منابع صندوق ملی زمین و مسکن کجا خرج شده؟!

منابع صندوق ملی زمین و مسکن کجا خرج شده؟!

جذب 3 هزار میلیارد تومان زمین توسط صندوق ملی مسکن؛ گامی بزرگ به سوی تحقق نهضت ملی مسکن


راه اندازی صندوق ملی مسکن یکی از اقداماتی بود که دولت در راستای جهش تولید مسکن انجام داد. قرار بود که بودجه این صندوق از منابع مختلفی مثل مولدسازی دارایی ها تامین شود. حالا سوال اینجاست که با توجه به این ظرفیت قانونی که ماده ۵ قانون جهش تولید مسکن در اختیار این صندوق قرار داده، منابع جمع آوری شده به چه کاری اختصاص یافته است؟

به گزارش پرشین سازه ، رئیس هیات عامل صندوق ملی مسکن می گوید که صندوق های سرمایه گذاری توسط صندوق ملی مسکن راه اندازی شده و این صندوق ها موفق به جذب سه هزار میلیارد تومان زمین شده اند.

محمدرضا مهدیار اسماعیلی در مراسمی که به مناسبت رونمایی از نرم افزار جامع مدیریت مالی دارایی و املاک صندوق ملی مسکن برگزار شده بود، اعلام کرد که گرچه این صندوق کاملا نوپاست و هنوز نتوانسته به تمام ظرفیت های خود دست پیدا کند اما فرصت خانه دار شدن را برای خیلی از مردم ایران فراهم کرده است.

این مقام مسئول تاکید کرد که ایران دارای منابع مختلفی از جمله زمین، نفت و معدن است و صندوق ملی مسکن می تواند از این منابع برای تامین مسکن مردم استفاده کند.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت که نزدیک به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان از منابع این صندوق صرف ساخت مسکن در نقاط مختلف کشور شده است. از این میان، ۲۰ هزار میلیارد تومان به شکل مستقیم از منابع صندوق هزینه شده اند و الباقی نیز به شکل غیرمستقیم صرف ساخته مسکن شده اند. بخش زیادی از منابع این صندوق از طریق آورده های مردم تامین شده است.

مهدیار اسماعیلی همچنین به این موضوع اشاره کرد که نرم افزار مدیریت مالی دارایی ها و املاک صندوق ملی مسکن، می تواند خدمات این صندوق را ارتقاء داده و تقویت کند. علاوه بر این، زمانی که منابع مالی و مصارف دارایی ها ثبت شوند، شفافیت بیشتری در عملکرد صندوق به وجود خواهد آمد.

در واقع، صندوق ملی زمین و مسکن در کنار آورده های متقاضیان، تسهیلات بانکی و دولتی می تواند منبع خیلی خوبی برای ساخت مسکن باشد و از طریق ظرفیت هایی که برای این صندوق تعریف شده، می توان گام بزرگی در راستای خانه دار کردن مردم برداشت.

مهدیار اسماعیلی در بخش دیگری از صحبت های خود تصریح کرد که سرمایه های خرد مردم را می توان به این صندوق جذب کرد. بعد از آن، مبالغ به دست آمده را می توان به سازندگان سپرد تا مسکن حمایتی برای دهک های اول تا چهارم بسازند.

وی اعلام کرد:

از این طریق، دهک های حمایتی می توانند فقط با پرداخت ۱۰۰ میلیون تومان و دریافت تسهیلات مسکن، صاحبخانه شوند. از سال آینده نیز، منابع مالی به دست آمده از وصول تسهیلات صندوق یکم به صندوق ملی مسکن وارد می شود.

رئیس هیات عامل صندوق ملی مسکن به این نکته اشاره کرد که از طریق مولدسازی دارایی ها، می توان بخش زیادی از بودجه موردنیاز صندوق را تامین کرد. در حال حاضر نیز از طریق راه اندازی صندوق های سرمایه گذاری، موفق به جذب سه هزار میلیارد تومان زمین شده اند.

محمدرضا مهدیار اسماعیلی چنین توضیح داد که سقف وام نهضت ملی مسکن ۸۰۰ میلیون تومان خواهد شد. البته برای پروژه هایی که بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند، تسهیلات قرض الحسنه ۴۰۰ میلیونی نیز در نظر گرفته شده است.

در حال حاضر، آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن ۲۴۰ هزار میلیارد تومان بوده که به دست سازندگان رسیده است. علاوه بر این، منابع مالی مستقیم نیز از طریق صندوق ملی زمین و مسکن به پروژه ها تزریق می شود تا تاخیر خاصی در روند ساخت ایجاد نشود.

منابع خرد مردم می تواند جذب صندوق ملی زمین و مسکن شود و علاوه بر جلوگیری از نابودی سرمایه های مردم، می توان طرح های مسکن سازی را نیز پیش برد. در حال حاضر، بیشتر سرمایه گذاران خرد برای حفظ ارزش ریال های خود به بازارهایی مثل خودرو، طلا و…روی می آورند. مثلا افراد حاضرند یک خودرو خریده و چندین سال از آن استفاده نکنند تا صفر کیلومتر باقی بماند.

در علم اقتصاد به چنین پدیده ای، موجودی منابع می گویند که متاسفانه حجم آن ها در ایران خیلی زیاد است و اقدام خاصی هم برای مدیریت آن ها انجام نشده! این در حالیست که صندوق ملی مسکن می تواند بهترین محل برای جذب این سرمایه ها باشد. این اقدام به نفع بازارهای دیگر هم هست و از احتکار جلوگیری می کند. علاوه بر این، چرخه مولد اقتصاد را به حرکت درمی آورد و تا حد زیادی، منجر به رفع مشکلات موجود می شود.

متاسفانه در حال حاضر به این پتانسیل عظیم صندوق ملی زمین و مسکن بی توجهی می شود. امید می رود که در آینده ای نزدیک این رویه تغییر پیدا کند.

دیدگاه ها غیرفعال است