پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن در چهارمحال و بختیاری

پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن در چهارمحال و بختیاری

گرچه گفته می شود که طرح نهضت ملی مسکن در تمام استان های کشور آغاز به کار کرده اما به نظر می آید که در برخی از استان ها مانند چهارمحال و بختیاری، روند ساخت و ساز با ابهامات و پیچیدگی های زیادی رو به رو شده است.

به گزارش پرشین سازه ، چشم امید بسیاری از متقاضیان مسکن در استان چهارمحال و بختیاری به همین طرح دولتی مسکن سازی بود. حالا از سرپرست راه و شهرسازی و معاون مسکن شهری در خصوص پیشرفت پروژه های مسکن ملی جویا شده اند و به نظر می آید که پیشرفت پروژه ها متناسب با آورده های مالی متقاضیان بوده است.

این مقام مسئول اعلام کرد که ۴۳ شهر در استان چهارمحال و بختیاری وجود دارد که بیشترشان متقاضی مسکن هستند. یکی از مشکلات اساسی استان، تامین زمین است. گرچه در شهرهای بزرگ استان، تامین زمین صورت گرفته اما به اندازه ی متقاضیان نیست.
خدایار باقری هارونی به بحران زمین در شهرکرد اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که با تمام قدرت خود در حال تامین اراضی مورد نیاز هستند.
در دیگر شهرهای استان مثل بروجن و لردگان نیز کمبود جدی زمین وجود دارد. در فارسان نیز متقاضیان مسکن بیش از زمین های شناسایی شده بوده اما پیگیری های لازم برای حل این مشکلات در دست انجام است.

سرپرست راه و شهرسازی استان اعلام کرد:

واحدهای طرح نهضت ملی مسکن در استان از ۱۰ الی ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند. مثلا ۱۵۰ واحدی که توسط ستاد اجرایی فرمان امام در شهرکرد آغاز به ساخت کرده بودند، حالا تقریبا تکمیل شده و فقط کارهای مربوط به وصل انشعابات و امور جزئی باقی مانده است.

وی همچنین به پروژه ای در محله ۴۰ شهرکرد اشاره کرد که پیشرفت فیزیکی ۲۵ درصدی دارد. در شهرستان بروجن نیز آماده سازی ۶۵ هکتار زمین آغاز شده است.
پروژه های مسکونی استان چهارمحال و بختیاری نیز از طریق تسهیلات بانکی و آورده های متقاضیان تامین بودجه می شوند. این مقام مسئول تاکید کرد که بیشتر متقاضیان مسکن در استان، درآمد بالایی ندارند و نمی توانند هر دو ماه، ۵۰ میلیون تومان بپردازند. اما چاره ای جز تامین بودجه نیست و اداره کل راه و شهرسازی استان ناچار است از راه های دیگری، بودجه ی لازم برای ساخت و ساز را تامین کند.

وی در ادامه تصریح کرد که تامین زمین برای پنج هزار نفر دیگر در استان باید انجام شود. البته این روند طولانی و زمانبر است و پس از شناسایی زمین، باید روند آماده سازی اراضی نیز طی شود. اما اداره کل راه و شهرسازی بر اساس تاکید وزیر، موظف است که پاسخگوی تمام افراد متقاضی مسکن باشد.

علاوه بر این، معاون مسکن شهری بنیاد مسکن استان نیز به پروژه هایی که آغاز به ساخت کرده اند اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که بیشتر این پروژه ها در قالب انبوه سازی پیش برده می شوند. البته برخی از گروه های متقاضی مسکن، زمین رایگان نیز دریافت کرده اند و خودشان، ساخت و ساز مسکن را انجام می دهند.

بنیاد مسکن، پروژه های انبوه سازی شهرهای اردل، لردگان، بروجن، شهرکرد و فرخشهر را به عهده گرفته است. در سال گذشته، ۲۴ واحد توسط این بنیاد در شهر اردل و ۹ واحد در لردگان تکمیل شده و در قالب سفت کاری به متقاضیان مسکن تحویل داده شد تا با سلیقه ی خود، عملیات نازک کاری را انجام دهند.

مرتضی رفیعی اعلام کرد که در این شهرها، ۱۶۶۴ واحد در حال ساخت است که میانگین پیشرفت فیزیکی شان از ۶۰ الی ۶۵ درصد بوده است.
این مقام مسئول نیز تاکید کرد که آورده های متقاضیان متناسب با پیشرفت فیزیکی پروژه ها خواهد بود. متقاضیانی که آورده کمتری داشته اند، پیشرفت فیزیکی پروژه هایشان نیز کمتر بوده است.
به طور کلی، آورده ی متقاضیان در طرح مزبور از ۴۰۰ الی ۵۰۰ میلیون تومان است.

تسهیلاتی که برای این طرح در نظر گرفته شده، ۵۵۰ میلیون است که بسته به پیشرفت فیزیکی پروژه و به تدریج برای سازندگان واریز می شود. البته کسانی که در قالب خودمالکی، زمین رایگان دریافت کرده اند و مشغول ساخت و ساز هستند، می توانند به شکل یک جا، وام مزبور را دریافت کنند.

استان چهارمحال و بختیاری برای دهه فجر نیز برنامه های زیادی دارد و قرار است ۷۲ واحدی که در شهرکرد توسط بنیاد مسکن ساخته شده اند را افتتاح کند. البته بر اساس گفته های مرتضی رفیعی، زیرساخت این واحدها هنوز تکمیل نشده و مشکلاتی هم در خصوص امتیازبندی سامانه وجود دارد. بنابراین افتتاح این واحدها، هنوز کاملاً قطعی نشده است. امیدواری بر این است که در طی هفته های آینده، امتیازبندی واحدها مشخص شود و بتوان آنها را به متقاضیان خود تحویل داد.
این مقام مسئول در انتها تاکید کرد که برنامه های بنیاد مسکن به گونه ای است که تمام پروژه هایی که پیشرفت فیزیکی بیش از ۹۰ درصد داشته اند را تا پایان امسال، افتتاح کند.

دیدگاه ها غیرفعال است