مشارکت چینی ها در ساخت نهضت ملی مسکن

مشارکت چینی ها در ساخت نهضت ملی مسکن، چگونه خواهد بود؟!

اخباری که این روزها در خصوص حضور چینی ها در طرح نهضت ملی مسکن به گوش می رسد، خیلی از کارشناسان را نگران کرده است. مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی شهر تهران می گوید که حضور چینی ها در ساخت و ساز نهضت ملی مسکن باید مشخص و روشن باشد. هرچقدر هم که شرکت های چینی در ساخت مسکن ماهر باشند و از تکنولوژی های به روز استفاده کنند، باز هم نمی توان به طور کامل اطمینان کرد. علاوه بر این لازم است که این تجارب و تکنولوژی ها در کشور خودمان نیز استفاده شود چرا که تولید مسکن قرار است تا سال ها ادامه دار باشد و تا همیشه نمی توان به چینی ها تکیه کرد.

به گزارش پرشین سازه ، ساخت و ساز ۴ میلیون واحد مسکونی در طی چهار سال، خیلی ها را نگران کرده است. خشایار باقرپور، مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران می گوید که اصلی ترین بحث کنونی مسکن، مشارکت با چینی هاست.

وی می گوید که طرح نهضت ملی مسکن از همان ابتدا نیز بر اساس شرایط واقعی کشور و امکانات ساختمان سازی نبود. طرح نهضت ملی مسکن به شدت هزینه بر است و دولت تنها روی بانک ها حساب کرده بود. طبیعی است که وقتی هزینه ها دستوری باشد، بانک ها و دیگر دستگاه های مرتبط، همکاری چندانی نمی کنند. این موضوع حتی در تامین زمین نیز مشخص بود. خیلی از دستگاه های دولتی در ابتدا حاضر به واگذاری اراضی مازاد خود نبودند. اما به هرحال موضوع تامین زمین به خوبی پیش رفت.

در نهایت کار طرح نهضت ملی مسکن زمانی با مشکل رو به رو شد که بخث زیرساخت و تامین منابع مالی مطرح شد.

ساخت مسکن توسط مردم به تنهایی ممکن نیست

یکی از موضوعات بسیار مهمی که در رابطه با طرح نهضت ملی مسکن وجود دارد، بحث واگذاری زمین به مردم است. قرار بود که دولت، زمین هایی را به صورت رایگان در اختیار مردم قرار بدهد تا خودشان دست به ساخت و ساز بزنند. اما مشکل این جاست که مردم خودشان نمی توانند به تنهایی ساخت و ساز مسکن را پیش ببرند.

باقرپور در خصوص این موضوع می گوید:

اقدام وزارت راه و شهرسازی مبنی بر انتقال زمین به مردم برای ساخت و ساز، اساساً تهدیدهایی به دنبال دارد. بیشتر مردم نمی دانند خانه سازی به چه صورت است. از همه مهم تر، توان مالی کافی برای ساخت مسکن ندارند. در نتیجه، واحدهایی نیمه کاره و بی کیفیت خواهیم دید که زیبا هم نیستند و چهره ی شهر و روستا را خراب می کنند.

وی در ادامه به مشکلات حقوقی و اختلافاتی که میان متقاضیان شکل می گیرد نیز اشاره کرد. قرار بود که این قطعه زمین ها به چند متقاضی واگذار شود. طبیعی است که در این شرایط، احتمال بروز اختلاف و دعوا بسیار بالاست که تبعات منفی زیادی هم به همراه خواهد داشت.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی شهر تهران در ادامه اعلام می کند که اتحادیه نیز به چنین طرح هایی اعتراض داشت و انتقاداتی به این مدل از ساخت و ساز وارد می دانست. به این ترتیب بود که دولت سیزدهم، طرح مشارکت چینی ها در راستای سند توسعه همکاری ۲۵ ساله را مطرح نمود.

بر اساس این طرح، دولت قادر بود که ساخت و ساز واحدهای مسکونی نهضت ملی مسکن را به شرکت های چینی واگذار کند. موضوعی که از همان ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم نیز مطرح بود. حالا که این موضوع جدی تر شده، هنوز هم خبری از جزئیات این طرح نیست.

شخص نیست که شرکت های چینی قرار است چگونه در طرح نهضت ملی مسکن مشارکت داشته باشند. همچنین باید واضح و روشن شود که ما قرار است در قبال ساخت واحدهای مسکونی چه چیزی و با چه قیمتی به چینی ها بدهیم.

هرچقدر که جزئیات مشارکت چینی ها در طرح نهضت ملی مسکن روشن تر باشد، قضاوت صحیح تری می توان نسبت به ابعاد این مشارکت داشت.

صنعتی سازی چینی ها را به کار بگیریم

این کارشناس مسکن و مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران، در ادامه به لزوم استفاده از تجارب چینی ها و صنعتی سازی هایشان تاکید کرد. باقرپور می گوید که کیفیت مسکن بسیار مهم است. از آن جایی که چینی ها در حوزه ی تکنولوژی و صنعتی سازی، در کل دنیا پیشرو و پیشگام هستند، می توانیم از تجارب آن ها استفاده کنیم. در واقع شرط همکاری باید این باشد که بتوانیم تکنولوژی آن ها را برای نیروهای متخصص داخلی نگه داریم.

از آن جایی که تولید مسکن در سال های آتی هم قرار است دنبال شود، باید بتوان از این تجارب استفاده های داخلی کرد.

باقرپور در ادامه تاکید کرد که ساخت و ساز چهار میلیون واحد مسکونی قرار است با مشارکت چینی ها صورت بگیرد. بنابراین احتمال فاینانس چین از ساخت و ساز را بعید دانست.

وی می گوید:

چینی ها به دنبال سود حاصل از ساخت و ساز هستند. بنابراین بحث فاینانس و سود تسهیلات اصلا برایشان مطرح نیست.

حضور چینی ها در پروژه های نهضت ملی مسکن، حساسیت بسیاری از سازندگان داخلی را برانگیخته است. آن ها می گویند که با توجه به ظرفیت و پتانسیلی که در داخل کشور موجود است، مراجعه به شرکت های چینی برای ساخت و ساز مسکن بی معنی است.

منتقدان حضور چینی ها در پروژه های ساخت و ساز مسکن می گویند که با حضور چینی ها، دیگر نمی توان امید چندانی به ایجاد اشتغال داشت. از آن جایی که طرح نهضت ملی مسکن می تواند مشاغل زیادی را به صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کند، اهمیت این موضوع را نباید دست کم گرفت.

دیدگاه ها غیرفعال است