نرخنامه مشاوران املاک هوشمند شد؛ پایان دلالی و تعیین نرخ سلیقه‌ای

نرخنامه مشاوران املاک هوشمند شد؛ پایان دلالی و تعیین نرخ سلیقه‌ای

شفافیت در معاملات مسکن با نرخنامه هوشمند مشاوران املاک


مدت ها بود که صحبت از تغییر نرخنامه مشاوران املاک می شد اما حالا به نظر می آید که بلاخره این نرخنامه هوشمند شده و تمام متقاضیان می توانند از طریق یک کد QR از نرخ کمیسیون خود آگاه شوند.

به گزارش پرشین سازه ، دبیر کارگروه تنظیم و کنترل بازار وزارت راه و شهرسازی ضمن اعلام این خبر، خاطرنشان ساخت که بسیاری از مردم و معامله گران هیچ درک و دریافت درستی نسبت به نرخنامه و حق کمیسیون ندارند و به همین دلیل، هرچیزی که مشاوران املاک بگویند، قبول می کنند. با هوشمندسازی نرخنامه مشاوران املاک، مردم می توانند به شکل دقیق تری نسبت به این موضوع اطلاعات کسب کنند و به این ترتیب، هزینه ی اضافه تری برای کمیسیون معاملات ملک و مستغلات پرداخت نمی کنند.

یاسر دستمالچیان در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد که به اتحادیه کل کشور ابلاغ شده که از طریق کد QR نرخنامه هوشمند طراحی کنند و تمام مشاوران املاک نیز موظف هستند که همین کد را در تمام قراردادهای ملکی خود لحاظ نمایند.

بسیاری از مسئولین دولت اعتقاد داشتند که بخش بزرگی از مشکلات و معضلات بازار مسکن به دلیل کارشکنی برخی از مشاوران املاک است. به همین دلیل از ابتدای سال گذشته تا به امروز، اقدامات مختلفی برای کنترل عملکرد این مشاوران صورت گرفته است. از گشت های بازرسی در شهرهای جدید گرفته تا پلمپ برخی از این دفاتر که به قانون تمکین نمی کردند.

حتی در سال گذشته، سامانه ای به نام سامانه خودنویس طراحی شد تا معامله گران بتوانند بدون نیاز به مشاور املاک، قراردادهای اجاره خود را ثبت کرده و کد رهگیری را به شکل رایگان دریافت کنند. همین مسائل باعث شد که از سال گذشته تا به امروز، روزهای سختی بر صنف مشاوران املاک بگذرد. حالا که صحبت از هوشمندسازی نرخنامه شده، قطعاً وضعیت این صنف چندان خوشایند نخواهد شد.

دبیر کارگروه تنظیم و کنترل بازار در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد که نرخنامه هوشمند در سایت اتحادیه مشاوران املاک تهران قرار داده شده است. متقاضیان می توانند کد مزبور را اسکن کرده و وارد فضایی شوند که به شکل دقیق، عدد و رقم کمیسیون آن ها بررسی و اعلام خواهد شد.

به این ترتیب، جلوی قیمت گذاری و تعیین نرخ سلیقه ای گرفته خواهد شد. واقعیت اینجاست که خیلی از مشاوران املاک، تا پیش از این برای بالا بردن نرخ کمیسیون خود در قراردادهای فروش و اجاره، ارزش ملک را بالا می بردند. این اقدام باعث می شود که دیگر چنین اتفاقاتی در بازار مسکن رخ ندهد و همه چیز، روالی قانونی تر پیدا کند. البته می توان به فرمول تعیین حق کمیسیون نقدهایی وارد کرد اما شیوه ای که در پیش گرفته شده، کاملاً درست است.

دستمالچیان تاکید کرد که هر دو طرف معامله برای جا به جایی مبلغ از دستگاه های کارتخوان استفاده کنند تا بعداً قابلیت پیگیری وجود داشته باشد. در صورتی که افراد اقدام به کارت به کارت کنند، در صورت نیاز به شکایت، به هیچ عنوان قابلیت پیگیری نخواهند داشت. بنابراین بهتر است حتما به این نکته نیز توجه داشته باشند.

این مقام مسئول تاکید کرد که هیچ یک از مشاوران املاک حق ندارند که مبلغی بالاتر از نرخ مصوب دریافت کنند و در صورتی که تخلفات مربوط به نرخنامه مشاهده شود، با مشاور متخلف برخورد خواهد شد. وی یک بار دیگر تصریح کرد که در صورت کارت به کارت کردن، امکان شکایت و پیگیری وجود ندارد. بنابراین بهتر است معامله گران حتما به این موضوع توجه داشته باشند و شکایت احتمالی در آینده را در نظر بگیرند.

البته در سال های اخیر، بعد از بالا گرفتن بحث مالیات و نظارت های این چنینی، برخی از دفاتر مشاوره املاک از کارتخوان های متفرقه ای استفاده می کنند که متعلق به خود بنگاه نیست. بنابراین اگر با چنین موضوعی مواجه شدید، حتما از بنگاه موردنظر بخواهید که رسید چاپ شده توسط دستگاه کارتخوان را مهر کرده یا در ازای معامله انجام شده به شما رسید بدهد.

هرگونه سندی که بتواند در آینده به کمک ما بیاید، می تواند مفید واقع شود. متاسفانه در سال های بعد از جهش قیمت مسکن، دیدیم که کارشکنی برخی از مشاوران املاک فاقد مجوز کم نبود و خیلی از آن ها به التهاب بازار دامن زدند. حالا که چند سال از جهش قیمت ها می گذرد و هنوز هم وضعیت بهتر نشده، لازم بود که اقداماتی در خصوص فعالیت های مشاوران املاک صورت بگیرد. خوشبختانه تا به اینجا، راهکارهای خوبی برای مقابله با فعالیت های غیرقانونی برخی از این دفاتر املاک صورت گرفته است.

تعیین نرخنامه هوشمند می تواند از دریافت مبالغ اضافه توسط دفاتر مشاوره املاک جلوگیری کند و هزینه های مستاجران را تا حد زیادی کاهش دهد.

دیدگاه ها غیرفعال است