هزینه ساخت هر متر مسکن ملی، ۱۰ میلیون تومان!

هزینه ساخت هر متر مسکن ملی، 10 میلیون تومان!

به دلیل نوسانات بزرگی که در بازار مسکن سازی وجود دارد، قیمت ساخت هر متر مربع مسکن هر روز در حال تغییر است. حالا گفته می شود که پروژه های نهضت ملی مسکن که به شکل متوسط ۱۱۰ متر دارند، با بودجه متری ۱۰ میلیون تومان ساخته می شوند.

به گزارش پرشین سازه ، دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی ضمن اعلام این خبر خاطرنشان کرد که ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکونی از پروژه های نهضت ملی مسکن در حال ساخت می باشند.

بر اساس آمارهایی که دیوان محاسبات ارائه کرده، طرح اقدام ملی مسکن که در دولت گذشته آغاز شد با پیشرفت فیزیکی ۱۲ درصد به دولت سیزدهم واگذار گردید. تعداد کل واحدهایی که در این طرح آغاز به کار کرده بودند، کمتر از ۳۰۰ هزار واحد بود.

روح الله اکبری، ضمن اعلام این آمار تاکید داشت که بیشتر متقاضیان طرح اقدام ملی، پول هایی واریز کرده بودند و ساخت آن با تاخیر زیادی مواجه شده بود. همین موضوع منجر به ایجاد چالش های زیادی برای دولت سیزدهم شد.

برخی از افراد در سال ۹۸ در طرح اقدام ملی ثبت نام کرده بودند و انتظار داشتند که واحدهای خود را در سال ۱۴۰۰ تحویل بگیرند. این در حالیست که پروژه های مزبور تازه در سال ۱۴۰۰ آغاز به کار کردند. تاخیر به وجود آمده در آغاز پروژه های اقدام ملی مسکن، منجر به افزایش هزینه های ساخت شد. چرا که در این دو سال، تورم زیادی بر صنعت مسکن سازی حاکم گردید.

اکبری در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد که اهمیتی ندارد کدام دولت منجر به ایجاد این مشکل شده است و خاطرنشان ساخت:

تلاش ما باید بر این باشد که آسیب های به وجود آمده را به حداقل برسانیم. چرا که تاخیر به وجود آمده در نهایت به پروژه و مردم آسیب می زند. سیاست دولت سیزدهم بر این است که فقط زمانی از مردم پول گرفته شود که زمین آماده باشد. نباید اینگونه باشد که اول پول را از مردم بگیریم و بعد از آن پروژه را آغاز کنیم.

دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی در ادامه به بخش های مختلف طرح نهضت ملی مسکن پرداخت و اذعان داشت که از ۸۰۰ هزار واحدی که قرار بود در روستاهای سراسر کشور ساخته شود، عملیات ساخت و ساز ۳۸۰ هزار واحد آغاز شده است. از این میان ۱۹۰ هزار واحد نیز به مردم تحویل داده شده و این نشان می دهد که از طرح نهضت ملی مسکن عقب نمانده ایم.

وی در ادامه به مقایسه طرح مسکن مهر و نهضت ملی مسکن پرداخت و خاطرنشان ساخت که دولت نهم به آماده سازی زمین مورد نیاز برای ساخت واحدهای مسکن مهر پرداخت و در دولت دهم بود که عملیات ساخت آغاز شد.

روح الله اکبری تصریح کرد که وعده ساخت ۴ میلیون مسکن قابل تحقق است اما زمان اجرای پروژه را باید از موقعی حساب کرد که تملک زمین صورت می گیرد.

دستیار ویژه وزیر اعلام کرد که در طرح مسکن مهر، ۸۵۰۰ هکتار زمین الحاق شد. این در حالیست که دولت سیزدهم تا به امروز موفق شده ۵۱ هزار هکتار زمین تامین کند.

وی اذعان داشت که زمان ساخت یک پروژه ی مسکونی معمولا ۲۴ ماهه است اما از آن جایی که ساخت و ساز طرح های حمایتی مسکن تا حد زیادی به آورده های مردم بستگی دارد، ممکن است مدت زمان ساخت تغییر پیدا کند. در برخی از پروژه های مسکن سازی با توجه به تعداد طبقات و آورده هایی که متقاضیان واریز می کنند، زمان ساخت تا ۴ سال نیز طول خواهد کشید.

بر اساس گفته های ایشان نزدیک به ۲ میلیون واحد مسکونی کار ساخت و ساز را آغاز کرده اند. وی اعلام کرد که بیشتر پروژه های نهضت ملی مسکن به شکل میانگین ۱۱۰ متر دارند و هزینه ی ساختی که برایشان در نظر گرفته شده، ۱۰ میلیون تومان است.

البته این موضوع به سال آغاز به ساخت و اتمام پروژه بستگی دارد. برخی از پروژه های نهضت ملی مسکن با قیمت متری ۵ الی ۷ میلیون تومان آغاز به ساخت کردند و به تدریج این رقم بالا رفت. اما پروژه هایی که امروز شروع به ساخت می کنند، هزینه ی ۱۰ میلیونی ساخت خواهند داشت. ممکن است تا پایان کار ساخت و سازشان، هزینه ها به متری ۱۲ میلیون تومان نیز برسد.

روح الله اکبری در نهایت تاکید کرد که تمام همّ و غم دولت این است که وعده ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی که توسط رئیس جمهور داده شده، محقق شود.

دیدگاه ها غیرفعال است