مقاوم سازی ۲۲۰ هزار بنا از سال ۸۴

طرح نوسازی یکی از مهم ترین طرح های دولت برای بهبود وضعیت مسکن بود. حال در جدیدترین خبرها چنین به گوش می رسد که نماینده شرکت بازآفرینی شهری وزارت راه و شهرسازی در خصوص این موضوع چنین گفته است: از سال ۸۴ تا کنون، فقط ۲۲۰ هزار واحد مسکونی نوسازی شده اند که این روند کُند بوده و مطلوب نیست.

به گزارش پرشین سازه ، در طول جلسه ای به مناسبت ایمنی در برابر زلزله و کاهش بلایای طبیعی در فردوس برگزار شده بود، محمد منتظر گفت: ایران یک کشور زلزله خیز است. به طوری که بر اساس آمارهای رسمی، حدود ۹۰ درصد کشور روی کمربند زلزله قرار گرفته است.

وی بیان کرد: هر سالی که می گذرد، شاهد هستیم که یک زلزله ی بیش از ۶ ریشتر در یک نقطه از کشور رخ می دهد. تمام این مسائل باعث می شود که در زمینه ی بازآفرینی مناطق غیرمقاوم و نا ایمن کار کنیم.

منتظر در ادامه خاطرنشان ساخت که حوزه ی هدف شرکت بازآفرینی شهری شامل سه بخش مناطق فرسوده، بافت حاشیه ای و حاشیه نشینی و بافت تاریخی است. او در ادامه چنین افزود: در کل کشور بیش از ۱۶۶ هزار بافت ناکارآمد داریم که از این میان ۷۴ هزار هکتار مربوط به بافت فرسوده، ۵۹ هزار هکتار بافت حاشیه ای و ۳۳ هزار هکتار بافت تاریخی است.

نماینده شرکت بازآفرینی شهری در ادامه گفت: بر اساس سرشماری سال ۹۵، ۲۳ درصد سطح شهرهای کشور مربوط به همین مناطق است و در این بافت، دو میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار داریم که باید نوسازی شوند.

منتظر گفت: جمعیت ساکن در این بافت، بیش از ۱۰ میلیون نفر است. در نتیجه بستری مناسب برای وقوع یک فاجعه ی انسانی خواهد بود. دولت سیزدهم، حوزه ی مسکن را اولویت خود قرار داده است و در سند تحول دولت مردمی، چهار مشکل اصلی این حوزه مطرح شده است که یکی از آن ها، بافت فرسوده می باشد. از سال ۸۴ که بحث نوسازی مطرح شد تا به امروز، فقط ۲۲۰ هزار واحد مسکونی غیرمقاوم، نوسازی شده اند که اصلا مطلوب نیست.

وی در ادامه اشاره کرد که ضمن طرح نهضت ملی مسکن، باید سالانه ۱۵۰ هزار واحد مسکونی جدید در بافت های فرسوده ساخته شود که سهم استان خراسان جنوبی از این میزان ساخت و ساز؛ سالانه ۹۶۹ واحد است. این مقام مسئول چنین ادامه داد: در حوزه ی بافت فرسوده تا مردم، شهرداری و سازندگان پای کار نیایند، اتفاق خاصی رخ نمی دهد.

نماینده ی شرکت در ادامه گفت: افرادی که در چنین مناطقی زندگی می کنند، معمولا از طبقات کم برخودار جامعه هستند و شاید حتی قادر به استفاده از طرح های تشویقی و تسهیلات را نیز نداشته باشند. به همین دلیل است که سرمایه گذاران و مجموعه های متولی، بدون این که بحث مالی داشته باشند، موضوع جان مردم را مد نظر قرار بدهند.

تصمیمات کشوری در حوزه ی نوسازی فردوس باید ابلاغ شود

در طول این جلسه، فرماندار شهر فردوس نیز ضمن اشاره به چند نکته ی مهم، در خصوص بازسازی و نوسازی بافت فرسوده نیز چنین گفت: باید این موضوع در دستور کار قرار بگیرد تا مردم با اطمینان در این مناطق زندگی کنند.

