مستاجران ایلامی در چنگال گرانی اجاره ها

مستاجران ایلامی در چنگال گرانی اجاره ها

گرانی اجاره در استان ایلام: بحران مسکن و تهدید برای اقشار ضعیف


بر اساس گزارش هایی که هرساله منتشر می شود، استان ایلام همواره جزو محروم ترین استان های کشور بوده است. نکته اینجاست که با وجود محرومیت شدید و درآمدهای خیلی کم، اجاره بهای خانه در این استان بسیار بالا رفته و عملاً اجاره واحدهای مناسب و خوش قیمت را از دسترس مستاجران ایلامی خارج کرده است.

به گزارش پرشین سازه ، یکی از اصلی ترین دلایل افزایش قیمت اجاره بهای مسکن در این استان، تخلف شدید بنگاه داران است. تا به امروز نزدیک به ۴۰ بنگاه متخلف در استان پلمپ شده اند؛ با این وجود هنوز هم درصد تخلف بالاست، چرا که نظارتی بر کار این صنف وجود ندارد.

واقعیت اینجاست که بازار مسکن استان ایلام نیز از قافله افزایش قیمت مسکن در کل کشور جا نمانده و روز به روز بر قیمت های اجاره افزوده می شود. تا پیش از این، بیشتر زوج های جوان ایلامی به محض ازدواج، می توانستند منزلی نقلی و کوچک برای خود دست و پا کنند اما در حال حاضر، حتی اجاره همین واحدهای کوچک نیز برای زوجین جوان سخت شده است.
از سوی دیگر، مهاجرت روستاییان به شهرها باعث شده که تقاضا برای مسکن اجاره ای بالا برود و به این ترتیب، قیمت ها افزایش پیدا کند. موضوعی که تقریبا در بازار مسکن کل کشور دیده می شود. حالا که مدارس تعطیل شده اند و در آستانه فصل جا به جایی هستیم، میزان تقاضا برای مسکن اجاره ای به طرز عجیبی بیشتر شده است.

استان ایلام به دلیل محرومیت شدیدی که دارد، معمولاً کمتر از دیگر شهرهای کشور درگیر مسائل مربوط به گرانی اجاره بها می شد. اما به نظر می آید که در سال های اخیر، این رویه تغییر کرده و حالا بازار مسکن استان ایلام نیز با جوّ بازار کشور همراه شده است. نکته اینجاست که بخش زیادی از جمعیت استان، اقشار ضعیف و کم درآمد هستند و به هیچ وجه، توان پرداخت اجاره های سنگین را ندارند.
پیش از این، خانواده های کم درآمد ایلامی برای فرار از اجاره های شهر، به مناطق حاشیه ای ایلام می رفتند و در آن جا می توانستند واحدی متناسب با بودجه خود اجاره کنند اما در حال حاضر، چنین واحدهایی حتی در نقاط حاشیه ای شهر هم پیدا نمی شود. همین موضوع سبب شده که بحران های ناشی از اجاره نشینی در استان ایلام، در چند سال اخیر بیشتر شود.

خیلی از کارشناسان و فعالان بازار مسکن ایلام می گویند که دلیل اصلی گرانی های اخیر، فعالیت های اخلال گرانه بنگاه داران در این استان است. واقعیت اینجاست که نظارتی هم بر عملکرد ایشان یا صاحب خانه ها نیست و همین موضوع سبب افزایش بی رویه اجاره ها می شود.
در این میان، خیل عظیمی از اقشار جامعه مثل جوانان تازه ازدواج کرده، کارگران، دانشجویان، حقوق بگیران و ….از عهده پرداخت اجاره ها برنمی آیند و چاره ای جز روی آوردن به اجاره واحدهای نامناسب و حاشیه ای ندارند. این بحران به زودی گسترده تر خواهد شد و عملاً به یک معضل جدی در استان تبدیل می شود.

حقوق مستاجران ایلامی، کفاف نمی دهد!

گشت و گذاری کوتاه در سطح بازار اجاره استان ایلام نشان می دهد که بیشتر متقاضیان مسکن اجاره ای، از جامعه حقوق بگیران هستند که به هیچ وجه از عهده پرداخت اجاره های سنگین برنمی آیند. یکی از آن ها می گوید که استان ایلام از لحاظ اجاره بها با استان های بزرگ کشور برابری می کند، این در حالیست که نه جمعیت آن استان ها را دارد، نه سطح درآمد خانوارهای ایلامی بالاست.

موضوع افزایش اجاره بها در روزهای تابستانی بیشتر نمود پیدا می کند. این در حالیست که دستمزدها رشد چندانی نکرده اند و حتی از سطح تورم عمومی نیز عقب تر می باشند.

بازار مسکن ایلام به ناظر احتیاج دارد!

یکی از شهروندان ایلامی، گرانی ها را به عدم نظارت بر بازار مسکن مربوط می داند. بر اساس گفته های ایشان، نرخ اجاره بها در استان ایلام، تعرفه مشخصی ندارد و به همین دلیل، تعیین نرخ به سلیقه مشاوران املاک و صاحب خانه ها بستگی دارد. علاوه بر این، دست دلالان بازار مسکن هم باز است تا به جولان در این بازار مشغول باشند و گرانی ها را بیشتر کنند.
دلالان از رانت هایی که در اختیار دارند استفاده کرده و قیمت ها را بالا می برند. در این میان، هیچکس توجهی به بضاعت مالی مستاجران استان ندارد و بدون در نظر گرفتن بخش تقاضا، همچنان به افزایش قیمت ها ادامه می دهند. در این میان، چاره ای جز تن دادن به خواسته های صاحبخانه برای مستاجران ایلامی باقی مانده است.

News summary in English

Elam tenants in the grip of high rents

Reports indicate that Ilam province, as one of the most deprived regions in the country, is facing issues such as soaring rent prices and housing crises. The increase in housing rent prices in this province is due to the misconduct of landlords and rural-to-urban migration, especially during holiday periods and seasons of relocation. This situation poses a serious threat, particularly to the vulnerable and low-income segments of the population in this province.

دیدگاه ها غیرفعال است