مشهد رکورد دار واحدهای ناپایدار در کل کشور

مشهد، بیشترین تعداد واحدهای ناپایدار را در کل کشور دارد!

از اصلی ترین معضلاتی که در حوزه ی مسکن و شهرسازی وجود دارد، وجود میلیون ها هکتار بافت فرسوده ی شهری است. بافتی که علاوه بر خطراتی که دارد، ده ها معضل و آسیب اجتماعی نیز به همراه خواه داشت.

به نظر می آید که حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بافت فرسوده در کشور وجود دارد و بیشترین تعداد آن نیز متعلق به استان خراسان رضوی است. داده ها و آمارها نشان می دهد که در این شهر، حدود ۲۷۸ هزار واحد مسکونی غیرایمن و ناپایدار وجود دارد.

به گزارش پرشین سازه ، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ضمن اعلام این آمارها، در طی جلسه ای که برای انتقال تجربه ی بازسازی و بازآفرینی بافت فرسوده برگزار شده بود، چنین اظهار کرد:

۲۰ کلانشهر کشور، بیشترین میزان حاشیه نشینی را دارند. حدود یک سوم بازآفرینی شهری نیز متعلق به همین ۲۰ شهر است. در این میان، سهم استان خراسان رضوی از بافت فرسوده، از همه بیشتر است و دارای ۲۷۸ هزار واحد مسکونی فرسوده و ناپایدار می باشد. از این تعداد، ۲۱۶ هزار واحد در شهر مشهد قرار گرفته اند.

محمد آئینی خاطرنشان ساخت که در شهر مشهد، تعداد واحدهای غیرایمن و ناپایدار تقریبا به اندازه ی تهران است. وی همچنین از اصلی ترین راهکارهایی که برای این واحدها می توان در نظر گرفت، سند دار کردن آن هاست. حدوداً ۱۰ هزار پرونده ی باز برای سنددار کردن واحدهای مسکونی فرسوده وجود دارد. اما این رقم با توجه به تعداد ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار موردی، بسیار کم است و باید بیشتر شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری بیان کرد:

برای این که مشکل این واحدهای ناپایدار حل شود و به واحدهای نوساز تبدیل شوند، باید بحث آموزش و حمایت را مد نظر قرار داد. همچنین می توان از جمعیت ساکن در این محلات استفاده کرد تا پروژه های بازسازی و نوسازی با سرعت بیشتری پیش برود.

۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی، باید مقاوم سازی شوند!

آمارهایی که در خصوص تعداد واحدهای ناپایدار کشور اعلام می شود، به خوبی مشخص می کند که اقدامات زیادی باید در این خصوص صورت بگیرد. در حال حاضر، به گفته ی محمد آئینی حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ واحد ناپایدار در کشور موجود است که قابلیت مقاوم سازی دارند. از دل این واحدهای مسکونی، می توان ۵ میلیون بنای جدید ساخت.

بنابراین کاملا مشخص است که ظرفیت موجود در بافت فرسوده، باید مورد توجه قرار بگیرد و برای مسکن سازی به کار برود.

آئینی در ادامه گفت:

تعداد محله های فرسوده در کشور، حدودا ۵۴۰۰ تاست. این محله ها حداقل ۱۰۰ هزار کوچه دارند. برای اینکه طرح مقاوم سازی شتاب بیشتری پیدا کند، باید از جمعیت ساکن در خود محلات استفاده کنیم. همچنین باید ساکنین را از مشکلات و خطراتی که بناهای ناپایدار دارند، آگاه سازیم.

وی ویژگی های زیست اجتماعی این محلات را برشمرد و خاطرنشان ساخت که بخش زیادی از جمعیت ساکن در این محلات، آشنایی چندانی با زندگی جمعی ندارند. به همین دلیل باید از حلقه های میانی داوطلب در این محلات استفاده کرد تا به این ترتیب سرعت اجرای پروژه ی مقاوم سازی افزایش پیدا کند.

محمد آئینی، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از ساخت و سازهایی که در اطراف حرم مطهر رضوی شکل گرفته است، گلایه کرده و اعلام نمود:

قرن هاست که شهر مشهد را با نام حرم رضوی می شناسند. اما در حال حاضر، ساخت و سازهایی که در اطراف حرم شکل گرفته باعث شده که این مکان به سمت حاشیه ی شهر برود. باید مدیریت توسعه ی شهری در اطراف حرم به شکلی باشد که حرم مطهر به سمت مرکز شهر برود.

دیدگاه ها غیرفعال است