مهدی روشن، فرماندار فردوس در ادامه چنین افزود: از جمله کارهایی که باید انجام شود، ایجاد مشوق برای بازسازی بافت های غیرمقاوم و فرسوده است.

فرماندار این شهر در ادامه به خدماتی که انجام شده است، اشاره نمود و ضمن تقدیر از متولیان امر، تصریح کرد: آن چیزی که در حال حاضر در طرح های تشویقی و سیاست گذاری ها دیده می شود، نیاز به تغییر دارد. این تغییرات با حضور دولت مردمی دیده شده است اما هنوز به فردوس منتقل نشده است. بنابراین باید تغییرات مربوطه به شهرستان فردوس نیز ابلاغ شود و در جریان قرار بگیرد.

مهدی روشن خاطرنشان ساخت: بازسازی بافت فرسوده و بناهای غیرمقاوم باید به گونه ای باشد که اداره ها در کمترین زمان ممکن، خدمات لازم را به مردم ارائه کنند.

وی همچنین اشاره کرد که آموزش های لازم در هنگام مواجه به زلزله به مردم داده نشده است و خاطرنشان ساخت که گاهی نوع سازه با حوادثی که ممکن است پیش بیاید، تناسبی ندارد و باید مورد بازنگری قرار بگیرد.

بافت فرسوده در شهر فردوس ۲۷ هکتار است

بعد از سخنرانی فرماندار این شهر، شهردار نیز در خصوص مشکلات فردوس چنین گفت: در حال حاضر حدود ۲۷ هکتار بافت فرسوده در شهر وجود دارد که حدود ۶.۵ هکتار از آن در محله ی موسی بن جعفر قرار دارد و الباقی نیز در منطقه ی جواد الائمه است.

در این میان، حسین اکبری شهردار فردوس به بافت تاریخی شهر نیز اشاره کرد و گفت: ۵۰ هکتار بافت تاریخی وجود دارد که در محله ی سردشت واقع شده است.

حسین اکبری در ادامه افزود: سال ۱۳۹۹، مطالعات گسترده ای روی ۱۵۰ هکتار بافت غیرمقاوم شهری انجام شده است. البته در سال ۹۶ نیز برنامه ی جامع اقدام مشترک با ۷۲ پروژه را در دو محله ی جواد الائمه و موسی بن جعفر داشتیم و اقدامات زیربنایی خوبی در این مناطق صورت گرفته است.

وی در ادامه اشاره کرد که برخی از اقدامات شهرداری شامل ایجاد فضاهای ورزشی، خانه ی فرهنگ و نیز احداث مراکز بهداشت است که تمام آن ها ذیل برنامه ی بازآفرینی صورت گرفته است.

این مقام مسئول در ادامه گفت: مطالعاتی که برای مجتمع عقیق به مساحت ۵ هزار و ۵۰۰ متر مربع باید انجام می شد، حال به اتمام رسیده و در حال رایزنی با سرمایه گذار با حجم سرمایه گذاری ۷۰ میلیارد تومان هستیم که در آینده ای خیلی نزدیک این طرح نیز اجرایی شود.

وی در ادامه تاکید کرد که باید جاذبه ی این مناطق کم برخوردار را افزایش داد تا مردم در این محله ها ماندگار شوند. اکبری گفت: حتی اگر مشوق هایی برای مقاوم سازی بناهای مختلف به مردم اختصاص بدهیم اما امکانات فرهنگی، ورزشی، تفریحی و…در این محلات وجود نداشته باشد، علاقه ی مردم برای سکونت کاهش پیدا می کند و عملا موفق نخواهیم شد.

حسین اکبری تصریح کرد که نیازمند دستیابی به یک الگوی خاص برای ساخت منازل ارزان قیمت هستیم که این موضوع باید از سوی ریاست سازمان نظام مهندسی و در سطح کلان کشوری مورد توجه قرار بگیرد.

شهردار فردوس در آخر افزود: اصلی ترین کار این است که این محله ها و مناطق، محرومیت زدایی شوند و با تزریق اعتبارات مناسب برای احداث فضاهای ورزشی و آموزشی، انگیزه ی سکونت در این مناطق را بالاتر ببریم و پویایی را دوباره به این محلات بازگردانیم.

دیدگاه ها غیرفعال است