هشدار به ویلاسازان غیرمجاز در جنگل‌های شمال

هشدار به ویلاسازان غیرمجاز در جنگل‌های شمال

حفاظت از شریان های تنفسی گیلان؛ ممنوعیت تغییر کاربری اراضی گردشگری و برخورد با متخلفان


پدیده ساخت ویلا در جنگل های شمال کشور و تغییر کاربری اراضی جنگلی، مدت هاست که رخ می دهد و به نظر می آید که بلاخره، مدیران مربوطه دست به کار شده و برای جلوگیری از این اتفاق ناخوشایند، دستوراتی صادر کرده اند. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان به تمام دستگاه هایی که اراضی خود را تغییر کاربری داده و به زمین هایی برای ویلاسازی تبدیل کرده اند، هشدار داد که بر اساس ضوابط میراث فرهنگی، این اراضی را به حالت اولیه خود برگردانند.

به گزارش پرشین سازه ، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان در میان خبرنگاران به این موضوع اشاره کرد که در طی سال های گذشته، کاربری بسیاری از تاسیسات گردشگری استان تغییر کرده است و باید هرچه سریع تر، فکری به حال این موضوع شود.

ولی جهانی، در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد که این اقدام از سوی برخی افراد خاص انجام شده که باید این موضوع توسط اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان پیگیری شود و با متخلفان نیز برخورد قانونی صورت بگیرد.
بخش مهمی از شناسایی این افراد و زمین های تغییر کاربری یافته غیرمجاز توسط مردم انجام می شود. جهانی از مردم، دستگاه های اجرایی، مراکز پژوهشی و دانشگاه ها درخواست کرد که در صورت مشاهده پدیده تغییر کاربری اماکن و زمین های گردشگری حتما مراتب موضوع را به سازمان میراث فرهنگی استان اطلاع دهند.
این مقام مسئول تاکید کرد که هرگونه اقدامی برای تغییر کاربری اراضی استان گیلان بدون نظر کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و همچنین کمیسیون های مربوطه، ممنوع می باشد و در صورت مشاهده با متخلفان مطابق قانون برخورد خواهد شد.

متاسفانه در سال های اخیر، شاهد تغییر کاربری وسیع اراضی جنگلی، گردشگری و کشاورزی در استان های شمالی کشور بوده ایم. بسیاری از افراد با تغییر کاربری زمین های خود، ویلاهای شیک و لوکس برای خود ساخته اند و بدون اینکه به ارگانی پاسخگو باشند، مشغول ادامه ساخت و ساز خود هستند.
خوشبختانه در حال حاضر، حساسیت ها نسبت به این موضوع بیشتر شده و تلاش می شود که جلوی تغییر کاربری گرفته شود. یگان های حفاظت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در کل استان موظف شده اند که با بازدیدهای میدانی و پایش های گاه و بیگاه، زمین هایی که از کاربری گردشگری به مسکونی تغییر کرده اند را شناسایی کرده و گزارش مربوط به آن ها را در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار دهند.
شریان های تنفسی استان گیلان و نقاط گردشگری آن به واسطه همین تخلفات در آستانه بحران قرار گرفته و به همین دلیل، باید اقداماتی عاجل در راستای جلوگیری از نابودی آن ها صورت بگیرد. در حال حاضر، سختگیری های بیشتری برای تغییر کاربری اماکن گردشگری و زمین های جنگلی اعمال می شود و این نوید را می دهد که شاید دوران خوش نشینی در ویلاهای لوکس شمال به پایان رسیده است.

ولی جهانی در بخش دیگری از صحبت های خود از سازمان بازرسی گیلان و رئیس کل دادگستری استان تشکر کرد و خاطرنشان ساخت که در حوزه برخورد قاطع با تغییر کاربری اراضی گردشگری استان، همکاری خوبی با این دو نهاد داشته اند.
وی در ادامه اعلام کرد که فرآیند برخورد با متخلفان تغییر کاربری در دست تدوین است و پیشنهادهایی هم در این زمینه به اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان ارسال شده است.
این مقام مسئول در نهایت عنوان کرد که برخی از اماکن گردشگری گیلان توسط بعضی از دستگاه های استان تغییر کاربری پیدا کرده اند و در آن ها، ویلاسازی انجام شده است. تمام دستگاه هایی که اقدام به انجام چنین تخلفاتی می نمایند، باید هرچه سریع تر و بر اساس ضوابط میراث فرهنگی، کاربری این اراضی را به حالت اول خود برگردانند.
بر اساس این خبر، به نظر می آید که جدیت بیشتری در برخورد با ویلاسازی غیرمجاز در استان های شمالی کشور صورت گرفته است و شاید به زودی، شاهد قانونمند شدن این فضا هم باشیم. در حال حاضر، شمار زمین هایی که در استان گیلان تغییر کاربری پیدا کرده و به ویلا تبدیل شده اند، بسیار زیاد است و عملاً اراضی خاصی برای گردشگری و …باقی نمانده است.
این در حالیست که ساخت و ساز بی رویه ویلا در استان های شمالی منجر به ایجاد مشکلاتی از جمله افزایش جمعیت، بالا رفتن قیمت مسکن و از بین رفتن فضای طبیعی گردشگری و جنگلی می شود. البته بر اساس هشدارهایی که مدیرکل میراث فرهنگی استان به افراد متخلف داده، شاید به زودی شاهد برچیده شدن بساط ویلاسازی در این استان باشیم.

دیدگاه ها غیرفعال است