مسکن ملی در آستانه فروپاشی، پیامک‌های واریز وجه، کابوس جدید

در روزهایی که دولت سیزدهم به کار خود پایان می دهد و سخت مشغول ارائه گزارش در خصوص فعالیت ها و عملکرد خود در بخش مسکن است، بسیاری از متقاضیان مسکن ملی با استرس ناشی از پیامک های هشداردهنده برای واریز وجه مواجه هستند.

به گزارش پرشین سازه ، در حالیکه بسیاری از مسئولین اعلام کرده اند که آورده متقاضیان مسکن ملی کاهش یافته و تمهیداتی برای حمایت از این متقاضیان اندیشیده شده، هنوز هم بخش زیادی از آن ها درگیر مسائلی چون دریافت پیامک هشدار هستند که آن ها را به حذف از طرح نهضت ملی مسکن تهدید می کند.

در روزهای اخیر نیز پیامکی از سوی اداره کل راه و شهرسازی استان تهران به متقاضیان مسکن ملی ارسال شده و از آن ها درخواست کرده که وجه پروژه تازه شروع شده را تکمیل کنند؛ در غیر این صورت از طرح مزبور کنار گذاشته خواهند شد.

در پیامک مزبور به متقاضیان مسکن در تهران اعلام شده که پروژه اجرایی نهضت ملی مسکن شروع شده و برای تسریع در پیشرفت فیزیکی پروژه به مبالغ متقاضیان نیاز است. اداره راه و شهرسازی استان تهران تا ۱۱ مرداد امسال به متقاضیان فرصت داده که تا سقف ۲۳۰ میلیون تومان را برای تکمیل پروژه های مزبور واریز کنند.

این در حالیست که در طی سه سال گذشته، بارها و بارها این پیامک های واریز به متقاضیان مسکن ارسال شده و بخش زیادی از آن ها، در اقساط مختلف، آورده های خود را واریز کرده اند. اساساً هدف از اجرای طرح های مسکن سازی دولتی این است که از گروه های کم درآمد حمایت شود تا بتوانند صاحبخانه شوند. سوال اینجاست که کدام یک از اقشار هدف این طرح، قادر به تامین ۲۳۰ میلیون تا دو هفته آتی هستند؟!

اداره کل راه و شهرسازی در بخش دیگری از پیامک خود تاکید کرد که عدم واریز آورده های مالی متقاضیان منجر به توقف پروژه خواهد شد و طبیعتاً این تاخیر، به افزایش قیمت تمام شده مسکن می انجامد و متقاضیان باید این ضرر را جبران کنند.

در این پیامک همچنین به سیستم امتیازبندی و رتبه متقاضیان مسکن اشاره شده و اعلام گردیده که با توجه به امتیازبندی متقاضیان بر اساس هر یک میلیون تومان، یک امتیاز در روز خواهد بود.

ارسال پیامک واریز مبالغ آورده به متقاضیان مسکن در حالی انجام می شود که در ماه های گذشته نیز، بارها این پیامک ارسال شده است. با این تفاوت که در این پیامک ها، سقف مبلغ آورده پایین تر بود. مثلا در پیامکی که در اردیبهشت ماه به متقاضیان ارسال شده بود، سقف تکمیل وجه تا مبلغ ۱۸۰ میلیون تعیین شده بود. همچنین تا پایان خردادماه برای تکمیل وجه، مهلت زمانی در نظر گرفته شد. در آن پیامک نیز به متقاضیان اعلام گردید که تسریع در پرداخت آورده ها منجر به کسب امتیاز بالاتر و رتبه بهتر خواهد شد.

به نظر می آید که مانند دیگر طرح های مسکن سازی دولتی، این طرح نیز با چالش آورده های متقاضیان مواجه شده است. بخش زیادی از این پروژه ها با توجه به آورده های متقاضیان برنامه ریزی شده است. این در حالیست که بیشتر متقاضیان مسکن از اقشار کم درآمد جامعه هستند که اساساً قادر به تامین این مبالغ نیستند.

در مهر ماه سال گذشته نیز پیامک های تهدیدآمیز دیگری به این متقاضیان ارسال شده بود و عنوان گردید که اگر تا ۲۰ مهرماه، تا سقف ۲۴۰ میلیون تومان واریز نشود، متقاضی از طرح مزبور حذف خواهد شد. بدیهی است که در آن زمان، بسیاری از متقاضیان نتوانستند تمام این مبلغ را پرداخت کنند و این پیامک های تهدیدآمیز تا به امروز ادامه پیدا کرده تا الباقی مبالغ دریافت شود.

در صورتی که دولت بخواهد به همین مسیر ادامه دهد و از متقاضیان توقع داشته باشد که طرح های مسکن سازی را پیش ببرند، باید انتظار داشت که خیلی زود پروژه های مسکن سازی متوقف شوند چرا که اساساً بسیاری از متقاضیان با امید کمک دولت وارد طرح مزبور شدند.

در روزهای گذشته، مدیرعامل صندوق ملی مسکن گفت که آورده گروه های حمایتی مسکن، نهایتاً ۱۰۰ میلیون تومان خواهد بود اما عملاً می بینیم که با این دست پیامک ها، اضطراب زیادی به جان متقاضیان کم درآمد خواهند انداخت.

متاسفانه خیلی از متقاضیان مسکن به دلیل عدم تامین مالی، ناچار هستند که امتیاز مسکن ملی خود را بفروشند و از این طرح کنار بروند. به این ترتیب، واحدهای ساخته شده دوباره به دست دلالان خواهد افتاد و بازار به تلاطم خواهد افتاد. همان اتفاقی که برای طرح مسکن مهر افتاد و هنوز هم مشکلات مربوط به آن برطرف نشده است.

دیدگاه ها غیرفعال است