مدت ها ثبات نسبی در بازار آهن و فولاد، در هفته ی گذشته شاهد نوسانات متعدد در قیمت آن ها بودیم. چهارشنبه ی هفته ی گذشته که آخرین روز کاری بازار بود، برای فعالان روز غافلگیرکننده ای از لحاظ قیمت ها بود.

به گزارش پرشین سازه ، در این روز، بسیاری از فعالان بازار آهن و فولاد و همچنین شرکت های تولیدکننده، شاهد افزایش نسبی قیمت آهن کیلویی بودند.

البته لازم به ذکر است که برخی از حوزه های تولیدی هم دچار کاهش یا ثبات قیمت شدند.

به نظر می آید که وضعیت نسبتاً باثباتی که این روزها در بازار مصالح ساختمانی و فولاد مشاهده می شود، به خاطر ثباتی است که در بازار ارز رخ داده است. در چهارشنبه ی هفته ی گذشته، قیمت دلار ۴۹ هزار و ۱۰۰ تومان بود.

امروز هم قیمت این ارز همان ۴۹ هزار تومان است و تغییر چندانی نکرده است. در نتیجه به نظر می آید که تا زمانیکه وضعیت بازار ارز، ثابت باشد، می توان به آرامش بازار فولاد و آهن نیز امیدوار بود.

اوضاع بازار آهن

در حال حاضر، قیمت آهن تولیدی کارخانه های مختلف، متفاوت است. مثلا برخی از کارخانه ها در روز چهارشنبه، دچار افزایش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی در قیمت آهن بودند. برخی دیگر نیز در مبادی فروش، قیمت میلگردهای خود را به اندازه ی ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان کمتر کردند.

تیرآهن برخی از کارخانه ها نیز با افزایش قیمت دچار شد. به نحوی که هر شاخه ی آن با افزایش قیمت ۱۰ الی ۱۰۰ هزار تومانی به مشتریان عرضه شد. البته در این میان، چندین کارخانه هم تغییر در قیمت خود ندادند.

از دیگر محصولات فولادی که روز چهارشنبه با افزایش قیمت رو به رو شد، نبشی و ناودانی بود که قیمت نبشی آریان با حدود ۲۰۰ تومان افزایش قیمت، عرضه شد.

در این میان، یکی دیگر از محصولاتی که تغییر قیمت چندانی نداشت، پروفیل های سبک، Z و دیگر پروفیل ها بودند. علاوه بر این، قیمت لوله داربست، لوله های درزدار و بدون درز، قیمت لوله مانیسمان و…نیز بدون تغییر قیمت باقی ماند.

ورق سیاه نیز از آن دسته محصولاتی بود که در روز چهارشنبه ی هفته گذشته، با نوسانات قیمتی همراه بود. قیمت این محصول در چند کارخانه ثابت باقی ماند اما ورق سیاه مبارکه، با کاهش قیمت ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی مواجه شد.

ورق کاویان نیز ورق سیاه با ضخامت های مختلف عرضه می کند که در برخی از ضخامت ها با افزایش قیمت ۵۰۰ تومانی رو به رو بودیم.

در مورد دیگر ورق های فولادی مثل ورق گاوانیزه، ورق روغنی و ورق رنگی شیروانی هم قیمت ثابتی در نظر گرفته شد.

از زمانی که خرید شمش در بورس کالا، باز شد، انتظار افزایش قیمت آهن در بیشتر حوزه های بازار داخلی آهن وجود داشت. اما ادامه ی این روند افزایش قیمت ها، به بورس روز چهارشنبه و عرضه ی مقاطع طویل در آن بستگی داشت.

میلگرد خراسان در روز چهارشنبه به شکل اعتباری و در حجم زیادی به بورس کالا عرضه شد و همین موضوع منجر به فرونشست افزایش هیجانی قیمت ها شد. به این ترتیب، بازار میلگرد تا حدی، کاهش قیمت ها را تجربه کرد.

البته لازم به ذکر است که میلگرد خراسان نتوانست کاهش چشمگیری در وضعیت قیمت این محصول آهنی ایجاد کند اما به هرحال، تنها کسانی که وارد بازار شدند که نیاز عاجل به محصول مورد نظر داشتند.

در نهایت می توان گفت که استراتژی بازار تغییر کرده و محدودیت های که در بخش تامین وجود داشت، برطرف شده است. اما باز هم نمی توان گفت که رفع این مشکلات منجر به افزایش قیمت ها خواهد شد.

سرنوشت بازار آهن در هفته ی جاری

به طور کلی، انتظار برای دو اتفاق در بازار آهن این هفته وجود دارد. اولین انتظار این است که قیمت شمش cis کاهش پیدا کند. در نتیجه می توان امیدوار بود که بازار داخلی کشور نیز تحت تاثیر این اتفاق با کاهش قیمت رو به رو شود.

دومین انتظار این است که در هفته ی جاری، بلاخره پول های بلوکه شده ی ایران از مسیر عمان آزادسازی شود که اولین نتیجه ی این مسئله، کاهش نرخ دلار و به تبع آن، قیمت آهن است.

بررسی ها نشان می دهد که در روز گذشته، حدود ۲ میلیون و ۲۳ هزار و ۴۴۸ تن محصول فولادی به بورس کالا عرضه شده است. بیشترین حجم این محصولات فولادی به شمش بلوم اختصاص دارد که حدود ۸۳ هزار و ۴۴۰ تن بوده است. قیمت آهن نیز به ازای هر کیلو، ۲۰ هزار و ۶۷۱ تومان بوده است.

دیدگاه ها غیرفعال است